Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om Keramik iFokus Bilder på keramik Forma och dekorera Glasyrer/glasering Keramikugnar Bränning av keramik Material - leror mm Annonser - köp, sälj, verkstad mm Inspiration Böcker och tidskrifter Kurser och utbildningar Utrustning och verkstad Videoklipp Resor Utställningar/gallerier/keramiker/ Medlemmar Din egen hemsida Tävlingar Sälja och marknadsföra Undersökningar Kritik Övrigt Fikapaus
Glasyrer

Glasyrvariation

2005-12-16 17:09 #0 av: LenaR

Hur man blir lycklig tillsammans med sin elugn Kapitel 1: glasyr+glasyr (+glasyr+glasyr+...)

Det finns många olika tekniker för att bränna keramik, lågbränt & högbränt, glaserat & oglaserat, reducerande eller oxiderande atmosfär, brännt i vedeldade ugnar, gasugnar och elugnar. Det vanligaste, enklaste och billigaste är elugnar, vilket begränsar en till oxiderande atmosfär. För att inte måsta längta sig fördärvad efter oxblodsglasyrer, anagamaugnar osv tänkte jag börja en artikelserie om hur man kan få så vackra och intressanta resultat som möjligt med sin elugn och inget annat!

 

Ljusstakar Kerstin Lagerman-Haas

Ljusstakar Kerstin Lagerman-Haas

Ett enkelt sätt att skapa glasyrvariation är att utgå från de glasyrer man har och blanda dem på olika sätt. Det första man kan prova är att lägga

en glasyr över en annan på

skröjat gods

. Här bredvid syns en ljusstake med en vit matt krackelerande glasyr över en blank svart. Båda är vackra var för sig, men när de smälter ihop får man de spräckliga gröna ytorna. (Att blanda glasyrerna i hinken ger inte alls samma resultat, de måste ligga åtskilda på krukan för att smälta ihop så fint!)

 

Ska man dubbelglasera på det här sättet måste man tänka på att inte ta alltför god tid på sig mellan glasyrerna; går det för lång tid mellen den första och den andra, så att den första glasyren hunnit torka, så kommer den att flaga av. Man måste också komma underfund med i vilken ordning man ska lägga glasyrerna: lägger jag den svarta glasyren över den vita händer inte så mycket, den blir möjligtvis lite ljusare. Den vita måste ligga över den svarta för att de ska spräckla ihop så fint.

Allmänna tips: Lägg matt glasyr över blank, och ljus glasyr över mörk för att få så dramatiska resultat som möjligt. Och här hoppas jag att någon reagerar: "Om jag doppar en kruka först i blå glasyr och sedan i vit, förorenas inte den vita glasyren då?"   Jo. Det gör den. Förr eller senare, så vill du lägga en vit eller transparent glasyr över en färgad, eller vilken glasyr som helst över en kobolthaltig, då får du ha en särskild glasyrhink med överglasyr-glasyr.

En sådan kan jag  tipsa särskilt om. Jag hittade den i Stephen Murfitts bok "The Glaze Book", och den är listad som just en "över"-glasyr. Den har ett väldigt enkelt recept:

  • Cornish stone 60
  • kaolin            20
  • dolomit          20

På bilderna ser ni den matta vita glasyren, en blank lila, och blandningen mellan dem: en skimrande ljusblå yta.

 

 

Nästa bild, en ljusgrön krackelerande glasyr, och de rosa/grå/gröna skiftningar man får med överglasyren.

 

 

Nästa glasyrblandningsmetod är multipla bränningar, dvs man glaserar om ett redan glasyrbränt föremål. Problemet här är att få glasyr att fästa på en redan glaserad yta. Enklast är att värma upp sin glaserade kruka till strax under 200 grader, och doppa/hälla på glasyr som vanligt. När man glaserar skröjad skärv sugs vattnet in i den så att glasyrpulvret blir kvar utanpå. Det som händer här är att vattnet i glasyren ångar bort så att glasyrpulvret blir kvar.

Ett alternativt sätt är att använda sirap eller sockerlösning i liten mängd glasyr, så att glasyren klibbar fast vid godset medan vattnet torkar bort, men då får man slänga den glasyr som blir över eftersom det ruttnar...

För båda metoderna gäller att man lättare får ett tillräckligt tjockt lager  glasyr om man häller av lite vatten ur glasyrhinken innan man sätter igång.

Multipla bränningar kan man göra i hur många lager som helst. Flaskorna här har jag tappat räkningen på hur många glasyrlager de har på sig. Man får roligare och roligare effekter hela tiden...

 

Flaskor Lena Rönnebro




Ett varningens ord innan ni sätter igång: två glasyrer som var för sig är pålitliga kan flussa iväg rejält när de blandas, så är man osäker på hur ens glasyrer kan reagera, ställ krukorna på en särskild provplatta eller torka av glasyrerna en bra bit uppför väggen!

Ha så kul!

/Lena

 

 



En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2006-01-12 00:12 #1 av: LenaR

I sammanhanget ska jag passa på att tipsa om en dansk keramiker som heter Morten Lobner Espersen. Han finns på den här hemsidan: www.espersen.nu

Han har gjort sig ett namn på sina fantastiska glasyrer, som han får fram genom just omglaseringar. Bland de saker han gjort finns exempelvis en serie flaskor/vaser, på hemsidan just nu såg jag stora skålar.

Den enklaste formen när man börjar experimentera med omglaseringar är väl just flaskor. Det är en så bekväm yta - ingen insida man behöver ta hänsyn till, för den syns ändå inte. Och man kan arbeta med giftiga glasyrer om man vill det, det går ändå att använda som bruksgods om man har en "snällare" glasyr på insidan.

Har ni fler tips eller funderingar är det bara att ni hör av er!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2006-06-04 15:08 #2 av: CPTA

Vilken fantastisk inspirationskälla ni alla är. Tack för din artikel Lena, väntar spänt på fortsättningen.

Anmäl
2006-10-18 23:47 #3 av: KeramikeniSkredsvik

Åh, så kul! Jag har en matt mörkbrun glasyr som i förening med min koboltblå högblanka glasyr blir en underbar spräcklig grönfärgad sak... Det är fantastiskt roligt att testa.

Sofia

Anmäl
2006-11-04 19:48 #4 av: karro-vp

kul att läsa om glasyrer, på skolan blandar vi alla glasyrer själva så det finns plats för expriment så jag ska definitivt prova ....

Anmäl
2010-08-28 10:19 #5 av: rakuLotta

Åh, nu blev jag sugen att experimentera! Att jag inte sett denna artikel förutGlad

Anmäl
2010-08-28 10:46 #6 av: Ulla

Nej, man glömmer så lätt bort de äldra artiklarna. Men bättre sent än aldrigSkrattande

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl
2010-08-28 13:20 #7 av: No32

Tack snälla för en mycket intressant och inspirerande artikel. Skulle även vilja läsa lite mer om olika sätt att dekorera.

Anmäl
2010-08-28 16:25 #8 av: LenaR

Jag kan lägga till en sak som jag inte visste när jag skrev artikeln. När man bränner om stengods gång på gång blir godset skörare för varje bränning. Det är inte alls säkert att det håller vatten längre, och än värre så kommer det förr eller senare att spricka.

Ett alternativt sätt att få flera lager glasyr på en kruka är att glasera och köra en skröj. Då fäster glasyren på skärven, men är fortfarande porös, så det går lätt att lägga på nästa glasyr. Sen kan man fortsätta så, glasera och skröja, tills man känner att det är dags för en glasyrbränning.

Fördelen med den metoden är att skärven inte utsätts för så höga temperaturer så den översintrar.

Nackdelen är att man inte får se vad som händer med glasyrerna förrän man till sist högbränner. Man ska nog veta ganska bra hur glasyrer reagerar för att göra på det sättet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2010-08-30 23:28 #9 av: lerfan

Härligt! Nu ska här exprementeras!

Var lite trött på min enfärgade glasyrer. Men detta kan nog råda bott på det.

/MT

Anmäl
2010-09-01 06:56 #10 av: rolnor

Jag gjorde en del experiment med lergodsglasyrer;

Jag glaserade halva krukan underdelen, med en vit, matt täckande glasyr, sen doppade jag den ovanifrån i en blank transparent glasyr så att glasyrskikten överlappade varandra några centimeter på mitten av krukan. sen sprutade jag med ett blåsrör på lite kobolt eller kopparoxid över hela krukan, blev riktigt intressant, tre olika fält på krukan.

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2010-09-02 09:52 #11 av: stefanandersson

fin fin artikel!

För att motarbeta att det blir spänningssprickor hjälper det om man glaserar undersida och insida. Det hänger mycket på leran - ett tips är att knåda i kvartssand i en lera som spricker ofta. Det kan skapa en annan yta som snarare gör att glasyren spricker och inte skärven.

Du är en klippa LenaR

Anmäl
2014-06-11 22:44 #12 av: LenaR

På symposiet nämndes glasering i flera lager, och någon ville veta mer om hur man gjorde. Så jag puttar upp den här artikeln.

Lasse Östman gav ett tips om att testa att dubbelglasera alla glasyrer man har. Pensla ett rutmönster över en fyrkantig skröjad platta, först ränder uppifrån och ner i olika band, sedan ränder från höger till vänster i olika band. Då får man dubbelglaserade rutor där banden möts, och man kan se om det verkar ge något lovande resultat.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2014-06-14 15:40 #13 av: rolnor

Det kan såklart vara viktigt vilken glasyr som ligger underst resp. överst..

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.