Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 16330 ggr
Ulla
2011-11-10 22:19

Tidigare visade som löpsedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det finns önskemål om det så visar vi här alla bilder på keramik som legat uppe på förstasidan under rubriken Veckans keramik.

Först ut var pyromanen med sin skål.

Skålform av ved-saltbränt stengods och gammal ärgat kopparledning. Ca 45 cm i diameter.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2011-11-10 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vecka två visade stefanandersson sin vas:

Vas — stengods, engobe, vedbränd (H: 25cm, 2011)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2011-11-10 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här skriver monca om sin skulptur:

Mina skulpturer är gjorda i stengodslera och Porslinslera, brända i elugn och glaserade med oxider. Jag har limmat fast järnbiten i handen. Den hittade jag i Stjördalsälven i Norge när jag var där och fiskad lax. Den är helt underbar. Det hade kilats fast en sten inne i järnbiten, förmodligen har den legat i vattnet många år. Jag jobbar gärna med skrot ihop med leran. Ofta hittar jag skrotet först, gör sedan skulpturer efter det. Det blir på det sättet en unik skulptur!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2011-11-10 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Från RudeGirlPottery kommer denna skål.

Skål, stengods, tennglasyr, vanlig oxidationsbränning. Reliefdekor gjord med shellack (målad på torr skärv och sedan är skålen putsad med våt svamp i flera omgångar), sedan skröjbränd och glasyrbränd. Höjd: 20 cm, diameter: 30 cm.

"När skärven är torr målar jag en dekor på den med shellack. Låter den torka och sedan putsar jag hela föremålet med fuktig svamp. Man får hålla på en stund men efter hand så framträder den lackade dekoren som en relief. Shellacken skyddar ytan under så att den inte påverkas av putsningen. Skröjbränn och glasera eventuellt. Voila!"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Iasos
2011-11-14 11:04
#4

Skålen som är behandlad med Shellack är jättefin och min fråga är vad är shellack och hur får man tag i det??

Iasos

RudeGirlPottery
2011-11-15 17:41
#5

Shellak finns färghandeln och används normalt som kvistlack. En del lackar kvistarna på trä innan det målas för att de inte ska lysa igenom.

Ulla
2011-11-19 17:20
#6

Veckans bild är inskickad av MariaThorlund.

Så här skriver MariaThorlund om sina hus:

Vit stengodslera med 25% 0-0,2 mm chamotte, bränd i närmare 1280 grader.
Penselglasyrer från Botz, Cebex & Bath Potters.
Jag kavlar leran 2 mm och skär ut tak, väggar, fönster och golv. Detaljer som fönsterluckor, bjälkar till korsvirkeshus, blomsterlådor etc görs i 1 mm tjock lera, och dessa sätter jag på innan huset “byggs”. Allra sist ristar jag fönsterkarmar och takplattor, sätter på skorstenar, stockrosor eller murgröna, och ibland en trappa.
Glasyren penslas på i 2-3 lager med en mycket fin pensel – oftast har ett hus 5-7 olika glasyrer.
Envåningshusen är ca 3 cm höga och tvåvåningshusen 7 cm.
Bilden visar en närbild av en tavla där jag har monterat 4 hus tillsammans på en kvartslist.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2011-11-28 16:24
#7

Bilden är inskickad av rakuLotta

En bild från mig, rakuLotta, på en tekanna som jag drejat själva kroppen och resten är handbyggt. Den är saltbränd på kurs hos Steven Jones i Värmland i somras. En svart engobe men som även kan slå åt blått beroende var i ugnen den stått och hur mycket salt den fått på sig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
2011-12-06 23:49
#9

Draken är insänd av LindaLunda

LindaLunda har gjort draken som är aktuell denna vecka.

Stengodslera.
KM 0,2/25%
Järnoxid som infärgning.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2011-12-15 11:24
#10

Bilden på den söta katten som dricker ur en mugg är insänd av Vavrakeramik.

"Hej, här kommer en bild från mig, Helen Kainert på Vävra keramik alias Vavrakeramik.

Drejad mugg i stengods, bränd med en turkos glasyr i oxiderande atmosfär. Ca 11 cm hög. Katten heter Sotis."

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-03-23 21:02
#11

Visserligen ingen bild på någon medlems keramik, men bilden på den 200 år gamla ugnen är helt underbar. Fotograf är Robin Gee.

200 hundra år gammal brännugn i västra Kina. Bilden tagen den här veckan av RobinGee . Han är sedan många år bosatt i Kina. Håller just nu på att göra en dokumentärfilm om Kinas keramik och porslinsindustri. Arbetar tillsammans med Kinas nationella konstakademi och lokalregeringen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-03-23 21:05
#12

annakarta skickade redan före jul in bilden på sin mugg med snöstjärna på.

Nu känns det som om vintern närmar sig sitt slut, så det kanske är hög tid att visa bilden på muggen innan det är för sent.

Jag heter Anna-Karin Edholm och driver krukmakeriet made in Åre, går under namnet annakarta på keramik iFokus. Den här bilden vill jag dela med mig och samtidigt meddela att vi äntligen fått vinter i Åre :)

Gjord i stengodslera och glaserad i vitt, spritsad flinga!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

stevenj540
2012-03-26 21:24
#13

jätte snyggt ! Önskar att jag hade tänkt på denna ide´´.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
2012-04-09 20:47
#15

Äntligen har turen kommit till Evalevas fina skulptur, Väktarna av de fyra väderstecken.

Evaleva:
Jag skickar en bild på vad jag gör i min verkstad. Den heter Väktarna av
de fyra väderstrecken och är rakubränd.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-04-09 20:48
#16

abbis, som hör till veteranerna, har skickat in bilden på det dukade bordet.

Servis i stengods.Specialbeställd av kund efter egna önskemål.
Annbritt Schmützer/Krukmakeri hemjord Kristinehamn

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-04-21 14:27
#17

Den här veckan är det Ulles flaskor som får pryda förstasidan.

"Flaskor med varierande höjd (den högsta är ca 30 cm), och krokiga halsar. Glaserade med en askglasyr och brända i 1260° elugn. Normalt drejar jag för det mesta bruksgods men ibland kan det vara kul att leka lite. De krokiga halsarna kom till för att jag tyckte att det passade!

Hälsningar Ulle"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-05-02 19:05
#18

Veckans bild kommer från ingirv.

"Hej! Här kommer en bild från en hobby keramiker som väl inte är riktigt klok och skickar en bild där riktiga keramiker visar upp sina alster. Som sagt att "inte våga är att förlora". Kram på er alla!
Mitt anv.namn på iFokus är ingirv."

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-05-09 09:58
#19

angel_23 har skickat in bilden på dessa smycken.

"Jag anväder stengodslasyr och stengodslera som jag sedan bränner i ugn. Här visar jag lite keramiksmycken. Jag har använt mig av händerna för att forma formerna. Sedan har jag använt mig av stämplar."

angel_23

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-05-25 22:09
#20

Hejsan!

Här kommer några bilder på lite av min keramik till er startsida där man ju kan få vara med och visa lite. Himla trevligt initiativ tycker jag.

Jag heter Pernilla, kommer från dalarna, men startar för just nu upp min verkstad nere i småländska Vrigstad.

Jag arbetar i porslin med koboltdekor som jag dekormålar för hand och sedan bränner till 1240 grader med en fin, lite krackig stengodsglasyr över.
Den rosa burken är drejad i porslin och sedan glaserad i samma starka krackiga stengodsglasyr som jag färgat in med färgkropp. Dekoren är handmålad i guld och bränd i 800 grader.

Mitt alias på keramik i fokus är nattglimm

Vänliga Hälsningar

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2012-06-10 19:00
#21

Leramani gör olika saker i tidskorrekt utseende. Här ett kärl från vikingatiden.

Leramani skriver så här om sin bild:

Ett tummat hängkärl från vikingatid,  tummat i svartbrunt lergods och
bränt i vanlig elugn för hållbarhetens skull.
mvh
Lera
www.lalera.com

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-06-27 20:18
#22

Rolnor som är en trogen medlem i forumet har skickat in en bild på sitt drejade klot.

Det här är ett klot som jag drejat i ganska grov chamottelera som sen beskickats, det är stengods.
Det är en tidig skapelse när jag precis lärt mej dreja.

rolnor

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-07-14 20:51
#23

Hej skickar in en bild på en av de reliefer som jag arbetar med just nu.
Reliefen är gjort i pappers porslins lera. Bakstycket är färglagt med decopotterycolour.
Combination av airbrush och pensel.
Framstycket har en turkos färg som bakgrund och screentryckt foto. Reliefen är helt matt utan glasyr.
Temperatur 1200 grader i el ugn.
Mvh Rósanna

Rosannakeramik

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-08-03 22:12
#24

Leramanis inslag påminde mig om ett kärl jag gjort..

Efter att min brorson, som är arkeolog, och jag diskuterat hur medeltida keramikkärl kunde ha formats skickade han mig bilder på protostengods, (Ref:Torbjörn Brorsson Kontoret för Keramiska Studier. Rapport 18, 2007).

En utmaning att försöka sig på att efterlikna. En blandning av drejning, ringling och kavling.

Och så här blev kannan, röd lera, ca 25 cm hög…..

Hälsningar ekdama

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-08-14 22:16
#25

Den här gången är det agraff som visar ett par bilder på sin keramik.

"Hej! Jag heter Eva A Holmström och jag driver mitt hantverksföretag Agraff design i Umeå. Jag jobbar både textilt och sedan några år också mer och mer med keramiken. Min verkliga passion!
Här kommer en bild på ett av mina alster glasybränd i 1250 och sedan dekalbränd med delvis egentillverkade dekaler.
Tack för ett intressant och lärorikt iFokus!!
Ha det och en glad sommar!
Eva"

agraff på ifokus

Ännu en bild:

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-08-27 21:06
#26

Så här skriver goken själv om sina bilder:

Ni efterlyser keramik-bilder
Två jpg-bilder från min produktion

Den blå vasen är typ "Harpäls"
De vita vaserna gjorde jag som en julhälsning från
Krukmakaren och hans fru. Gissa vem som är vem!

Mitt iFokus namn är "goken"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-09-16 18:47
#27

Nu när hösten är nästan här kommer en sen sommarhälsning från fröken c

Innan sommaren blir höst vill jag bidra med en bild från sommaren!

I juli gick jag en fantastisk sommarkurs i keramik på Capellagården, och för en rookie som jag blev det många ´första gången´. Första gången jag gjorde lock, första gången jag gjorde en tekanna, första gången att vara med om Reduktionsbränning i gas- och vedugn, första gången jag fick sitta till midnatt och dreja en sommarkväll… Det blev en hel del alster att stolt kånka hem på tåget, och ett otroligt sug efter att fortsätta. Somrigast av dem alla blev två små enkla skålar i ljusblått.

Två små drejade skålar, stengods (New Draycott) reduktionsbrända i gasugn, chün-glasyr.

fröken c

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2012-11-23 20:56
#28

Elonssons ljuslyktor kommer väl till pass nu när kvällarna blir allt mörkare.

"Mitt bidrag till veckans bild

Här kommer en bild på de ljuslyktor som jag ställde ut på Drejeriet i somras. Temat var Kusar och kryp, därför prydds de av barkborrens gångar. Lyktorna är kavlade i porslin, med ristat mönster och är helt oglaserade. Var utan drejskiva under våren, annars drejar jag helst i stengods.

elonsson"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-11-30 16:32
#29

Det var ett tag sedan, men så damp det ner en liten fågel i min brevlåda. Det är julia4 som gjort den.

"Hej!
Ett tag var jag mycket intresserad av att göra fåglar, mer eller mindre ur fantasins outtömliga skafferi….?
Jag har gjort denna i stengodslera och fäst med PL400 på en sten, som jag hittat i skärgården.
Med varma hälsningar Julia , (julia4 på ifokus)"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-12-17 19:30
#30

Ännu en bild från en av våra medlemmar, davidskeramik. En häftig glöggryta. Kommer väl till pass när vi vill muntra upp oss i vintermörkret.

"Hej!

Här kommer mitt bidrag till förstasidan. En glöggryta i röd och svart glasyr samt med utvaxat mönster.
Mycket av det jag gör har en förmåga att efterlikna djur eller sagoväsen, och i min fantasi ser jag hur den här grytan får liv och springer iväg på sina många fötter.
Själv hoppas jag att den springer till nån köpsugen kund vid nästa julmarknad!

David
davids keramik"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2012-12-17 19:31
#31

bozzie skickar två bilder och skriver att jag får välja. Jag tar båten efersom vi nyss hade en fågel på löpet.

"Hej!

Till bild för visning om det nu uär så här man gör.. en uggla ..som är lite misslyckad. Det än i stengods, och bränd i 1240 grader, med transparent glasyr och en svart som aldrig brukar rinna men i ögonen rann det.. Båten  stengods 264 , bränd med  järnoxid och transparent glasyr,"

BozzieiFokus.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2013-04-02 16:05
#32

"Hej, denna är gjord i röd lergodslera och har fått mönster av svamptryckta engobefärger. Har markerat cirklarna med olika oxidpennfärger. En genomskinlig blank glasyr över.
Den sprack tyvärr i botten då jag gjorde misstaget att glasera den innan den var skröjbränd. Då jag tog bort all glasyr på den snustorra muggen blev det en spricka i botten. Då tog jag en oxidpenna och skrev i botten vad jag gjort. Så nu är det min provmugg. Men jag tycker myckekt om den. Den är dessutom tät nu tack vare glasyren. Eftersom det var en spricka i botten ställde jag den på en ungsfast mindre skiva på den vanliga skivan ifall glasyren skulle läcka. (Men det gjorde den inte.)
Jag är under utbildning ;)"

KeramikaNyborja

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2013-04-02 16:06
#33

"Drakfontän/ Stengods LERA RÖDBRUNLERA- / 1426 från cebex. 40 % chamotte.

Draken har även fått kopparoxid på sig. Endast upprörti vatten när den var torrkad innan skröj.
Detta skulle bli en väggfontän till ett växthus.
Samma lera i de bruna gudinnorna.
Den bruna gudinnan är ca. 29 cm hög. Har fått transp. kopparglasyr på sig där jag borstat bort överflödet.

Linda"

LindaLunda

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2013-04-18 16:58
#34

Kreatia skickar så passande en bild på två påsktuppar som hon gjort. Jag tar samtidigt tillfället i akt och önskar alla en riktigt Glad Påsk.

Så här skriver Kreatia:

"Så här i påsktider tänkte jag det skulle passa med mina påsktuppar som jag har gjort.

Är bara en glad amatör som tycker det är så roligt att skapa i keramik om än det misslyckas ibland Ler

Tupparna är gjord av vit lera och har en matt vit glasyr.

MVH Kreatia!"

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
2014-05-02 00:08
#35

===

Den här bilden är inskickad av kladden, som gjort figurinen för att stötta en vän som hade det svårt.

Så här skriver kladden om sitt alster:

"Figurin till en vän som genomgått tuff behandling för bröstcancer. Ville att den skulle utstråla styrka, stolthet o mod. Stengods, transparent glasyr."

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2014-05-08 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Veckans monster är gjort av xanna. Trots gifttaggen så tycker jag inte att det ser särskilt farligt ut.

Så här skriver xanna om sitt verk:

Det här är ett av mina monster och kallas för Det Turkosa Godismonstret.

Den är gjord av 3 paket vitbrännande 4015 från Cebex. Tänderna är vitmålade med Porslinslera, kroppen och munnen dekorerade med lergodsglasyr. Den har en gift-tagg av svartek och är kopplad med en kätting kring ena foten för att inte härja fritt och förstöra.
Xanna Åkervinda
Keramikverkstaden
Ängelholm

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Artisten
2014-10-06 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Kan man fortfarande skicka in bilder här?

Jag provar iallafall: Rakubränd figur

Upp till toppen
Annons: