Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4542 ggr
IQ09
7/14/12, 4:47 PM

Alternativ till kavelbord

Är det någon som kan tipsa om alternativ till dyra kavelbord. Har funderat på en gammal handdriven mangel, om det skulle kunna fungera. Någon som vet?

Annons:
[rolnor]
7/14/12, 8:16 PM
#1

Går nog att få till, behövs väl en duk emellan lera och valsar, annars klibbar väl leran fast? Har hört att bagare har fina kavelbord som går att använda till lera.

Glad

[perlennart]1
7/14/12, 8:58 PM
#2

Bagarnas kavelbord är bättre än dom som finns till vanliga keramiker, bagarnas har vals på båda sidorna om leran/degen så det blir ingen strukturskillnad som det ju gör med normala kavelbord.

RudeGirlPottery
7/15/12, 1:20 AM
#3

Jag använder vindduk, sådan som man bygger hus med, när jag kavlar. Det ger väldigt lite struktur i leran och släpper lika lätt som textil. Jag köper en rulle på te.x. Byggmax och den räcker i evigheter. Klipper långa/stora sjok till kavelbordet och mindre bitar till handkavling. I övrigt så känner jag till flera som har köpt gamla manglar på loppisar och byggt om till ler-kavlar.

ramjambam
7/15/12, 9:03 AM
#4

Valsen, som brukar vara i trä, är inte alltid runda på gamla manglar.

Jag såg ett kavelbord som var försedd med en enorm, tung kavel, gjord från ca. 30 cm rör fylld med betong. Aldrig fick prova, men det såg effektivt ut.

IQ09
7/15/12, 4:38 PM
#5

Ja, jag ska nog köpa en gammal mangel. Är ju lätt att få tag i för några 100-lappar. Hoppas bara att det går att ordna så man kan ställa i olika lägen så att det går att få lagom tjocklek på lerplattorna. Det där med vindduk var ett bra tips, tack för det :-)

[Ante333]
7/15/12, 5:06 PM
#6

#2 vals på 2 sidor tror jag mest på annars har man en lera som har kavlats på en sida och det tror jag blir skit på stora grejjor…. vi körde ut blad förr från lerkran med ett platt munstycke sen fick det ligga några dar i plast innan det byggdes stora saker av det.. sedan skrotades den stora kvarnen och in kom det ett litet kavlingsbord för hobbybruk. till följd av att det inte gick göra samma saker utan sprickor

Annons:
[perlennart]1
7/15/12, 6:26 PM
#7

Just det jag menar, hobbygrejor är dyra men ofta skit.

Ulla
7/15/12, 6:49 PM
#8

En gammal mangel har ju två valsar. Då borde den ju funka bra. Jag vet en keramiker som använde en ombyggd mangel när hon gjorde sina kakelplattor.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

KeramikeniSkredsvik
7/15/12, 8:09 PM
#9

Jag har en gammal handvevad mangel, fungerar alldeles utmärkt. Jag har distanser i form av trälister för olika tjocklekar.

IQ09
9/14/12, 8:19 PM
#10

Nu kan jag rapportera. Köpte en gammal antik mangel på Blocket. Faktiskt riktig snygg. Till det kanvastyg och trälister i olika grovlek. Så glad jag blev när det fungerade. Har gjort flera fat, hanbyggda vaser mm som nu är brända och glaserade. Inga problem med sprickor eller att det slog sig nämnvärt. Så det fungerar! :-)r

Upp till toppen
Annons: