Utställlningar/keramiker Läst 8937 ggr

  Olästa | Bevaka | Bokmärk

Okarinor

I Östra Ämtervik, nära Mårbacka utanför Sunne i Värmland finns Dag Hultcrantz som tillverkar okarinor. Jag träffade på Dag på Värmlands museums julmarknad och blev både överraskad och imponerat av ljudet, när han stod där o demonstrerade sina instrument i den fina akustiken i museets foajé. Det lät inte alls som de lergökar jag hört förrut...

 

Vad är en Okarina ?

Okarina betyder "liten gås" på italienska och är ett litet keramiskt blåsinstrument. Det skiljer sig från en lergök genom att ha olika storlek på hålen och betydligt fler toner. En lergök är snarast en keramisk ljudleksak i fågelform, okarinor är musikinstrument av keramik, där intervallerna mellan tonerna är bestämda.

Man har hittat liknande instrument i Kina som är flera tusen år gamla och även i Sydamerika hade man mycket tidigt en välutvecklad tradition med att tillverka liknande blåsinstrument av lera.

 

Den traditionella formen på en italiensk okarina

 

Hur länge har du tillverkat okarinor? Och vad var det som fick dig att börja?

1978 gick jag på en folkhögskola i Oskarshamn. En av lärarna kände till principerna för hur man tillverkar en lergök och vi fick prova på att göra vars en under ett tvåtimmarspass. Jag fick ljud i min först och sedan hjälpte jag dom andra.. Men sedan tog det ytterligare 15 år innan jag gjorde ett lergöksförsök igen - då gjorde jag två pyttesmå lergökar som jag gav bort. 1995 kom jag på att man kunde variera tonhöjden genom att ändra diametern på hålen: mindre hål = lägre ton. Då blev det en sport för mig att göra mycket små oktavstämda fågelformade  okarinor. Oktavstämd innebär att man kan spela 8 toner i en durskala. De här första okarinorna som jag tillverkade var så små att de var nästan omöjliga att spela på. Och jag hade problem med att stämma dem. Varje ton är sammansatt av en massa övertoner som gör det svårare att stämma en okarina än en guitarr. Jag hade ingen lärare och provade mig fram.

Det är fascinerande att kunna göra ett musikinstrument av en bit lera som man kan hitta i en dikeskant.

 

 

Är det hobby eller yrke för dig?


Jag har haft enskild firma i 6 år och det är en mycket smal nisch! Jag brukar säga till folk att det utöver musikalisk begåvning och hantverksskicklighet krävs en god portion dumhet för att hålla på med det jag gör...

 

 

Hur gör man en Okarina?


Man utgår från en lerklump som man formar till som man vill ha den. Man delar den på mitten, gröper ur båda delarna lika mycket. Sedan fogar man samman delarna. Man gör ett ljudhål där luftströmmen bryts mot en kant, "labium" heter det. Man gör en kanal som är platt och lätt konisk fram till ljudhålet, luftströmmen, när man blåser, når fram till kanten, hälften av luften går in i okarinan och hälften går utanför. Då uppstår ljudet. Tonhålen gör man därefter, i tur och ordning från den lägsta till den högsta.

Det är ungefär 10-15 variabler som påverkar ljudkvaliten. Man upptäcker dem efterhand och utvecklar tonen alltmer.

När okarinan har torkat gör man en finjustering och stämmer tonerna så exakt man kan, och gör en del andra små justeringar gör att få en vacker ton.

Verktygen som jag använder har jag naturligtvis fått tillverka själv.

När okarinan torkat justerar jag också upp formen och skröjbränner den i 900 grader. Jag patinerar sedan med oxider, vanligtvis kopparoxid, och bränner ytterligare en gång i 1040 grader. Jag använder mig av stengodslera utan chamott.

 

 

"Kråkan" Stämd i 8 toner.

 

Tillverkar du annan keramik också eller enbart musikinstrument?


En period på 80-talet tillverkade jag miniatyrskulpturer och masker i keramik, nu enbart okarinor.

 

 

Var håller du till?


Jag har haft sommarutställning på Södra Ås i fyra år i ett stort missionshus, som ligger 3 km söder om Mårbacka. Det har varit väldigt lyckat bland annat eftersom det är en så vacker lokal med härlig akustik. Medutställare har varit min sambo Marie Rönnberg, med gästutställare. Utställningen är återkommande. Jag har miniatyrkurser i hur man spelar på mina okarina-modeller. Jag visar hur man tillverkar och stämmer  instrumenten. Konstvisningar, evenemang och konserter. Utställningen är öppen från midsommar tom aug. Du kan läsa mer om detta på hemsidan. www.ocarinas.se

 

 

Har du några förebilder?


Jag har inspirerats av en okarinatillverkare i Stockholm på 90-talet, fick några tips av honom fast han var väldigt hemlighetsfull. Han var ungrare och hette Alex tror jag. Gjorde mycket fina okarionor stämda i tonarter. Annars har jag utvecklat design o ton själv men fått massor av nyttig och detaljerad kritik från min sambo.

 

 

Liten och stor oktavgök

Lilla och stora oktavgöken

 

Vilka är det som köper dina Okarinor? Är det musiker/vem som helst?


Alla möjliga köper mina instrument fasktiskt: unga o gamla, proffsmusiker och nybörjare. Jag har okarinor anpassade till dom flesta, och dom är väldigt lättspelade med hjälp av vishäftena med fingersättningarna.

 

 

Låter de stora anorlunda än de små? Påverkar det ljudet vilken form/djur det är?


Stora okarinor har en mycket djupare ton. De allra minsta fungerar som visselpipor.

Alla modeller får en karaktäristisk klang beroende på form o storlek. Det är individuella skillnader också.

 

 

Här är några smakprover på hur Dags olika okarinor låter:

 

Lilla oktavgöken:

http://www.youtube.com/watch?v=Wl_Ya69ij24

 

http://www.youtube.com/watch?v=1s0DwuVDyUk

 

Stora oktavgöken

http://www.youtube.com/watch?v=l2evgtl9vQA

 

Kråkan

http://www.youtube.com/watch?v=53E9pydBGxg&feature=related

 

 

Vad händer med ljudet om du bränner vid annan temperatur?


Bränner man i för hög temperatur blir tonen burkig. Dessutom krymper leran så mycket att tonerna blir ostämda. Leran får inte sintra eftersom den fukt som kommer in i blåskanalen lätt skall kunna absorberas.

 

 

Dina gökar är inte glaserade, beror det också på ljudet?


Jag glaserar aldrig mina pjäser eftersom tonen då blir instängd o burkig.

 

 

Stämmer du dom före eller efter bränning?


Jag stämmer instrumenten före bränning o finjusterar när leran är torr. En del modeller kan man, när dom är färdiga, justera tonhöjden uppåt genom att ha i lite vatten. Det kan vara bra om man behöver anpassa  den till ett annat fast instrument såsom piano.

 

 

Är det svårt att lära sig göra en okarina? Lär du ut det eller är det ”yrkeshemligheter”?


Jag har haft en tvådagarskurs för 26 elever på folkhögskolan i Munka -Ljungby. Jag hade tillverkat verktyg av olika format som dom fick låna. Alla fick ljud i sina modeller, och några av dem lärde sig att stämma  och göra riktiga instrument. Jag lär ut allt jag kan, det är inga hemligheter. Hade en kurs för 15 elever på högstadieskolan Fryxellska i Sunne. Dom gjorde modellerna själva men jag fick hjälpa dom med att fixa ljudet. Allt det här har tagit mig många år att utveckla, men jag kan lära ut alltsammans på ett par dagar.

 

 

Hästar


Dag Hultcrantz hemsida: www.ocarinas.se

 

Blev du inspirerat att läsa mer om keramiska musikinstrument så rekommenderar LenaR denhär boken:

Barry Hall: From mud to music

http://ninestones.com/frommudtomusic

 


 


 

 

Så otroligt häftigt! Tänk att man kan göra något sånt av litet lera. Inte bara lera förstås, det behövs nog mycket kunskap också.Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus


suveränt duktig kille, vilket ljud! Jag rekommenderar också en bok som är på Tyska och visar lergökar och okarinor och sådana där blåsinstrument som man häller vatten i, jag vet inte vad dom heter på Svenska. Men boken heter Tönender Ton och är skriven av Heide Nixdorff

Underbart! Lyssnade på alla filmsnuttar och blev glad i hela kroppen.Får  ta mig en tur till Sunne i sommar.

Oj, vad roligt, och mycket imponerande!

Jag har själv gjort "okarinor" men efter att ha sett detta får jag nog snarare kalla dem visselpipor...

För 16-17 år sen stötte jag på en gubbe på en marknad i Camden, London som sålde egentillverkade okarinor (lite liknande dina smyckesokarinor) som var väldigt fina och stämda i olika toner och sedan dess har jag varit väldigt nyfiken och intresserad men har nog tyvärr inte tillräcklig kunskap på det musikaliska området för att lyckas helt...

Det roliga är dessutom att du, förutom den musikaliska kunskapen, även imponerar med formgivningen!

Det var roligt att läsa om dig och ditt hantverk och jag önskar dig lycka till i framtiden!

 

//Ulle

Underbara fåglar, med sån fin ton! Mjuk len klang.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag är jätteimpad, tack för inlägget Glad

Instämmer i allt - vilken fin upplevelse du bjuder på!

Och, jag tycker det är fantastiskt att du delar med dig så generöst av dina många erfarenheter till dem som vill lära sig. Riktigt roligt att höra!

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus