Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 12567 ggr
Maninna
9/3/09, 2:55 PM

När kan man öppna?

Jag blir aldrig klok på vid vilken temeratur man kan öppna ugnen vid skröj resp glasyrbränning??

Brukar låta den svalna utan ventilation till under hundra i vanliga fall och då går det alltid bra.

Men i somras när jag var på Gotland och hälsade på i verkstan på Hamra krog så sa dom att det gick bra att öppna vid 300 grader!?

Just nu har jag svinbråttom att få klart grejer till på söndag så hans ord ekar i mitt huvud!

min fråga är, Går det verkligen? När kan man öppna?

Har inga särskillt känsliga eller tjocka grajjer i ugnen nu.

Annons:
Goerleena
9/3/09, 3:00 PM
#1

Jag brukar öppna vid 200 grader och lämna ugnen öppen så de svalnar fortare.

Maninna
9/3/09, 3:21 PM
#2

Okey. men tar du ut grejerna då också eller?

Doriz
9/3/09, 7:26 PM
#3

När du skriver kan öppna, hur tänker du då? Jag har uppfattat att det händer saker med ex glasyrer i vissa temperaturer även då de svalnar. Det var något om ombildning av något ämne från ett till ett annat på avsvalningsvägen. Sedan är det inte bra för ugnen, har jag lärt mig, att öppna vid för höga temperaturer. Det verkar dock mycket varierande och rimligtvis borde de som öppnar vid höga temperaturer genast ha slutat med det om stenarna i ugnen gått sönder så man kan ju fundera.

Wabisabi
9/3/09, 7:58 PM
#4

Jag brukar öppna "spjället" upptill på min ugn vid 250°. Ugnsluckan brukar jag öppna lite på glänt vid 200° så svalnar det snabbare man hör hur det knäpper i glasyren. Har aldrig tänkt på exakt vid vilken temperatur jag brukar plocka ut de första sakerna, men det brukar vara såpass varmt att jag använder mig av grytlappar!

-Är lite nyfiken av mig, har svårt att vänta tills det svalnat helt:-)

[rolnor]
9/3/09, 9:38 PM
#5

Vid skröj kan man nog öppna tidigare, men vid glasyr (speciellt porslin är min erfarenhet) så gäller nog under 200.

Brukar glutta in i ugnen vid 300-400, sen får den svalna till under 200(ibland tar det ett par dagar). INTE kul att höra sina alster spricka där inne, HA TÅLAMOD!!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Vavrakeramik
9/4/09, 12:12 AM
#10

Det sliter på ugnen att öppna tidigt. Jag kan glänta nån centimeter under säg 150 grader men väntar tills under 100 med att öppna dörren.

mangobango
9/4/09, 12:42 AM
#11

När keramiken svalnar sker kvartsomvandlingar och då ska man inte öpnna har jag fått lära mig. Det sker bland annat vid ca 275 grader.

Jag öppnar min ugn under 100 grader för att vara på den säkra sidan att spänningar och påfrestningar på både ugn och gods minimeras. Både vid skröj och glasyr.

Jag tror att vi alla mår bra av att inte stressa fram saker… har själv gjort det ett antal ggr, senast i våras. Nu tänker jag att jag ska låta bli med det. Hinner jag inte så hinner jag inte. Har kunderna bråttom erbjuder jag av det som finns klart. Så tänker jag försöka förhålla mig framöver. Hoppas jag klarar det…

Tungan ute

LenaR
9/4/09, 12:49 AM
#12

Sista kvartsomvandlingen sker vid 225 grader! Glad

De som har känsliga glasyrer brukar öppna under 150 grader, men i min verkstad kör vi på under 200.

Skröjen gläntas vid 300 grader. Eller mycket mer om det är bråttom!! Men som redan sagts, då tar ugnen stryk.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

mallezeilon
9/4/09, 1:04 PM
#13

Jag upplever att glasyren krackar. om man gläntar för tidigt. Känns självklart att varm metall (läs slingor) och keramik är ömtåligt för plötslig nedkylning. Vänta råder jag.

Annons:
[rolnor]
9/4/09, 2:42 PM
#14

Murverket i ugnen gillar nog inte heller alltför snabba temperaturväxlingar, blir sprickor med tiden…

Maninna
9/4/09, 7:27 PM
#15

Tack för alla svar!

Nu är ugnen nere på 300 på egen hand tänkte börja pyttelite ventilera  vid 250 och lite mer vid 200 får se hur det går.

måste hinna bränna en ugn till som ska hinna öppnas till på söndag kl 11. Då jag skall åka iväg på marknad. Spännande fortsättning följer…

Bra förslag att vägra stressa. Jag är dock rädd att det kommer ta minst ett liv till innan jag når dit! ;->

[rolnor]
9/4/09, 10:49 PM
#16

Skaffa lite bilder, blir nyfiken på vad du har där i ugnen!

Upp till toppen
Annons: