Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3571 ggr
Vanja-K
8/11/07, 10:41 AM

afrikansk gropbränning

Hittade en intressanta bilder om afrikansk gropbränning. Vilken skillnad i arbete.

Gå in på goggle.Sök på;  pottery in Burkina

Annons:
koko
8/12/07, 2:21 AM
#1

Åh, gud, vad inspirerande. Varför sitter man inte så där med brösten fria (lägg märke till ungen som ammar lite förstrött)Cool
Intressant teknik, med en pressform i marken.
De verkar jobba mycket med den där klotformen, det är även en bild på två jättelika krukor!
Man undrar om det är en speciell yrkesgrupp som bara jobbar med att göra krukor, eller om det är en sak man går i hop och gör vid behov…?
Sen verkar de svärta de heta (?) krukorna med färska lövruskor (återigen, lägg märke till lillen som sover på mammas ryggpåse!)
Tja, de där färdiga alstren skulle man kunna sälja dyrt här i Sverige, men tillhörande vernissage…

Man blir glad av att se de små barnen som hela tiden finns i närheten!
Fint tips!!

Vanja-K
8/12/07, 11:52 PM
#2

Ja, visst är det häftigt! I Namibia finna speciella ritualer. T.ex bara kvinnor gör och bränner. Inga får ha mens.Plus en del annat.På you tube finns liknade att se. barnen; närkontakt!

pyromanen
8/13/07, 10:38 PM
#3

Wow! vilken bildserie! Tack för tipset!  … man kanske skulle testa nångång… kanske funkar med rapshalm eller liknande….. Dendär varianten med en ring runt av lera med hål i sidorna… lite ved och massor av rapshalm… klart ett lämpligt projekt för en pyroman någongång framöver!  … tur att det är långt till grannarna :)

Dolomit60
8/14/07, 12:32 AM
#4

Häftigt !

Vilka megakrurkor !!! Snygga är dom också !

Jag avundas fotografen - vilken gulduplevelse att få följa en sådan process från A -till Ö !!!

Hennum
8/14/07, 7:03 AM
#5

väldigt fina krukor. man kan nog lära sig mycket av deras tekniker. otroligt vilka stora krukor! :O

men såg ni det lilla barnet som stod och ville sin mamma något, så mager! ett barn i den åldern här i sverige hade aldrig haft så klena ben. ni snackar om barnen på ryggen som något häftigt. men så tungt det måste vara. och de har antagligen barnen på ryggen för att de inte har något dagis. så himla mycket tyngre liv än här. och som de står och arbetar ibland, dubbelvikta. som det måste slita på deras ryggar.

tycker mest allt bara var upprörande, lite faschinerande oxå såklart, med de där stooora krukorna. men mest upprörande. nu vet jag iofs inget om hur saker och ting är men jag tror att jag inte överdriver min reaktion

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

koko
8/15/07, 5:14 PM
#6

Inte upprörande alls, olika kost ger olika kropp. Och dagis, vad är det som är så bra med 8-timmarsdagar på dagis. Tycker inte alls att det är synd om någon på bilderna, utan att vi här i Sverige har glömt bort att livet egentligen är enkelt, inte komplicerat och långt i från "verkligheten". Tror du inte att de är lyckliga? Jag tror det är lättare att vara lycklig i en by i Burkina, utan micrad välling med järnberikan.
Tycker det är toppen att man inte är skild från sina barn, utan har de omkring sig i sitt dagliga liv och arbete, det tror jag alla mår bra av, se tingens sammanhang.

Annons:
pyromanen
8/15/07, 7:43 PM
#7

Kul hur olika ögon man kan ha. Jag såg som koko, inget synd alls.  Jag såg utöver vackra krukor också vackra människor med raka stolta ryggar, gemenskapen med både andra kvinnor och det trevliga med barnen omkring. Kunde nästan känna röklukten och  den svala torra kvällsluften…Har alldrig varit i just Burkina men väl  i många andra länder med liknande standard och man blir inte lyckligare av högre material standard.  Träffade idag på en äldre kvinna på landet i Värmland som berättade om hur kul det var när hon var liten och det var höskörd.  Alla fick slita hela dagen och höjdpunkten och belöningen var när man på kvällen fick åka hölass.  Förstod på hennes berättelse att glädjen över att få sitta jättehögt uppe på hölasset gav henne lika minst stor glädje som  dagens barn uttrycker över en tur till Liseberg eller Sunne Vattenpark.  Och att gemenskapen när ALLA var med och  bärgade det viktiga höet och ALLA var med på kafferasten det är något som nästen inte finns mer….

Vanja-K
8/15/07, 11:44 PM
#8

Intressant att se hur olika vi ser på levnadssätt.

#5 Jag kan förstå hur du ser det.  Men det är nog inte så illa som det verkar. Du vet människokroppen är skapad för ett annat liv ändet vi lever. Att användas. Det finns inga kvinnor som har en vackrare hållning än de kvinnor som lever i Africa, Indien m.m. Dagis.m.m  Det behövs ju inte. Barnen är med eller nära andra vuxna. Jag känner igen det du talar om #7. Vi i västvärlden fokuserar kanske lite för mycket på hur det är nu. Rikedom är inte källan till lycka. Visst ser barnen maga ut. Men det är ju en annan sak. Det finns så många ,så många människor i världen som svälter.Dem kan vi arbeta för.Inom olika områden. Tänk bara på vad de stora företagen som impoterar olika saker ,förstör miljön genom orenade utsläpp i dessa länder.

Jag ser kreativiteten, hos olika folkslag.Detta är intressant. För mig är det inte bara att arbeta med lera. utan kunskapen runtomkring. När man ser folk från t.ex sydamerika hur de skaffar och bereder sin lera ,för att kunna arbeta med den känns det fantastiskt.Det ger också en insikt om hur bra vi har det i västvärlden. Att få lite kunskaper om hur människor skapade förr. är berikande. Både när det gäller var man fick färger ifrån och metoder.

Så för att återgå till dig #5  Så respekterar jag fullt dina åsikter. Självklart. Ville bara att du skulle veta att jag har tankar om människorna också.Jag kan också tycka att det är skrämmande att se  magra barn. Men vi ska komma ihåg att mycket beror det västvärlden skapat.

Ni som vill se och lära av andra kulturers sätt att arbeta med lera rek. jag you tubes videos. Tycker nog att en del av dessa videos ger en känsla av empati för andra människor.

Dagis och annat. Var och en gör det de tycker är bäst för sig och sin familj.Att bära barnen på ryggen är ett utomordentligt sätt att få närhet. Behöver inte alls vara så tungt.kan vara värre med barnvagn.

Nu blev det lite annat än bara ren keramik. Hoppas att det var ok?? vanja-kFundersam

mangobango
9/16/07, 2:01 AM
#9

Underbar keramik. Vill genast handbygga megakrus.

 Lästips: "Den vita massajen" som finns i 3 delar, i den får man följa en vit kvinnas liv i en afrikansk liten by

Vanja-K
9/16/07, 1:31 PM
#10

Vem är författaren?

koko
9/16/07, 2:32 PM
#11

Till sommaren blir det nog en liten grop som man kan forma krus i. Inga fria bröst, dock. Tyvärr, men då får väl grannarna spader.
Har sett en fantastisk bild i en bok om afrikanska kungliga konstföremål; ett liknande krus i röd lera som på samma vis som i bildserien var piskat med lövruskor när det forfarande var hett, på det viset uppstod ett underbart mönster när grenarna förkolnades mot skärven! Måste testas!

Hennum
9/17/07, 8:35 PM
#12

ja, självklart beror det på det som västvärlden har gjort. det är en del av det som upprör mej… det med magra barn. och annan kost är inte enbart bra… ingen mår nog bra av att bli undernärd för att man inte har råd med mat. på er låter det som att jag fördömer dessas kultur på nåt vis. som att de gör något fel…

8 timmars dagis är långt ifrån något absolut bra. speciell med tanke på hur fullt det är där, och att barnen inte får så mycket uppmärksamhet som de borde ha. 

jag utgick från vad jag vet, och hur människor i min närhet hade klarat av det livet. det hade gått åt helvete. och jag kan inte tro att någons rygg mår bra av att bära på ett barn hela tiden, oavsett om man levt ett hårt liv från början och blivit "härdad" eller inte. 

svårt att förklara riktigt hur jag tänker… och det är klart att de kan vara lyckliga, annat har jag väl knappast sagt! en helt annan gemenskap och att det. men det är inte enbart positivt vad jag har förstått.

det borde kanske inte vara det ena eller det andra, utan en blandning.

nu flummar jag bara, och dethär blev aldeles för långt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vanja-K
9/17/07, 11:00 PM
#13

Jag förstår hur du tänker.

Annons:
LeWE
9/19/07, 12:18 AM
#14

Den vita massajen är skriven av Corinne Hofmann. Intressant, ett annorlunda liv.

Upp till toppen
Annons: