Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2978 ggr
Affi
11/21/12, 4:41 PM

Byta stenar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva byta stenar och element i min ugn. Element har jag bytt förr men inte stenar, är det svårt?

/Affi

Annons:
[Ante333]
11/21/12, 4:45 PM
#1

ja lite jobb men klart det går.. ser ju inte så där bra ut som de e nu. kontakta en murare och köp hen någa sten så e det snabbt fixat.. helst en eldfastmurae med lte erfarenhet

[Ante333]
11/21/12, 5:25 PM
#2

tror att om det ska löna sig så får ha mura till ett riktigt bra pris åt dej..

Affi
11/21/12, 5:31 PM
#3

Tänkte mer om man kan byta själv? Lite erfarenhet av att mura men ingen expert!

[Ante333]
11/21/12, 5:42 PM
#4

hade jag fått en sådan ugn så hade jag lagat det själv.. klart känner du dej säker e det bara att köra på….desto billigare och lärorikare

[Ante333]
11/21/12, 5:52 PM
#5

Plus att du vet hur du bygger en elugn…

stefanandersson
11/21/12, 7:38 PM
#6

Vill bara hålla med Ante här. Det är inga konstigheter men det är lite bökigt att plocka ut stenar och stoppa i nya så ha tid och tålamod. Det på bakväggen kanske kan slipas bort om det inte gått särskilt djupt in i stenen. Du får visa en bild efter ombygget också! :)

Annons:
[perlennart]1
11/21/12, 7:58 PM
#7

Uch vilket klet, vad har hänt? Det man skall ta hänsyn till är expansionsfogar om det är större ugnar eller om det finns på den lite mindre ugnen från början. Annars så håller jag också med om att det så klart går, se bara till att få dom riktiga stenarna.

ramjambam
11/21/12, 10:56 PM
#8

En elugn brukar inte vara 'murade' i egentlig mening, stenarna är tvinnade ihop med hjälp av en stålram utanför stenarna men innanför dem yttreväggarna av plåt.

Skruva isär allting och räkna ut konstruktionen, stenarna är enbart staplade. Krävs inga murarfärdigheter.

[perlennart]1
11/21/12, 11:38 PM
#9

så är det på billiga ugnar men på lite mera påkostade är dom murade.

Affi
11/23/12, 10:23 AM
#10

Tja jag hade precis bytt element, alltså första bränningen efter, när det kom med ett lergodsfat i stengodsbränningen, det var då det blev såhär. :( . Har brännt på ändå men nu har det blivit korsslutning så nu funkar inte ugnen alls, deppigt! Ska reparera nu å återkommer förhoppningsvis med en bild på en jättefin ugn inom det snaraste!! Kramar till er som tar er tid att hjälpa med tips och råd!

Affi
7/28/15, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Klart…äntligen, efter 3år, och det gjordes på en förmiddag!

Ulla
7/28/15, 4:48 PM
#12

Bättre sent än aldrig. Tack för att du berättar hur det gått! Det ser ut som om det mesta är nytt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
7/28/15, 5:20 PM
#13

#11 Så typiskt! Först prokrastinera i tre år, sen göra det på några timmar… Så gör jag jämt. Men snyggt blev det. Var det lättare än du trodde, Affi?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
stefanandersson
7/28/15, 9:24 PM
#14

🥳🥳🥳

Ser prydligt ut

Hur var det på bakväggen. ska det svarta bort där också?

Affi
7/29/15, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det på bakvägen är väldigt tunnt, räcker att slipas på! Vi plockade ut golvet först, efter att ha ritat av hur det såg ut! Det var nara 4 stenar och det gick lätt att få dit de nya! Sedan tog vi ner väggarna nerifrån och upp. Lite knöligt att få ut de första men de övre var lättare! Jag mätte och ritade upp strecken för kanalerna, där min man sedan sågade med vanlig fogsvans. Sedan bygde vi upp väggarna igen, nerifrån och upp. Den sista fick vi skava lite på så att den fick plats! Vi har alltså inte rört tak, baksida och hörnstenarna! Nu ska jag bara beställa nya element och sen provköra! En fråga bara! Jag har gammal manuell elektronik men förstår att den går att byta ut, är det svårt att få det rätt med tempersturen sen tro?

Upp till toppen
Annons: