Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 6334 ggr
frykis
2007-04-20 23:24

sågspånsbränning

Idag har jag för första gången kört igång en sågspånsbränning. Jag vet inte hur jag ska kunna vänta tills imorgon eftermiddag innan jag får se resultatet.

Jag byggde en låda av tegelsten, fyllde med sågspån, gods, grövre pinnar och pellets, hällde tändvätska över och tände på. Efter 10 min lade jag på en plåt som lock och åkte hem.

Imorgon får vi se, om det är något att visa ska jag försöka skicka bilder.

Min fråga är, har någon av er brännt i sågspånsugn och hur blev resultatet? Det är ju faktiskt en ganska enkel metod om den fungerar.

Annons:
LeWE
2007-04-20 23:48
#1

Jag brukar bränna så i en tunna. Ibland blandar jag sågspån med grillkol, det brukar bli bra. En del gånger blir bränningen klar rätt fort men ibland kan det ta några dygn innan jag kan öppna, kanske vädret spelar in en del.

avalon
2007-04-21 10:50
#2

Jag bränner oxå i en tunna, eller i en jättestor gammal gryta. Oftast har jag i sågspån och lite grenar och ibland oxider. Jag tycker det är snyggast om man har sigilata på grejerna, det blir lite finare yta. Fast vill man ha det helt svart är det nog bäst utan, och att bara ha i sågspån så det blir helt tätt. Det är ett kul sätt att bränna på, och det blir ofta snyggt, tycker jag.

frykis
2007-04-21 19:17
#3

Jag åkte dit för att tömma idag men det gick inte alls, ugnen var fortfarande varm så jag får snällt vänta tills imorgon. Det kan alltså ta flera dygn LeWe? Påfrestande för tålamodet!

Jag hade ju tänkt att det inte skulle bli svart utan flera färger, orange, blått, grönt tex så därför blandade jag vatten med järnsulfat och kopparsulfat och hällde över godset före bränning.

Gör ni inte så? Detta är i teorin alltså,  vi får se om praktiken vill något annat.

LeWE
2007-04-21 19:23
#4

Spännande! Kul att du vågar testa, det är ju det som är så kul, att prova sig fram. Faktiskt har jag nån gång fått vänta flera dagar innan jag kunnat tömma tunnan..Berätta hur det gick sen.

frykis
2007-04-22 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Idag har jag tömt ugnen. Färgerna blev inte riktigt som jag tänkt, subtilare om jag är snäll mot mig själv. Hur får jag färgerna mer framträdande?

frykis
2007-04-22 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ännu en bild

Annons:
avalon
2007-04-22 20:02
#7

Fina grejer ! Svårt det där med hur man får starkare färger, det är ju så mycket som spelar in. Man får nog testa sig fram misstänker jag !

GulleboKeramik
2007-04-22 21:15
#8

frykis…. jag tyckte att det var väldigt vackert.. särskilt burkarna!

frykis
2007-04-22 21:27
#9

Det är väl som med mycket man får ut av ugnen, dét är inte som man tänkt innan men kanske när man får lite tid att smälta  resultatet och att höra vad andra tycker så byter man spår och rent av accepterar vad man gjort.

En sak vet jag, detta var inte sista gången jag gjorde en sågspånsbränning, nu finns bara förbättringarna kvar!

LeWE
2007-04-22 22:14
#10

Burkarna var ju väldigt vackra. Hällde du vatten med oxider över dem innan bränningen precis? Har du skröjbränd t dem först?

Godsagare
2007-04-23 00:02
#11

Jag trodde att allt gods måste vara snustorrt innan man börjar bränna? Eller det kanske det var?

Iallafall ursnyggt! Burkarna har en häftig form.

Du har ett formspråk som tilltalar mig.

En sak till Frykis… Coolt att du kan lägga in bilder! Cool

frykis
2007-04-23 09:11
#12

Godset var skröjbränt, sedan hällde jag över en blandning av vatten och kopparsulfat och en blandning av vatten och järnsulfat. Det fick sedan torka i ugnens eftervärme över natten. Nästa gång ska jag blanda i mer sulfater och oxider i spånet också, det är som du säger avalon, man får testa sig fram några gånger.

Der där med bilder…jag höll på ett tag, men nu kan jag!!

Antonio
2008-08-28 16:14
#13

Hej!

Har byggt en sågspånsugn av en 200 liters varmvattenberedare och så fort stengods är torkad skall göra mitt monobrännings första försök.

Nu undrar jag hur skall man placera godset i sågspånen. Skall godset vara inbäddade i sågspånpelaren eller all gods över sågspånen?

Är någon av er som känna till några bilder som visar hur man gör?

I så fall är jag mycket tacksam för informationen.

Annons:
LeWE
2008-08-28 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag brukar varva med sågspån gods kol halm mm. Har även provat med koppar o järnsulfat nu men strött ut det i tunnan över godset, alt gnidit in gods m ringblomssalva och rullat i sulfaterna (då fastnar de) Fast färgerna blir ju inte så starka men jag tyckte dina burkar blev jättefina Frykis.Glad

lotta2
2008-08-28 22:14
#15

Snygga burkar Frykis. Jag tycker inte alls du fått dåliga färger. Jag tycker dom är vackra och just så subtilt vackra som jag uppskattar hos spånbrännt.

Jag brukar blanda spån och små grenar som Avalon skriver i en plåttunna.

abbis
2008-08-29 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Skitbra frykis..Jag varvade med hönsnät mellan lagren när jag brände..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

abbis
2008-08-29 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

här är lite grejer jag gjorde då..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

spunkt
2008-08-29 11:58
#18

Oj va fina saker! Om man har en tunna t.ex. hur stor ska den vara? Och hur exakt placerar ni sågspån m.m. i förhållande till lergodset?

Jag vill också pröva!

s.

rakuLotta
2008-08-29 23:22
#19

Jättefina saker frykis. Kanske blir färgerna mer framträdande om du stryker grejerna med möbelvax? Men de var snygga ändå som sagt.

Freja15
2008-08-30 21:21
#20

Vicka coola burkar! Wow vad läckert!

Annons:
Vavrakeramik
2008-08-31 13:49
#21

Nu blir man ju sugen på att testa detta också! Jäkla iFokus ;-)

pyromanen
2008-08-31 17:44
#22

Håler precis med dig vävra!

Giema
2017-02-26 10:58
#23

Går det bra med järnvitriol??

[rolnor]
2017-02-26 12:21
#24

Järnvitriol är ett annat namn på järnsulfat.

Evagro
2017-02-26 21:16
#25

LeWe Ditt fina alster blänker så fint, har du smort in det med något efter rökbränningen eller har du glättat det? Här blir man verkligen inspirerad, så fina saker ni gjort!

[rolnor]
2017-02-27 14:41
#26

Hur blir den mekaniska hålfastheten, har ni skröjat godset före ? jag har svårt tro att det blir tillräckligt varmt för att skröja om leran bara är torkad?

Simon.haggbom@kolsvart.se
#27

Håller med de flesta här.. väldigt fint med de subtila färgerna.. så ni tar en stor tunna.. fyller med sågspån mm och lägger sen på locket? Inga lufthål mm? Så elden slocknar men det glöder ner ändå utan syre?

Annons:
ntg
2017-03-01 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag har ca: 20 st 10 mm lufthål borrat i sidorna på tunnan, eldar på ordentligt, sedan lägger jag på locket, men med en distans mellan.

Jag skröjar allt först…

Upp till toppen
Annons: