Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3779 ggr
LenaR
11/20/09, 10:42 PM

Keramikark istället för trefötter

Det är inte alltid eleverna lär sej av läraren, som tur är. Ofta lär sej läraren av eleverna också!

I veckan berättade en av mina elever att när hon gick drejkurs på Capellagården använde de någon sorts ark att ställa helglaserad keramik på. Någon sorts keramiskt material, som kartong i tjocklek.

Det ska fungera både i hög- och lågbränt. Man ställer sakerna på "pappret", och sen slipar man av resterna bara.

Är det någon som känner till arken och vet vad det är för något?

Annars sätter jag väl igång och experimenterar med pappersmassa och plattsmet! Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Grodan77
11/20/09, 11:04 PM
#1

Det är väll paperclay de använder på capella…men inte till lergods väll???? nyfiken jag med nu ju, ska fråga mina två kompisar som går capella nu…återkommer!

LenaR
11/20/09, 11:05 PM
#2

#1 Jag vet inte mer… Skulle det fungera bättre till stengods än till lergods? Det får du gärna fråga om också! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Grodan77
11/20/09, 11:19 PM
#3

Lergods brukar man ju helglasera, det e ju därför treföttwerna kommer in…

Grodan77
11/20/09, 11:24 PM
#4

Till stengods funkar det, vi använder det lite på skolan vi med, för att skydda plattorna från ev. stänk….lite krångligt men klart bvra för ugnen o plattorna.

LenaR
11/20/09, 11:48 PM
#5

Det min elev sa var att arken användes till helglasering av både lergods och stengods.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

rakuLotta
11/21/09, 7:03 AM
#6

men hur funkar det, då borde ju grejerna fastna på arket i stället?

Annons:
Godsagare
11/21/09, 7:52 AM
#7

Jag vet inte om det är samma vi tänker på men jag använder ark av pressat keramiskt fiber, ung samma som man isolerar ugn med.

Finns nog i olika tjocklek, min är väl ca 2-3 mm tjock.

Jag har mina under saker jag är tveksam på om de kommer att rinna.

Pappen blir stel och skör efter en bränning men funkar bra ändå. Kan även använda lite under någon pelare om jag känner att det är lite ojämnt.

Undrar om det är samma?

Ulle
11/21/09, 7:55 AM
#8

#7
Vart köper man såna ark? Låter bra…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Godsagare
11/21/09, 10:23 PM
#9

Jag köpte mina på Seemann. Minns inte vad de kostade…

solei
11/21/09, 10:55 PM
#10

låter bra med dom där arken!

Jag har kavlat ut, med taggkavel ,små kex i olika storlekar som jag ställer" tveksamma"stengodsglaserade grejer på, det funkar kanon

LenaR
11/22/09, 12:51 PM
#11

Min elev sa att de tillverkade arken själv på Capellagården.

Så jag hoppas på recept också, förutom mer information om de verkligen kan användas till helglaserade föremål! Glad

#6 Det måste vara lättare att slipa av arket än att knacka loss från sättplatta?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jessika
11/24/09, 11:57 AM
#12

#11 ja man slipper ju förstörda plattor iallafall… om sen föremålet går sönder(blir fult) är ju nästa fråga.

Jag brukar lägga plattor av bränd lera under tveksamma test m.m ibland. Fast de plattorna blir ju oftast bara använda en gång eftersom det fastnar glasyr eller glasyr+föremål.

Grodan77
12/9/09, 1:44 PM
#13

Det var som jag trodde, "arken" är i paperclay, som de tillverkar, oftast är det restbitar som blivit över då de tillverkat annat….

Godstet är AVTORKAT innan!

Detta genom nuvarandeelev på Capella!

Annons:
LenaR
12/9/09, 2:14 PM
#14

Okej, då hade min elev missuppfattat det där med helglaserat.

Tack för att du tog dej tid, Grodan! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Grodan77
12/10/09, 2:27 PM
#15

Ingen orsak!

Giema
8/28/16, 10:42 AM
#16

Fortsätter på inlägg från 2009…… det finns plattor från bygghandeln som man kan ha som skydd/kex under objekten… men vad heter det??

Upp till toppen
Annons: