Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 9013 ggr
Haekjo
10/30/10, 7:19 PM

Screentryck hjälp?

Hejsan, jag hade tänkt ge mig på att testa lite screentryck och undrar om någon vill dela med sig tips?

Jag har gamla ramar jag använt till textiltryck som jag tänkte se om de funkar även på lera men är osäker på vad jag ska trycka med, skulle det funka med ex engobe eller är det för grovkornigt för väven? Färgkropp + ballclay + något mer kanske??

Hört något om tapetklister men det vill jag nog inte sabba mina ramar med..

Tacksam för svar /Hanna

Annons:
Ulla
10/31/10, 10:44 AM
#1

Hej Hanna! Visst kan du använda engobe att trycka med, men som du anar så är det inte helt enkelt. Du får testa om det fungerar med dina ramar. Om de är för tryck på textil så är de nog inte så täta.

Ett problem är att duken sätts igen snabbt så du får rengöra den, kanske redan efter första försöket. Men du torkar enkelt av engoben med svamp och vatten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Wabisabi
10/31/10, 11:21 AM
#2

Hittade ett klipp på nätet som kanske kan ge lite tips.

Ulla
11/3/10, 10:43 PM
#3

Hur går det? Har du kommit en bit på väg ännu? Jag gick nyligen en kurs för Paul Scott och där testade vi olka metoder och tryckfärg.

Jag har tidigare tryckt med färgpigment+ballclay+glycerol som du är inne på, och det fungerar. En av deltagarna i kursen blandade i litet honung istället, och det gick också bra. Sirap ska visst också fungera.

Sedan finns det ju vattenbaserat tryckmedia och oljor som är ämnade för tryckning. Man får pröva sig fram litet och inte ge upp.

För övrigt så kan jag verkligen rekommendera Paul Scotts workshop. Alla vi som deltog var mycket nöjda.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Haekjo
11/4/10, 7:32 PM
#4

Hejsan, jodå jag testade idag med hemmagjord engobe gjord av färgkropp, kobolt, lera och glycerol, siktade den först för säkerhets skull, och det gick jättebra. Bara lite meckigare än med textil för jag fick skölja mellan varje gång. (Svårt o vara snabb när det ska kavlas lera emellan gångerna..)

Kändes ändå som att ramen var lagom tät eftersom inget klumpade fast. Tänkte jag ska testa sen med att trycka på 3-dimensionella saker, via plastfolie eller nånting. Har du provat det?

Ulla
11/4/10, 9:24 PM
#5

Ja, det har jag gjort. Inte med plastfolie, men med annat. T ex silkepapper som man använder när man packar eller tidningspapper. Det finns ett slags papper som kallas Potter´s tissue men jag tycker inte att det är bättre.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
9/16/14, 9:50 AM
#6

Jag ska också ge mig på screentryck, på plattor. Har gjort en mall med långa sirliga utskärningar…… fått kalla fötter nu…. är det risk för att liksom fastna och dra upp lite i kanterna? Tips?

Annons:
Rosannakeramik
9/18/14, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej på er alla. Så här gör ni. Blanda en färgkropp, svart t.ex med akryl medium, system 3, heter den. Sila blandningen genom 100-120 mesh. Din duk bör inte vara grövre en 100-120. Dukarna för textil tryck  är för grova för oss, de är gjorda för sugande underlag..  Din blandning skall vara så tjock att rakeln kan stå i den. Så enkelt är det.

Upp till toppen
Annons: