Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om Keramik iFokus Bilder på keramik Forma och dekorera Glasyrer/glasering Keramikugnar Bränning av keramik Material - leror mm Annonser - köp, sälj, verkstad mm Inspiration Böcker och tidskrifter Kurser och utbildningar Utrustning och verkstad Videoklipp Resor Utställningar/gallerier/keramiker/ Medlemmar Din egen hemsida Tävlingar Sälja och marknadsföra Undersökningar Kritik Övrigt Fikapaus
Medlemmar i fokus

Ester Svensson i fokus

2011-02-18 18:42 #0 av: pyromanen

Dom flesta kanske inte tänker på keramik när man pratar om Afghanistan. Men på Keramik ifokus gör vi såklart gärna det, och därför är det jättetrevligt att vi här ska få lära känna Ester Svensson lite mer.

Hej Ester, vi har hört talas om att du varit i Afghanistan och arbetat med keramik. När och hur länge och vad var det för jobb/uppdrag du hade?

Jag jobbade med en grupp krukmakare från en by som heter Istalif, nära Kabul, genom en biståndsorganisation som heter Turquoise Mountain. Första gången jag åkte dit var 2006, som voluntär under mitt sommarlov från Glasgow school of Art där jag läste en BA i keramik. Voluntäruppdraget blev en ett-årig anställning med Turquoise Mountain och jag tog studieuppehåll från Glasgow tills sommaren 2007. Sedan åkte jag tillbaka ett halvår efter min examen, hösten  2008.

Picture2.jpg

Picture5.jpg

Första året var precis i början på organisationens arbete, så ihop med krukmakarna startade vi en liten skola, för att försöka förbättra kvalitén på deras traditionela keramik, samt undervisa i läsa/skriva, matte, företagande mm. Idéen var att försöka nå en ny kundkrets, eftersom deras marknad hade tagits över av billiga importer från Kina och Pakistan. Jag lärde mig otroligt mycket av de Afghanska krukmakarna, och det var en stor förmån att få träffa dom.

Picture1.jpg

DSC02868.JPG

Hur länge har du hållit på med keramik?

Första gången jag testade keramik var på en folkhögskola, som en del av ett estetiskt program jag gick direkt efter gymnasiet. Sedan började jag på riktigt 3 år efter det, på Glasgow school of Arts BA Ceramics program. Det blir 7 år till hösten.

 

Vad var det som fick dig att börja?

Jag började först läsa illustration på Edinburgh College of Art men trivdes inte riktigt med att sitta still och jobba med andras ord och idéer. Därför bytte jag till GSA´s keramikprogram istället. På folkhögskolan tyckte jag det var jätteroligt med keramik, men tog det kanske inte riktigt på allvar, och eftersom jag har älskat att teckna hela mitt liv började jag med illustration. Men efter ett tag insåg jag att keramik och illustration kan kombineras!

 

Picture13.jpg

 

Är keramiken hobby eller jobb för dig?

Hm, bra fråga. Det är nog både och! Jag tycker fortfarande det är lika roligt som en hobby, men det är ju ett jobb också. Jag försöker hålla på med det så mycket som möjligt, även om jag måste jobba extra som bla personlig assistent för att klara mig ekonomiskt.

 

Var håller du till nu? Egen verkstad eller annat?

Jag delar en jättefin verkstad med 10 andra (främst keramiker) vid Klippan i Göteborg. Det är en ganska stor lokal i ett gammalt sockerbruk och funkar jättebra.

 

Är du med i något kollektiv?

Verkstan är ju ett kollektiv, som sagt. Jag är också medlem i Sintra Konsthantverk, en butik/galleri i Göteborg som ägs och drivs av dess medlemmar.

Picture12.jpg

 

Var får du din inspiration ifrån?

Jag är född och uppväxt i Pakistan, och har som sagt arbetat lite i Afghanistan, så mycket inspiration kommer från den delen av världen - symboler, mytologi, färger, mönster, mm mm. Jag blir också inspirerat av folk-konst, medeltida och religiös konst och hantverk, djur och natur. Jag får bilder i huvudet från musik, poesi och sagor.

 

Vad är det roligaste med keramiken?

Det finns mycket! Men kanske är det människorna jag träffat och träffar tack vare keramiken.

 

Något du brinner för?

Keramik, så klart! He he.  Och jag är vegan, och tänker på miljöfrågor. Och tycker mycket om att cykla! En del politiska frågor som t.ex. migrationspolitik ligger också nära hjärtat, även om jag inte varit så aktiv på senaste tiden.

11 Adapting.jpg

Är det någon del av arbetet du inte gillar?

Jag tycker inte om det faktum at keramik inte är det mest miljövänliga man kan syssla med. Allt från gruvorna där mycket av materialet kommer från, till miljöskaliga material och processer och avfall, till energin som krävs för att bränna, är ju inte det bästa. Men jag försöker tänka att det också är viktigt från en annan synvinkel - det är viktigt med handgjorda, (förhoppningvis) vackra föremål som görs sakta och med omtanke, i ett slit-och-släng samhälle.

Jag tycker också det är lite tråkigt at det är så svårt att klara mig ekonomiskt. Jag kan jobba hur mycket och hårt som hälst och ändå inte klara att betala hyran mm. Men det är ju mer en politisk och ekonomisk fråga än något direkt knutet till keramiken.

 

Jobbar du med lergods, stengods eller porslin?

Just nu jobbar jag med både lergods, porslin och "fritware". Fritware är en blandning av kvarts, fritta, bentonit pluss lite andra grejer, en vit massa som bränns på lergodstemperaturer. Det uppkom i Persienområdet omkring 11-1300 talen. Porslin kom från Kina via Silk Route, och krukmakarna ville producera det utan att ha tillgång till varken leran eller hög-brännande ugnar. Då uppfann dom istället fritware, med material som var tillgängligt och bränt till temperaturer deras ugnar klarade. Jag lärde mig allt jag kan från en tysk professor Jochen Brandt, som har forskat mycket inom området.

Picture8.jpg

 

Vilka bränningsmetoder använder du?

Just nu är det helt vanliga oxidationsbränningar i elugn. I Afghanistan var det vedeldade tegelstensugnar, vilket jag ibland saknar.

 

Vad intresserar dig mest i arbetet form/glasyr/dekor?

Eftersom jag fortfarande älskar att teckna, är jag ofta mest intresserad av bilderna jag skrapar eller målar på föremålen jag gör. Men jag är också mycket intresserad av materialen i sig, framförallt när det kommer till fritware. Jag tycker det är roligt med lergods: eftersom jag använder mörk lera med en vit engobe passar det perfekt till sgraffiato. Lergodsets färgpalett trivs jag också bra med.

2 untitled war bowls.JPG

 

Om du skulle ge ett enda gott råd till en nybörjare, vad skulle det vara?

Att göra det man tycker är roligt och vill! Mycket inom keramikvärlden är ju bara övning - ge inte upp om det inte blir som man har tänkt första tiden, att man kommer automatiskt bli bättre på det mesta bara genom att öva och öva. Det viktigaste är nog att hålla lusten igång, tror jag.

 

Ett starkt minne?

Första gången jag åkte till Istalif, byn utanför Kabul i Afghanistan där krukmakarna kommer ifrån, fick jag sätta mig vid en sparkskiva och dreja. Det gick inte så bra - jag var i jämförelse med dom ganska oerfaren - och det var massvis med skäggiga män som stod och tittade på, och då kände jag att det var kört. Men det gick bra änddå Glad

Picture6.jpg

Hur gör du för att utvecklas?

Jag lär mig jättemycket från andra keramiker jag träffar - t.ex. dom jag delar verkstan med här i Göteborg, och krukmakare jag träffade i Afghanistan. Tittar och frågar. Jag tecknar också mycket, och tittar på konst och hantverk, både i böcker, utställningar och museum.

 

Vad har du för planer för framtiden?

Jag har sökt till några Masters utbildningar till hösten, så får vi se om jag kommer in någonstans... Jag skulle vilja jobba vidare med fritware.

 

Framtidsdrömmar?

Jag har en dröm (lite orealistisk kanske) att åka tillbaka till Afghanistan, och försöka producera fritware där. Det kommer ju från den regionen, och dom flesta materialen finns lokalt tillgängliga.

Picture7.jpg


Anmäl
2011-02-18 22:17 #1 av: stefanandersson

Tack. Följer ditt arbete med intresse.

Sett både din gamla verkstad och din senaste utställning på två fåglar men missat dig tyvärr.

Anmäl
2011-02-18 23:09 #2 av: Ulla

Trevligt att läsa något positivt om Afghanistan. Det mesta därifrån brukar annars vara tråkiga nyheter. I dag tex stod det om en självmordsbombare i morgontidningen.

Jag gillar ditt sätt att kombinera keramiken med dina bilder.

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2011-02-19 15:26 #3 av: rolnor

Tack, spännande med fritware, har aldrig hört talas om det tidigare.

Glad

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2011-02-19 20:16 #4 av: Vanja-K

Intressant att läsa om dig. Ditt arbete i Afganistan måste varit välldigt intressant. Vad jag undrar är , vet du vad glasyrens färger bestod av? Tänker väl på bly eller inte. Det finns faktiskt en del videos från afganska keramiker på You Tube.

Såg du några kvinnliga krukmakare? Eller var det bra män i allmänhet?

Fritvare har jag inte heller hört talas om tisdigare.

Detta med postiva saker om olika länder finns ju. Men det gäller att tänka kultur konst och bortse från de olika andra värderingar. Såndant som handlar om mänskliga rättigheter, kvinnoförtryck m.m. Om man inte bortser från detta så kan man aldrig se konsten och vem hjälper det? Folket och regimen är två olika saker.

T.ex hur många länder skulle vi kunna besöka om vi tänker på förtyck? Många skulle falla bort. Ett ex. Kina och en del av arabländerna med sina tyranner.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.