Annons:
Etikettermedlem-ifokusartikel
Läst 9871 ggr
Ulla
3/30/09, 10:28 PM

Medlem i fokus - josefinfriberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att presentera en ny medlem i fokus, josefinfriberg. Josefin har än så länge keramiken som hobby men hoppas att så småningom kunna arbeta med den på heltid.

Hur länge har du hållit på med keramik?

Det beror lite på hur man ser det… Jag har alltid velat dreja, så länge jag kan minnas. En sommar för länge länge sedan, jag kanske var 10 år, byggde jag och mina vänner, Julia och Jon och min syster Jessika, en drejskiva av en separator (den användes förr i tiden för att separera grädden från mjölken). Vi hade dagen innan hämtat hem en massa Blålera av bästa sort från en intilliggande sjö, så nu skulle det drejas. En vevade och en drejade, och så turades vi om. Trots den otroliga lervälling som jag antar att vi lämnade efter oss så var våra föräldrar ganska nöjda med vår uppfinningsrikedom och lät oss därför hållas. Vad oss själva beträffade så hade vi nog sällan haft så roligt. När kvällen kom var vi oerhört stolta över de fantastiska föremål vi skapat. Efter denna endagskurs i drejning skulle det tyvärr dröja många år innan jag tog upp tråden igen, närmare bestämt hösten 2007 i Santa Barbara Kalifornien, ungefär 22 år senare.

josfri_te.jpg

Vad var det som fick dig att börja?

Jag har som sagt alltid haft en inneboende dröm att få dreja, men hemma i Sverige har jag varit alltför upptagen med utbildning, och senare en avhandling i molekylärbiologi, för att ha tid eller ork för något annat. När jag och familjen, 2007, flyttade till Kalifornien så fick jag äntligen chansen att prova på. Jag fick upp ögonen för några kermikkurser som drivs via Santa Barbara City College (SBCC), inom ett program som kallas Adult Education (Adult Ed). Tanken med detta program är att föra ut kunskap, i allt från dataprogrammering till akvarellmålning, till allmänheten för en billig penning. Utan dessa keramikkurser (och min nyfunna vän Marléne) hade jag nog haft väldigt svårt att känna mig hemma i USA.

Några ord som beskriver dig själv.

Positiv, nyfiken och envis. Jag älskar att lära mig nya saker!

Är keramiken hobby eller jobb för dig?

Just nu en hobby, men jag hoppas att jag kan utvecklas, och keramiken med mig så att den i framtiden kan bli mitt jobb. Det känns som om jag hittat mitt innersta väsen, som om allting fallit på plats. Både mitt tekniska intresse, för material, funktion och kemiska processer, tillsammans med problemlösning och vidareutveckling hittar jag inom keramiken, där jag dessutom får använda min kreativitet. Det känns helt enkelt som om jag hittat hem.

Var håller du till? Egen verkstad eller annat?

Jag har, som jag tidigare nämnt, hittat ett underbart forum för detta konsthantverk. Jag bor alltså för tillfället med familjen i Santa Barbara, Kalifornien, USA. Vi åkte hit för snart 2,5 år sedan då min man fick möjlighet att forska vid Universitetet här. Jag bestämde mig för att vara hemma med våra barn, då 3 år gamla. Efter ett halvår upptäckte jag Adult Ed, som alltså erbjuder kurser för alla tycken och smaker, och framför allt för allas plånbok. En keramikkurs a 3 timmar i veckan under 10 veckor kostar totalt $25 (i dagens kurs alltså lite drygt 200 skr, och då ingår 12 kg lera, all glasyr och bränning, för att inte tala om de fantastiska instruktörerna. Alla kurser är subventionerade av Arnold Schwarzenegger (läs staten Kalifornien).
Studion är ljus, med vitmålade väggar, stora fönster och högt i tak (vilket inte är helt vanligt här). Den har 25 drejskivor och ytterligare plats för ”handbuilders” (jag kan inte termen på svenska). Vi erbjuds jobba i både stengodslera och Porslinslera. Det finns minst 6 olika stengodsleror och en alldelens fantastisk Porslinslera. Det finns ungefär 18 olika grundglasyrer att jobba med och under vissa kurser experimenterar vi med egna glasyrer.
De som går kurserna är allt från nybörjare till keramiker med lång erfarenhet. Instruktörerna (kända keramiker från orten) försöker, och lyckas också till stor del, att tillgodose allas behov. Under varje termin erbjuds nybörjarna förstås att lära sig grunderna och de andra erbjuds en mer avancerad form att arbeta med. Med så mycket folk på olika kunskapsnivåer är inspirationskällan outtömlig och kreativiteten fantastisk.
Jag lär mig en mängd nya saker hela tiden och har inte tillräckligt med tid vid drejskivan för att genomföra alla mina ideér.

josfri_stor.jpg

Är du med i något kollektiv?

Nej, men jag tycker att det verkar vara en mycket bra idée då det är roligt och utvecklande att vara tillsammans med andra människor.

Var får du din inspiration ifrån?

Från människor runt om mig, från böcker och från naturen som jag älskar.

Vilka är dina förebilder?

Barbara Lobeman –en fantastisk keramiker och människa, med förmågan att förmedla sin stora kunskap till andra.
Suemae L Willhite –som efter 15 år inom bankvärlden vågade ta steget utanför ramarna och satsa på sin konst (kinesisk målning) på heltid. Det betalar sig inte i pengar, men i lycka.
Min kära farmor, Ebba Nyström, som hade en praktisk men konstnärlig själ.

Vad är det roligaste med keramiken?

Att jag får använda alla mina starka sidor i ett svep (se punkt 4). Jag har provat på många olika konstformer, mest målning av olika slag, men det som gör att keramik är så fantastiskt roligt är framför allt att man kan använda föremålen, de har en funktion. Allt som har en funktion kan dessutom utvecklas och förbättra. Sen tillkommer dekoration och design. Möjligheterna är oändliga!

Något du "brinner" för?

Jag är passionerat intresserad av drejning. Att sitta där med leran snurrandes i mina händer, det gör mig så lycklig. På dagarna funderar jag över nya projekt, på nätterna drömmer jag att jag drejar.

Är det någon del av arbetet som du inte gillar?

Egentligen inte. I början tyckte jag inte om att trimma, men nu när jag börjat uppskatta helheten på ett helt annat sätt har trimmningen fått en annan innebörd.

Jobbar du med lergods, stengods eller Porslinslera?

Min studio erbjuder både stengods och Porslinslera så jag använder mig av båda delarna. Men min favorit är definitivt Porslinslera, den är så underbart mjuk och följsam i mina händer.

josfri_vas.jpg

Vilka bränningsmetoder använder du.

Studion erbjuder oxidations- och Reduktionsbränning. Själva bränningsprocessen är jag tyvärr inte alls involverad i, det finns två anställda som tar hand om det, men det vill jag förstås också lära mig. Jag har hört ryktas om att en av ”brännarna” erbjuder Raku på söndagar så jag hoppas att jag snart kan testa det.

Om du skulle ge ett enda gott råd till en nybörjare, vilket skulle det vara?

Hi hi, jag är väl i mångt och mycket en nybörjare själv… Var tålmodig, ta dig tid att lära dig det allra viktigaste och kanske svåraste, nämligen att centrera leran.
Nu generaliserar jag förstås, men Amerikaner i allmänhet (alltså absolut inte alla) är ganska resultatinriktade. Detta medför förstås en viss otålighet och en förväntan att man ska kunna allt efter en termin. Då blir centreringsprocessen inget primärt utan en sekundär process som står som ett hinder mellan en själv och slutprodukten.
Min lärare i Kinesisk kaligrafi/målning uttrycker det så bra: (Hon kom själv från Taiwan till USA vid 15-års ålder.) En viktig del i detta konsthantverk är en meditativ process när man preparerar sitt bläck, man tar en bläcksten och maler ner bläck med en cirkelrörelse i en liten droppe vatten. Detta tar ungefär 20 minuter och under tiden ska man låta tankar och oro lämna ens själ och finna ro. Men ”eftersom vi är i Amerika finns det förstås ”instant-peace” i formen av färdigblandat bläck”.

Ett starkt minne

När jag hade satt ihop min allra första tekanna, oj, så lycklig jag var då! Dessutom påstod alla att jag var högröd i ansiktet, förmodligen då jag alldelns glömt bort att andas ?.

josfri_tekanna.jpg

Hur kan en arbetsdag i verkstaden se ut?

Jag cyklar längs havet till studion, förstås nästan jämt i solsken (jo, riktigt härligt). Alla sätter upp sina verktyg och projekt runt sin drejskiva, småpratar lite.
Det svåraste är att från sina, ofta slarvigt gjorda teckningar, försöka hitta sina brända alster i mängden av saker som bränns i denna studio. Då jag för varje träff bara har 3-4 timmar på mig så gäller det att vara ganska effektiv och planera tid för både glasering, trimmning och drejning. I början tyckte jag det var ganska svårt, men nu fungerar det oftast riktigt bra.
Men det är klart, nog är jag avundsjuk på de personer som både tar förmiddags och eftermiddagskurserna… jag hämtar dock mina barn på skolan varje dag halv två och har inte möjlighet till det.

Hur gör du för att utvecklas?

Eftersom att jag är ganska ny inom denna konstform så har jag en ganska brant utvecklingskurva för tillfället. Jag stortrivs när jag känner att jag hela tiden lär mig nya saker och, som den forskare jag är, läser jag allt jag kan komma över. På fredagskvällarna sitter jag gärna och njuter framför youtube, där jag hittat många instruktiva drej-filmer (min man tycker att jag är lite galen, men det har han vetat länge då jag också är en inbiten hockeyfantast ?). Jag försöker att utmana mig själv med nya former eller förbättra saker jag tidigare gjort. Min senaste tekanna häller till exempel exemplariskt ?.

Vad har du för planer för framtiden?

Vi ska flytta tillbaka hem till Sverige och Uppsala i juni. Jag vet inte så mycket hur keramikvärlden ser ut i Sverige. Den lilla kunskap jag har kommer i mångt och mycket från iFokus keramiksida (tack för den alla).
Jag har sökt till konstfack i Stockholm och hoppas förstås innerligt att jag ska få möjligheten att utvecklas där. Jag är dock väl medveten om att chanserna är minimala. 
Vi har en liten 3:a i Uppsala så en drejskiva i hemmet är uteslutet. Mina planer är med andra ord minst sagt diffusa, det enda jag vet är att jag kommer att fortsätta med keramik på ett eller annat sätt.

Framtidsdrömmar?

Min dröm är att föra ihop min keramik med mitt intresse för kinesisk kaligrafi/målning och få jobba med detta på heltid. Jag skulle gärna ingå i ett koperativ, då jag trivs med att jobba med andra människor. Jag har också en dröm om att få starta något som liknar Adult Ed i Sverige, att få ge tillbaka lite av den glädje jag fått via keramiken här.
Sen hoppas jag förstås att Skellefteå AIK vinner SM-guld i ishockey nästa säsong!

josefin1.jpg

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
3/30/09, 11:24 PM
#1

Det skulle ha varit kul att vara med när du och dina vänner byggde er drejskiva. Vad roligt ni måste ha haft. Skrattande Det verkar som om du fortfarande har kvar den entusiasmen. Lycka till i fortsättningen!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

rakuLotta
3/31/09, 3:50 AM
#2

Låter härligt att du hittat en passion när du ändå är "ledig" och har tid att utvecklas medan barnen är i skolan. Och i den miljön dessutom ( bilade från SF till LA när jag var 25….Santa Barbara var ju helt underbart:-) Blir lite avundsjuk!

Fina grejer du gör oxå. Lycka till med ditt fortsatta keramiska skapande även här hemma.

GladLotta

chja1004
3/31/09, 11:52 AM
#3

Snyggt!

camsa
3/31/09, 12:26 PM
#4

Härligt att du satsar och njuter av det du vill! Lycka till!

lottapastationen
3/31/09, 6:24 PM
#5

Hejsan !

Blir rent lyrisk när jag läste om din entusiasm för drejning och att det sker i USA använder sedan några år amerikanska glasyrer från Art4Fun som är jättebra och älskas av mina elever.

Lycka till  nu och i framtiden

Lotta på Stationen

LenaR
3/31/09, 8:47 PM
#6

Instant peace… ^^

Jag känner igen det du skriver om koncentrationstid (så kallar jag det), det där arbetet innan man sätter igång. Jag tycker knådningen av leran fungerar så.

Fortsatt lycka med din leriga framtid!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
josefinfriberg
4/1/09, 2:57 AM
#7

Tack alla! Glad

Vavrakeramik
4/1/09, 12:08 PM
#8

Måste säga att du är på god väg Josefin. Dina saker är mycket fina - du har talang o glädje i ditt skapande! Lycka till!

Godsagare
8/28/11, 7:00 PM
#9

Nu hittade jag till det här inlägget och undrar ifall Josefin kan hjälpa mig med tecknet/tecknen du skrivit på ett av dina alster i inlägget?

Jag försöker hitta vad det betyder och går på radikalerna "chu" och "kou" men fixar inte hela tecknet. Kanske är det flera olika och jag inte kan dela upp dem…

Hur har det gått för dig nu? Har du hittat en plats att vara på och utvecklar du din kalligrafi?

Själv har jag pluggat kinesiska ett år i Peking - därav det extra intresset av just kinesiska.

En väldigt intressant artikel och jag blir nyfiken på att höra om hur det gått.

Hoppas du hänger kvar här på iFokus!

josefinfriberg
8/30/11, 4:59 PM
#10

Visst hänger jag här Glad. Tecknet betyder glädje (happiness)… åtminstone är det vad jag fått lära mig. När jag nu slår på det i olika böcker och via internet verkar det finnas ett annat tecken som är vanligare för glädje, ett tecken som jag fått lära mig betyder "good fortune" eller "blessing". Jag skulle jätte gärna lära mig Kinesiska, men tiden räcker inte till just nu. Tyvärr är det lite samma med min kalligrafi. Jag önskar verkligen att jag övade mer. Nu blir det mest kinesiska målningar… fast det bygger ju på samma penselrörelser.

Kolla in på min hemsida www.josefinfriberg.se så får du se lite vad jag gjort sen denna artikel.

Låter underbart med ett år i Peking!

Hälsningar //Josefin

LenaR
8/30/11, 6:26 PM
#11

#10 Vilka snygga grejer! Det syns att det hänt saker sen den här artikeln skrevs, även om du gjorde bra saker redan då. Kul att se! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Godsagare
8/31/11, 10:12 PM
#12

Ok, då förstår jag. Kanske är det ett "traditionellt" tecken och de är lite mer komplicerade än de enkla som jag försökt lära mig.

Väldigt fina alster gör du!

josefinfriberg
10/19/11, 6:50 AM
#13

Så roligt att ni gillar mina saker. Jag älskar lera!!

//Josefin

Annons:
Upp till toppen
Annons: