Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6418 ggr
Elorion
2007-01-05 21:12

Slammavskiljare

Hallå därute i cyberrymden! Är det någon som har tillverkat en egen slammavskiljare, har hört att man kan bygga en själv, hur gör man? Ockerpriser finns annars på denna användbara sak..

Annons:
Ulla
2007-01-05 21:25
#1

Jag vet att detta har varit på tapeten förut. Ska se om jag hittar det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2007-01-05 21:32
#2

Här finns det litet information. Hoppas att den hjälper. Länk

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Solbacken1]
2012-04-08 08:05
#3

Detta skulle jag också vara intresserat av då vi just nu bygger upp en ny verkstad. Men tyvärr så funkar många av de gamla länkarna inte.

Någon som minns hur man bygger en slammavskiljare?

Tack på förhand Anke

Ulla
2012-04-08 09:18
#4

Sök på slamavskiljare så hittar du en del att läsa.

Är det många av de gamla länkarna som inte fungerar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Solbacken1]
2012-04-08 09:38
#5

Brukar läsa "trådtipsen" längst ner och där är det rätt ofta så, men trådarna startades väl redan 2006-2007 och då är länkarna ju ännu äldre så det kanske blir resat nån gång.

Ulla
2012-04-08 09:43
#6

Nej, det är inte mycket som blivit borttaget. Mest gamla annonser faktiskt. Men när iFokus gjordes om från grunden så kanske inte alla de gamla länkarna importerades (eller vad det nu heter) på rätt sätt. Jag ska anmäla det vidare till Erik så får han se om det går att göra något så här långt efteråt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
L.A.E
2012-04-08 10:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej!

Jag lägger ut våran slammavskiljare som är ett stort rostfritt kar.

bred 65 cm,längd83 cm,höjd 50cm.

Jag lägger ut 3 bilder. Den först är  diskbänken där allt grovt hamnar töms nästan varje dag i en hink efter att vattnet har tagits bort .Sen är det i källaren med glaskivor och utan så man ser hur det fungerar.Tömmer  det stora karet ca två gånger per år.

L.A.E
2012-04-08 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

bild 2

L.A.E
2012-04-08 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

bild 3

abbis
2012-04-08 10:58
#10

#9 Kräver att man har en källare inget man ställer under diskbänken..

jag behöver en enklare som kan stå i diskbänksskåpet ..Flört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

L.A.E
2012-04-08 11:34
#11

Diskbänksskåp ,hoppsan lite svårare eftersom det blir så litet. Kom på en tokig ide`  varför inte ett  litet akvarie av plast ,lättare att göra hål för avloppet. Sen är det bara att  ta fram siliconlimet och ett par skivor plast eller plåt av något slag som mellan väggar.

Tyvärr är glas akvarie svårare att göra hål i.

Visst går det med en hink ,men mycket rinner förbi tyvärr.Då är allternativet samma system av avlopp som under ett tvätthandfat,alltså plasten.

Ulle
2012-04-08 11:58
#12

Hos amerikanska keramikåterförsäljare har jag sett en liten anordning som man kan ha under diskbänken:

http://www.clay-king.com/gleco_trap.html

Men om man har stor produktion blir en sådan troligen för liten.

Jag har den modellen som säljs (väldigt dyrt) hos våra svenska återförsäljare. Den funkar bra och jag tömmer den ett par gånger om året.

När jag byggde min verkstad ringde jag till en vvs-firma och hörde mig för om slamavskiljare. De har en modell i rostfritt som inte är stort mer än en hink med lock och den kostade runt 14 000, vill jag minnas.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

RudeGirlPottery
2012-04-16 09:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag köpte min slamavskiljare hos en leverantör för tandläkarutrustning. Beydligt billigare än de rostfria modellerna och funkar galant.

På bilden är inte systemet färdigkopplat men man kan se hur stor hinken är mm.

Annons:
AnnaLow
2012-04-16 23:13
#14

#13 Vilket bra tips! Har du den lilla varianten? Använder du platspåsarna eller kör du utan?

AnnieH
2012-04-17 09:30
#15

#13 Snälla berätta mer om den här lilla smidiga slamavskiljaren! Har länge gått och dragit på att jag måste göra något med avloppet men visste inte att det fanns så här små modeller. Hur funkar det ?

ramjambam
2012-04-19 16:52
#16

Jag har byggt en egen, med en plasthink och lite avloppsrör. Man kan köpa en genomgång för avloppsröret (fråga i vvs butiken), borra hål i hinken ganska nära överkanten, lägg in genomgången, 90 graders krok, rör rakt ner i avloppet. Hinken ligger så att avloppsvattnet rinner direkt in.

Funkar bra, men luktar när man spolar vatten. Kunde förbättras med tättsittande lock, och en till genomgång i locket där avloppsvattnet rinner in.

Fördelen är att man kan skruva loss hinken och bär ut för tömning

ramjambam
2012-04-19 16:55
#17

Förresten, jag använde en gammal badkar i ena verkstaden där vi hade större produktion. Stöpsel in, och avloppsrör kopplad till översvämningssydds hålet uppe på badkaret

AnnieH
2012-04-20 09:34
#18

#16 Så basic och enkelt detta låter! Du har möjligen inte ett informativt foto av den här egna skapelsen? Jag tycker att detta låter fantastiskt!

No32
2012-04-20 11:26
#19

#16 - precis så har jag gjort också. Väldigt enkelt och kostar nästan ingenting. Skrattande

ramjambam
2012-04-20 19:02
#20

#18 Tyvärr, jag har inte den verkstaden längre. Jag skulle kunna försöka rita någonting… watch this space

Annons:
ramjambam
2012-04-20 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här finns en dålig skiss av min avskiljare. Alla rör går att köpa på vvs firma, och är lätta att såga och montera. Skruvkopplingar allihopa - inga verktyg behövs utom en bågfil att få rätt längd, och en hålsåg för hinken.

pyromanen
2012-04-20 21:15
#22

Nån som har smarta förslag till slamavskiljare i/från golvet?

Ska gjuta betonggolv i blivande verkstan och funderar på vad som är smartast. Har tänkt på att inte ha någon brunn alls utan en ränna i golvets yta som förstås lutar lagomt så det rinner ut genom att hål typ genom väggen och ut i en tunna eller liknande utanför. En kork att sätta i hålet mot kyla och möss. Hur låter den idén?

(Grävmaskinen har börjat gräva ut för grunden idag så nu händer det äntligen nåt Cool)

Upp till toppen
Annons: