Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 7974 ggr
GulleboKeramik
4/18/07, 1:39 AM

Avskiljare?

Jag håller som bäst på att planera min keramikverkstad och funderar på detta med avloppet. När man diskar leriga kärl och verktyg blir det ju ofrånkomligt lera i avloppet. Hur fixar man det? Det måste finnas nån form av "filter" eller avskiljare, som man kan ansluta till diskhon och avloppet? Nån som vet nåt om detta… dels vad det heter, och dels var jag kan köpa en sådan.

Annons:
ingvar
4/18/07, 8:38 AM
#1

Det heter "Gipsavskiljare" och säljs av rörfirmor. Dom är rätt så dyra och det lönar sig nog att kolla runt lite på priser.

Hubert
4/18/07, 9:39 AM
#2

Jag har byggt min egna och min rörmokare som installerade min ho i glasyrrummet kapade röret ner ifrån hon så den rinner rakt ner i mitt hembygge.

Jag tog en modell större fyrkantig plasthink som jag köpte på ett byggvaruhus. Tog tvåcentimeters spånskiva och sågade till två väggar som ska sitta i plasthinken så det blir tre avdelningar och målade dom med en tät målarfärg som är till för våtrum. Skruvade fast dom så det blir tre olika avdelningar med olika höjd så vattnet rinner ner ifrån en första till sista avdelningen och där satte min rörmokare dit uthålet som han siliconade fast. Jag har siliconat alla skarvar så det är tätt! Detta till en konstnad av en 500-ing!Louise

GulleboKeramik
4/18/07, 10:01 AM
#3

#2 Tack Louise… SÅNA svar gillas!! Fattig som en lus är man ju alltid, särskilt i ett sånt här läge, gäller det att spara där man kan spara!*s*

Men snälla… det vore jättebussigt om jag kunde få måtten på de olika delarna och på plasthinken. Så skall jag försöka bygga en jag också… Hur tömmer man när avskiljaren är full av lera och glasyrer då? Hmm… fattar nog inte riktigt hur det där funkar… ??

GulleboKeramik
4/18/07, 10:01 AM
#4

#2 Tack Louise… SÅNA svar gillas!! Fattig som en lus är man ju alltid, särskilt i ett sånt här läge, gäller det att spara där man kan spara!*s*

Men snälla… det vore jättebussigt om jag kunde få måtten på de olika delarna och på plasthinken. Så skall jag försöka bygga en jag också… Hur tömmer man när avskiljaren är full av lera och glasyrer då? Hmm… fattar nog inte riktigt hur det där funkar… ??

GulleboKeramik
4/18/07, 10:03 AM
#5

Hoppsan? Vad hände? Förvånad Det är sajten och inte jag, som stammar!Glad

Hubert
4/18/07, 10:37 AM
#6

Återkommer i morgon med ett fotografi så ser du bättre!/Louise

Annons:
GulleboKeramik
4/18/07, 4:28 PM
#7

#6… Tack!Glad

Hubert
4/21/07, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ett foto……

Hubert
4/21/07, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

ett till…..

Hubert
4/21/07, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och ett foto till som visa hur min hemmasnickrade slamavskiljare ser ut med lite hjälp av den rörmokare som installerade vatten. Fråga gärna och om det är någon mer bild ni önskar för att få information så ska jag se vad jag kan göra./Louise

GulleboKeramik
4/21/07, 7:44 PM
#11

Tack Louise… nu förstår jag precis hur den fungerar och hur jag skall göra! Tack så mycket för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: