Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 6775 ggr
MeWa
2007-10-10 12:43

Järnoxid, skillnad på röd och svart...?

Undrar om någon har lust att förklara skillnaden på röd och svart järnoxid. FörvånadI recepten står det järnoxid. Menas det då automatiskt röd järnoxid? Och vad händer om man i stället tar svart?

Annons:
Jessika
2007-10-10 16:14
#1

det har jag oxå funderat på. Vet att vi använde järnoxid att "smutsa" ner keramiken med tidigare men jag har röd järnoxid och den blir ju röd efter bränning!

pyromanen
2007-10-10 19:09
#2

Svart järnoxid heter FeO på kemiskt och röd järnoxid Fe2O3. 

I den röda finns altså ½ Oxid mer för varje järn.  Den röda är mer oxiderat… (Oxiderat järn = rost)

Tar man en röd lergodslera så innehåller den en del röd järnoxid.  Om man bränner den och ser till att det råder syrebrist (reduktion) så försvinner en del O… den "avrostar"  och keramiken blir svart…. Kemi är väl kul!

Oftast menar man nog röd om man inte nämner vilken man menar. 

Om detbara står järnoxid och de som skrev receptet menade röd och du tar svart istället så får du dels lite för mycket järn eftersom det är lite mindre syre med i vikten, ca15% för mycket blir det om jag räknar rätt. Vad som händer med färgen på glasyren sen måste bero på hur du bränner sen(ox eller red).

Keramiknu
2017-09-04 13:27
#3

Jag lyfter fram den här gamla tråden.. har nämligen en liknande undring. I Coopers glasyrbok innehåller en del recept röd järnoxid och på en del andra står det bara järnoxid. Tror ni att han då avser svart järnoxid. Och finns det olika sorter, den jag har tillgång till är syntetisk? Tacksam för svar.

Keramiknu
2017-09-04 13:48
#4

Receptet i Coopers bok gäller en Temmoku-glasyr!

Bo§e
2017-09-04 13:58
#5

Helt säkert är det vanlig röd järnoxid som avses i receptet.  

Begreppet "syntetisk" i det här fallet, betyder bara att järnoxiden är "fabrikstillverkad"  (till skillnad från "skrapad rost"), och därmed mycket ren, och har en jämn kornstruktur, så det är inget att oroa sig över.

Men……egenhändigt skrapad rost kan förstås skänka litet mer liv, och kanske en och annan överraskning, beroende på hur mycket obestämda föroreningar den innehåller, och hur noggrant (eller inte) krossad och siktad den är ….🙂

Keramiknu
2017-09-06 12:11
#6

Tack för svaret @Bosse

Bra info om vad syntetisk betyder.. däremot är jag inte helt övertygad om att receptet avser röd järnoxid. Konstigt i så fall att genom hela boken står det i vissa recept- de flesta - röd järnoxid och i en del bara järnoxid. Är det nån annan därute som har insikter i Coopers värld? Annars får jag väl prova mig fram. 🙂

Annons:
[rolnor]
2017-09-06 14:27
#7

Recepten Cooper samlat är nog inte ändrade utan står som han hittat dom och jag instämmer, står det inget är det röd järnoxid som avses.

Bo§e
2017-09-06 14:31
#8

En tenmokuglasyr borde rimligen innehålla vanlig röd järnoxid.

Keramiknu
2017-09-06 14:41
#9

Okej! Tack för svaren.

stefanandersson
2017-09-12 11:40
#10

I gamla texter är det ofta svart järnoxid i ljusa celadoner. Det fanns en tro att det skulle ge bättre blåa färger. 

Jag har svårt att tro att det faktiskt gör det då oxiden omformas från den ena till dan andra under bränningen så som pyromanen beskriver men det är å andra sidan mycket en inte vet :)

ler
2017-09-12 12:18
#11

Menar ni då att alla oxidformer är lika stabila?

ler
2017-09-12 21:23
#12

Hej där. Jag tror jag svarar på min fråga själv. Jag menar att man inte kan säga att röd eller svart järnoxid alltid funkar så eller så. Det beror väl på i vilket sammanhang. Nu när ni tar upp just celadon så är det ju inte någon av oxiderna som färgar i glasyren men joner av järn, antingen Fe2+ eller Fe3+ jon som blir grön respektive gulgrön. Finns FeO eller Fe2O3 närvarande så blir det ingen celadon, inte någon ren sådan i vart fall. Svart järnoxid kan förbli svart om man bränner på låg temp. Svart järnoxid funkar riktigt bra i en celadon men bättre är det med järn från skärven eller en tillsats av järnhaltig finkornig lera som upplöses lätt i glasyren och ger en jämn och fin färg. Naturligtvis kan man ha den röda oxiden också, man behöver ju så små mängder att det förhoppningsvis inte finns någon rest av oxiden i glasyren efter brand. Annat är det med sådana glasyrer som har mycket järn och kanske också låg temp. Här är det inte lika självklart med röd eller svart. Men det är ju en lång historia.

Giema
2017-09-13 07:12
#13

Jag har köpt Spansk järnoxid från Cebex men inte hunnit använda den. Vad det är vet jag inte men den ska ge olika färg beroende på temperatur, gul rostbrun svart vid låga och grön blå och rostbröd vid höga. Spännande!😊

Annons:
ler
2017-09-13 09:32
#14

13

det är nog lite mera än temperaturen som avgör men hoppas att du hittar det du vill

Giema
2017-09-13 14:44
#15

#14

Det är Cebex förklaring! Inte vet jag 😇

ler
2017-09-13 14:53
#16

Nej men jag vet att det är så. Järnoxiden kan ju heller inte veta om du önskar blå eller rostbrun?

L
2022-05-24 07:48
#17

#15: Länge sedan nu… Har du testat och kommit fram till något? Jag är förstås nyfiken! =)

ler
2022-05-24 10:34
#18

Svart järnoxid som man normalt köper är Fe3O4,
FeO är sällsynt och dyrt

Ålands folkhögskola
2022-05-24 17:02
#19

Röd järnoxid finns till salu i järnhandel som betongfärg. Det finns också svart betongfärg och flera nyanser av brunt, och jag misstänker att dem är blandningar av järnoxid allihopa. Bayer är tillverkaren.
Jag skriver bara för att om man behöver järnoxid men har långt till en leverantör så borde man kunna köpa på järnhandeln.

nyburgaren
2022-05-25 19:01
#20

Jag har fått magnetit från Höganäsbolaget! Det pulvret gör dom presspulver som sedan pressas och sintras till kugghjul etc! Men har jag över 30 procent i glasyren så blir den trots oxiderande bränning så metallisk att en magnet fastnar på ytan😀

Annons:
Upp till toppen
Annons: