Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 11119 ggr
karoline
2007-06-20 23:44

Blank guldglasyr

Var hos en keramiker på Hven idag, hon hade en oootroligt fin guld glasyr, såg ut som riktigt guld,

Hon förklarade hur hon gjorde, men jag kommer inte ihåg.

Nån som vet? Recept?

Annons:
Vanja-K
2007-06-21 01:16
#1

Gud, vad spännande! det vill jag också veta.Vanja-K

lotta2
2007-06-21 01:27
#2

Ingen aning, men hur kan du glömma en sådan sak …;D

Har du ingen aning alls om hur hon gjorde, eller vad hon heter då så vi kan se någon bild på hennes grejer? Då kan vi ju lättare se vad det är får något…

Vanja-K
2007-06-21 01:39
#3

Skärpning Karoline!!!!! Nu har du gjort oss nyfikan. Du får åka tillbaka.Vanja-KSkrattande

lotta2
2007-06-21 01:45
#4

Ja, jag blev ju jättenyfiken jag med :D Jag vill se bilder!

Vanja-K
2007-06-21 02:01
#5

Har du ingen semester kvar Karoline? Nu vill vi inte bara veta utan bildeGråterr också!!!!!!

karoline
2007-06-21 10:09
#6

Haha oj shit vad ställde jag till med?? Generad

Hon är ganska ny så jag hittar inget när jag söker på henne, Anna Mohlin. Jag har hennes mail adress så jag kan maila o fråga.

Kan fråga min mamma oxå för hon var med. Det var nått med 16% nånting…o så nått med olja. Hon blandade inte den själv.

Ska till Hven snart igen, har min släkt där. Kan fråga om jag får ta bilder, men brukar keramiker tillåta det?? 

 Förlåt om jag satt griller i huvudet på er : ))

Annons:
Ulla
2007-06-21 13:28
#7

He he. Ja, nu får du lösa det på något sätt Glad

Det skadar inte att fråga, då kan hon ju säga nej om hon inte vill att du ska fota. Många blir istället glada över intresset. Men du ska nog tala om vad det ska vara till.

De som jag har frågat har alla tyckt att det var kul.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Vanja-K
2007-06-21 20:02
#8

Bravo! Du har fattat.Vi ser framemot svaret. men du får ledigt över midsommar.Du det är så tervligt med lite griller i huvudet. ha en trevlig midsommar! Vanja-KGlad

Bregotta
2007-06-21 22:18
#9

Karoline, vi är nog många som väntar med spänning! Ha en härlig midsommar!

Hubert
2007-06-23 09:26
#10

Jag väntar också med spänning, God fortsättning!Louise

MeWa
2007-07-15 10:05
#11

Hur gick det med guldglasyr-receptet? Har inte kunnat glömma denna fråga…Räcka ut tungan

Vanja-K
2007-07-15 13:18
#12

Inte för att vi vill stressa dig Karoline, men jag är fortfarande nyfiken på guldglasyren också.Nu är ledigheten slut. Nu får du forska!!! Eller är det en -------Hemlis

Elorion
2007-07-18 00:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hej på er alla gulddiggare!!

Jag har en. Det lämpar sig för att doppa kanter eller partier kanske inte ett helt föremål då den rinner lite. Den lämpar sig inte för att ha i bruksföremål pga manganet men snygg på tex tomtens luva eller vättarnas:) Den ska ligga tjockt på och det går bra att ha en annan glasyr under och förmodligen så spjälkar den sig och vill flagna av vid dubbel dopp (med en annan glasyr under) Men strunt i det, den smälter fint ut ändå. Var bara försiktig vid hanteringen av prylen när den är nydoppad. Denna är bränd i elugn 1280 funkar i gasugnen också. Glasyren är inte "helt" guldig utan blir också svart.

Jag gillar det otroligt mycket en riktig mumsbit! Receptet är inte fullständigt (100) Men det ska vara så.

Den heter "trollguld".

Kalifältspat 25, Kaolin 25, Mangandioxid 25, kopparkarbonat 5.

Annons:
Vanja-K
2007-07-18 12:58
#14

Häftigt snyggt! Tack för receptet!

Bregotta
2007-07-18 14:18
#15

Ja, tack! Verkligen snygg!Skrattande

Ulla
2007-07-18 19:37
#16

Ska jag föra in den bland recepten på stengodsglasyrer? Jag kan ju lägga in bilden där också så man ser hur den ser ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
2007-07-20 20:03
#17

Jag såg att det fanns en guldglasyr hos Tärn, om man tittar på hans hemsida så ligger den under lergodsglasyrer. Nån som testat den? Häftig, men vad ska man ha den på? kan inte komma på något som skulle vara snyggt att ha helt i guld…

Elorion
2007-07-21 00:00
#18

Ja ulla det får du göra.

karoline
2007-07-21 00:01
#19

Jasså ni e sååå nyfikna; )

Jag väntar mejl ifrån keramikern…hon skulle skriva ner allt…lite krångligt…..

pluppan
2007-07-26 18:24
#20

satt och bläddrade i gamla ceramic review  (issue 205 feb 2004) och då såg jag det receptet som elorion skrev om. den var riktigt tokguldig på vit lera bränd i 1290grader det såg ut som saker från orienten då han doppat ner en bit på kanterna med detta. mums! artikeln var om Bill Moore.

Annons:
Vanja-K
2007-07-26 21:50
#21

Hurra Caroline!  Nu kan man se framåt igen. duktigt!!!! Häls.vanja-k

Bregotta
2007-08-13 10:27
#22

Är det någon som vet om man kan byta ut kopparkarbonat mot kopparoxid och isf vad som är jämförbara mängder? Vill blanda elorions guldglasyr men har inte karbonaten hemma däremot oxid.

abbis
2007-08-13 11:00
#23

oxiden får du mindre av..prova dig fram

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

susanne.k.wall
2007-08-13 11:04
#24

Min erfarenhet av kopparkarbonat och -oxid är att karbonaten är mer jämngrön medans oxiden är också grön men kan va snyggare och dessutom kan oxiden ge svarta prickar i den gröna glasyren, Snygga alltså.

 Kollade också i Lynggaards bok och där står inget om mängder men karbonaten är att föredra om man vill undvika prickig eller fläckig infärgning. Men Bregotta! prova med oxid, det kan ju bli jättesnyggt, du kan ju göra ett litet, litet prov. Susanne

Bregotta
2007-08-13 11:07
#25

Tack för snabba svar #23 och #24. Testar, det går ju inte att  vänta när man väl fått något i huvudetFlört

susanne.k.wall
2007-08-13 11:15
#26

Vore ju kul om vi fick veta resultatet. Lycka till!

avalon
2007-08-13 11:38
#27

Jag tror att man nästan skall ha bara hälften så mycket oxid som karbonat, men jag vågar inte säga säkert.

Annons:
Bregotta
2007-08-13 12:08
#28

#23, 24, 27 i Cebex katalog står det att kopparkarbonaten "verkar som kopparoxid, dock med något svagare verkan. Färgar i regel jämnare" vilket går i samma linje som ni svarat

 Jag prövar med att halvera mängden, håller tummarna och delger resultatet! Tack tack!

EvaLeraMM
2007-08-20 22:27
#29

#19 Karoline: Får du något mail från keramikern? Är så nyfiken så :o)

#20 Pluppen: Fanns receptet med i artikeln? Har du lust att dela med dig eller var det jätte krångligt? Tack tack.

Bregotta
2007-08-20 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ja, nu har jag testat elorions recept. Jag hann inte blanda den dagen (#22) så jag skaffade de rätta ingredienserna! Häftig blev den! Fast inte likadan som på elorions bild, men det kan ju bero på en massa olika saker! Men riktigt häftig tycker jag! Ursäkta att bilden är lite suddig, tog den nu ikväll! Tack än en gång för receptet!

pluppan
2007-08-21 15:36
#31

receptet är det som elorion skrev ut i #13

jag har testat det på vit lera med halvt vit glasyr under och enbart på leran. den blev betydligt guldigare över den vita glasyren. jag brände 1280grader. fortsätter att testa lite…..

EvaLeraMM
2007-08-22 11:15
#32

Strålande. Jag måste också köpa ingredienser och test. Ååååå det är så mycket jag ska testa nu när mörkret börjar komma och löven börjar fall.

Elorion
2007-08-23 13:11
#33

#31 Jag tror säkert att man kan bränna den lite lägre än 1280 också om det är nån som vill prova.

pluppan
2007-08-28 20:13
#34

någon som testat denna vid lägre temp? skriv gärna in isåfall hur det gick

Annons:
benita34
2008-07-21 16:56
#35

Jag är också nyfiken på vad det är för guldglasyr som keramikern på Ven använder. Stora fat och skålar som ser ut att vara av guld. Skulle väldigt gärna vilja ha rceptet. Är det någon som har det?

Vi var där med min keramik kurs, super mycket inspiration, men tråkigt nog fick man inte fotografera. Lite taskigt tycker jag. Jag är också nyfiken på hur hon gör sina fria former. Är det någon som vet för det skulle jag gärna vilja testa.

abbis
2008-07-21 21:25
#36

Jag tycker man ska respektera när man inte vill att folk fotar.Man vet inte vad syftet är.Skall det kopieras så ska det definitivt inte vara tilåtet.Jag har släpp lite på mitt foto förbud men har märkt att folk använder foton med mina föremål och lägger ut detta på internet vilket  ej är tillåtet.Upphovsrätten respekteras inte.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pluppan
2008-07-21 22:03
#37

#36 vad menar du att det inte är tillåtet att lägga ut det på internet, är det när de fotar i din verkstad eller i butiken?

om man har köpt ett föremål och tar med det hem måste man väl få fota det och lägga ut om man vill. detta händer ju hela tiden på ex bloggar. jag har hittat mina saker på andras sidor där de fotat sakerna fint uppställda och jag blir jätteglad och tycker att det är bra reklam

ijonsson
2008-07-21 23:55
#38

# 36 Är du inte glad över den gratis marknadsföring det blir när någon lägger ut bilder på dina alster på internet?

mangobango
2008-07-22 00:10
#39

#37 Enligt upphovsrätten så äger fotografen fotot och kan göra vad den vill med foto. MEN om det är personer med på bilden måste fotografen ha tillstånd av dessa för att lägga ut på internet. Hur det är med saker däremot vet jag inte. Man kan surfa på upphovsrättslagen och ta reda på det. Antar att det var det #36 menade.

Så, om man har lagt ut foton på internet på personer utan att tillfråga så kan man bli åtalad för det. Speciellt om det är kränkande sammanhang. Ett problem är förstås att det är olika lagar i olika länder. Men lägger du ut på svenska sidor så gäller svensk lag i alla fall.

Sagakeramik
2008-07-22 00:52
#40

39

Kan det verkligen stämma att man måste ha tillstånd för att publicera bilder med folk på. Hur funkar det då exempelvis på fotbollsmatcher där flera tusen människor finns med på bild som visas både i tv och i tidningar?

Då borde ju rimligsvis alla papparatzi fotografer och alla sliskiga skvallermagasin ständigt åtalas och inte få publiseras över huvudtaget.

Annons:
abbis
2008-07-22 02:14
#42

Jag har rätt att ha fotoförbud på privat mark och i min butik likväl som det är fotoförbud på mässor som t.ex formex.Det handlar mycket om copyright.Självklart kan man fota om det inte är i kommersiellt syfte men man ska oxå tänka på kopieringsproblematiken och när vet du skillnaden.Jag har föremål som jag lägger ut på min hemsida som jag inte är rädd om .Men det går inte att "låna" dom bilderna i kommersiellt syfte som t.ex att ta dom bilderna till "tradera" utan att fråga.Jag har oxå föremål jag inte vill ha fotade och det vill jag att folk respekterar.

http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=32c228de-0aa6-4a29-acf7-b322d3c36521

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

ijonsson
2008-07-22 12:44
#43

Jag har sett att folk ställer sej med ett skissblock och skissar av alster de gilla och gör små anteckningar om färg osv. Det innebär väl också en risk att de snor idéer o kanske kopierar. Jag tror aldrig att det går att undvika. För vi vill väl visa upp våra saker?! Eller ska man förbjuda att de gör anteckningar också?

Sagakeramik
2008-07-22 14:53
#44

Om folk vill kopiera ens grejer så gör de det oavestt om man har fotoförbud eller ej. Vill dom sno om det är fotoförbud är det ju bara att köpa ett x och sen gå hem och fota och dagen efter lämna tillbaka och säga att de ångrat sig.

mangobango
2008-07-22 14:58
#45

#40 Man får fota vad man vill i det offentliga. Men i privata områden, t ex butik och hem, måste man fråga om tillstånd. Men om man står på gatan utanför så får man fota in i trädgård/hus,mm. Gränsen mellan lagligt och etiskt är inte helt lätt… detta diskuterar jag ofta med mina fotoelever.

Vad gäller media så går de under tryckfrihetslagen, dvs så länge som det rör sig om att förmedlande journalistik så får de lägga ut vad de vill. Men jag som privat person får inte lägga ut bilder på människor utan tillstånd, likaså företag, dvs det är bara pressen som får lägga ut vad de vill. Det ska mycket till innan man trampar på tryckfrihetslagen. Men de får inte kränka, de kan bli fällda för kränkande bilder, dvs förtal.

Med människor menas då de som man kan urskilja som personer, dvs känna igen. Är det suddigt eller långt borta i bakgrunden spelar det ingen roll. Detta är det många som inte vet på internet…. Mina elever blir lika chockade varje gång jag har genomgån på detta i mina fotokurser. Det kan bli riktigt intressanta diskussioner om vad man egentligen får. Allt är inte klart som korvspad.

veka
2008-07-22 16:24
#46

43# Dina fina krukor med fötter skulle jag gärna kopiera…men då är de ju inte min design och då blir det inte lika roligt längre. Jag tror att det knappast finns någon i dag levande med en alldeles egen design. Allt"plockas ihop" av det vi ser omkring oss. Man gör väl som Dylan, snor lite av varje och så gör man något eget av det som förhoppningsvis gillas av andra också.Förresten så har jag älskat och lyssnat på Dylan i över 38 år nu..

ijonsson
2008-07-22 22:15
#47

#44 Jo, det var precis det jag också tänkte… Bättre att lägga energin på något annat än att stånga sej blodig för att stoppa att någon kanske vill sno mina idéer… Trots allt är det mest synd om den som har så dålig fantasi att den inte lyckas komma på nåt själv! (skulle mina idéer någonsin ta slut byter jag hellre jobb än snor andras idéer,…)

abbis
2008-07-23 02:40
#48

#47 Skön inställning… försöker nog tänka så oxå men man har sina mörka dagarGlad.

Men det jag vill komma till är ändå respekten för andras saker att man inte bara kastar fram kameran i viket syfte det än är och fotar utan att fråga om lov.Frågar man så inte nekar jag !

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
mangobango
2008-07-23 12:31
#49

Det känns ju inte bra heller att ta kort om man vet att det inte är ok. Respekt är viktigt tycker jag. Och att andra inte är som en själv får man köpa. Utrymme för allas personligheter behövs, tycker jag.

ijonsson
2008-07-23 12:38
#50

#48 Ja, du har alldeles rätt… vissa dagar retar man sej till vansinne på folk trots att man vet att det inte gör någon som helst nytta…

Dolomit60
2008-07-23 22:17
#51

Har ingenting att göira med keramik, men med foto tryckfrihet, och etik däremot.

Jag har en polare, med långt krulligt hår, som ibland lider av fruktansvärda anfall av huvudvärk.

En dag satt han på en bänk i köpenhamns innerstad, med huvudet vilandes i händerna, så att hans långa hår dolde ansiktet. Nedanför sig hade han två fullproppade Ica-påsar (typ)

Utan hans vetskap hade någon tagit ett fotografi av honom, som kort tid senare figurerade i dagspressen. Jag tror artikeln handlade om hemlöshet i Köpenhamn.

Hur som helst gav bilden helt klart intrycket att min kompis var "baglady".

Vi har garvat MYCLKET , OCH OFTA åt den här grejen. Han har inte personligen tagit illa vid sig på något sätt. Det hade jag inte heller gjort. Men jag irriterar mig vådsamt på SJÄLVA GREJEN ! ! !

Så jag sade åt honom att han skulle gå upp på redaktionen och kräva ersättning  Det har han emellertid inte gjort.

Jag vill egentligen inte ändra på lagarna omkring fotografering, tryckfrihet, eller journalistik - Dom är helt OK i mina ögon.

Men det gör ju inget att man lixom kombinerar sina rent juridiska rättigheter med lite "gamaldags hut och vett" för att säga det rent ut….

Annars är det OK om folk plåtar mina grejer. Gör dom det för at inspireras är det också OK Gör dom det för att direkt kopiera, så tycker jag mest det är lågt, billigt och fantasilöst. Men skulle det göras i större skala (typ industri) så skulle jag bli fly förb….. !!!

Godsagare
2008-07-23 23:04
#52

Tar man kontakt med BUS får man väl veta vad som gäller?

Är man medlem där kommer de hålla ett öga åt en ifall ens alster dyker upp nånstans. Då får man en slant/tillfälle eller / år ifall ett alster hamnar i t.ex en sjukhusentré… 

Men jag kan inte reglerna… Skulle bli väldigt överraskad ifall jag fick nåt från BUS…

Panthera
2008-07-24 00:36
#53

Måste ärligen erkänna att jag är en sån där som fotar allt som inspirerar mig. Och fotar jag inte så skissar jag. Skissblock och kamera ligger alltid i handväskan eftersom mitt minne är inte ens bra - det är bara kort. Skulle jag inte fota skulle jag förmodligen inte minnas nåt av det som fått mig inspirerad. Ibland när jag tittar på korten efteråt kan jag inte ens då komma ihåg varför jag tog bilden, men oftast så blir det "Aha -just det, så var det jag tänkte mig. Men jag skulle självklart respektera om jag inte fick fota någon annans grejer, även om jag skulle tycka att det var synd.

Skulle jag vilja kopiera någons alster rakt av för större produktion skulle jag köpa ett exemplar för att i lugn och ro studera det hemma.

abbis
2008-07-24 00:56
#54

Jag är med i bus så jag skulle inte tveka en sekund om jag hittade nått av mina saker kopierade..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rozzy
2008-07-24 15:39
#55

Fotografen äger alltid bilden,

Om inga skyltar råder om fotoförbud kan man fotogtafera, skulle ägaren till utrymmet/marken komma fram och säga att det är fotoförbud ska man respektera detta. Men de bilder som är tagna redan behöver du inte radera, inte ens polisen kan kräva detta.

För att fota föremål till att kopiera föremålet är inte renhårigt men du kan inte hindra någon att fotografera föremålet på annan plats om det inte råder fotoförbud där, det är först när föremålet är kopierat i 3d-form som du får ta upp striden, men det är inte lätt se på ikea. Det finns tex kända arkitekter som hela tiden blir kopierade deras hus står och folk fotograferar av dem. Det är väl så en byggnadstil växer fram, liksom trender inom design, skulle ingen tycka om det och vilja göra något liknande så skulle inte habegäret hos konsumenten växa och det skulle inte nå ut så massivt.

Sen har vi en annan lag med konst där får du måla av hur du vill, bara du inte säljer kopior av en bild du köpt fast upphovsrättslagen gäller 70 är efter det att tillverkaren dött. Hur det är med hantverk vet jag inte men detta gäller även för musik.

Annons:
benita34
2008-07-24 16:41
#56

Vad bra info, härligt! Då är det bara att fota loss då. Skall till hanverskmässan i Båstad med några keramikursare och det känns ju bra att veta att det faktiskt bara är fota all härlig inspiration man ser! Ni verkar ha en härlig inställning som inte snålar med era idér.

 Ingen som vet vad det är för guldglasyr då?  Jag är så sugen på att testa den. Min kompis fotade lite i smyg med mobiltelefonen och vi visade bilderna på kursen för vår kursledare sedan. Men hon kunde inte säga vad det är för glasyr.

Får väl göra som Sagakeramik tipsar om köpa ett exemplar nästa gång jag kommer dit och sedan gå in och lämna tillbaka det på vägen till båten. För man har ju faktiskt råd att köpa allt som inspirerar en och de fria formerna var alldeles för dyra för mig!

Sagakeramik
2008-07-24 18:53
#57

56

Jag tror du missupfattade mig. Det är inte att se som ett "tips" utan som ett handlande av mindre begåvade personers desperata jakt på att inspireras av andra istället för att själva söka sitt eget uttryck!

abbis
2008-07-24 20:49
#58

#57 härligt saga kunde inte sagt det bättre själv..Förresten hur gick det med bildstölderna som skedde för ett tag sedan.Har du fått någon upprättelse?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sagakeramik
2008-07-24 21:04
#59

Abbi

Nej, jag fick inga pengar eller nån upprättelse heller för den delen. Jag tröttnad på alla harvor med advokater, mejl och telefonsamtal med brutna löften så tillslut gav jag upp.

Jag hoppas istället på någon form av karma som gör att de får ett allvarligt fall av analklåda eller liknande:)

abbis
2008-07-24 21:21
#60

#59 ha ha ha  ha ..ja ibland får man släppa saker för det tar för mycket energi..man kan alltid hoppas att dom drabbas..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
2008-07-24 23:37
#61

Skrattande

veka
2008-07-25 09:10
#62

" Som man sår får man också skörda"……

Annons:
Doriz
2008-07-29 10:17
#63

Har egentligen inte alls med ovanstånde att göra mer än vad en bild kan ställa till med. I våras florerade en man i massmedia som blev alldeles osedvanligt lysten av damcyklar. En artikel om denne mans vanor eller ovanor var illusterarad med en bild på en damcykel. Under stod att läsa "OBS cykeln på bilden har inget med innehållet i artikeln att göra." Undra om de räknade med att erhålla klagomål från kränkta cyklar som känt sig utpekade?

Kurtisan
2017-02-18 08:11
#64

Hej, det var länge sedan men vad hände med GULDGLASYREN?

Leramani
2017-02-19 00:32
#65

Jösses. Den här tråden har jag missat tidigare.  Att "kopiera för större produktion"  är inte alls lagligt. Upphovsrätten är väldigt tydlig.  Att kopiera någon annans verk för att producera och sälja är olagligt. Jag tillåter inte fotografering av mina grejor och är med i BUS. Om man inte har egna ideer så är man ingen konstnär/konsthantverkare.

De Lapsus Resurgam

Mosaik mosaik
2017-02-20 08:36
#66

Jag är oxå jättenyfiken på att höra hur det gick med guldglasyren! :)

Stbkgs
2017-02-23 15:56
#67

Var hittar jag samlade glasyrer?

Stbkgs
2017-02-23 15:56
#68
nyburgaren
2017-02-24 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Fått massor med guldglasyrer under mina provbränningar.. här är en av dom

Annons:
nyburgaren
2017-02-24 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Bättre bild

kinnekulle
2017-03-02 12:09
#71

Men oj vilken läcker glasyr…kan och vill du dela med dig av recept…det vore fantastiskt…en skål i detta ohlala♥

Upp till toppen
Annons: