Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3112 ggr
sarah@slagstedt.se
2012-11-25 15:02

Termoelement

Hej

Jag har köpt en gammal ugn mer eller mindre i bitar. Jag har gjort ett nytt element med tråd från Sarlin AB och nu håller jag på att renovera det gamla amerikanska reläet. Mycket intressant.

Men jag saknar någon form av styrning av ugnen. Var kan man hitta en enkel och billig termostat?

Jag hade tänkt att använda ugnen i första hand för att smälta metaller för att sedan sandgjuta detaljer.

Sarah

Annons:
[rolnor]
2012-11-25 15:10
#1

Jag antar att du vill styra reläet med någon form av automatik, dom som finns till keramik är nog onödigt avancerade och dyra om du bara vill smälta metal, du vill kanske bara ha en tempmätare och då finns det lite att välja på, bl.a. Cebex har såna pyrometrar.Glad

[perlennart]1
2012-11-26 09:21
#2

Också helt överkurs med en elugn till att smälta metall, mycket enklare och bättre med gas, och temperaturmätning behövs absolut heller inte. Använd ögonen så ser du ju när metallen är flytande!

sarah@slagstedt.se
2012-11-28 22:53
#3

Nå, jag vill nog inte "bara" smälta metall. Jag vill kunna gjuta, härda och värmebehandla på ett kontrollerat sätt. Gjutning blir från tenn till brons och värmebehandlingen blir väl mest olika stål.

Sedan har jag upptäckt att många av mina bekanta börjar slå sina lovar runt nyinköpet. Det är många som vill försöka göra några muggar och bränna så jag får nog nog fundera lite mer på det här. Cebex ser ut att ha fina grejor men sen är priserna därefter också.

En variant är att köpa ett termoelement och koppla till en givare typ lödställe. Hade smått hoppats att någon hade tips att gå den vägen.

Tack för hjälpen Cebex är ett bra tips. Får sätta mig att grunnna lite.

[perlennart]1
2012-11-28 23:08
#4

Vari skulle kontrollen bestå? och hur har du tänkt hantera deglar i en vanlig elugn? och så tänker jag att du kanske skulle besöka en smed så du ser hur dom härdar!

sarah@slagstedt.se
2012-12-11 14:56
#5

Det tar tid och det drar en massa ström astt värma upp en ugn. Jag vill därför ha kontroll så att jag kan gå upp till en valbar temp och ligga kvar där utan att behöva vara närvarande hela tiden.

Då kan jag också chargera nya deglar vart efter jag behöver och kan ladda dem i en redan varm ugn. Det gäller att hålla i pluringarna.

Jag har använt grafitdeglar i flera år nu. Förstår inte vad det skulle vara för problem.

Härdar och värmebehandlar stål sjålv men det är knepigt när man bara har färgen att gå på när man bedömmer temperaturen.

stefanandersson
2012-12-11 19:39
#6

Vad du vill ha är en PID-temperaturkontroll som du kopplar till en SSR (solid state relä) för att slå av och på strömmen i kanthaltråden. Till PIDen kopplar du ett termoelement (ibland kallat för pyrometer). Typ K är prisvärt men de tål inte de riktigt höga temperaturerna. Bäst är kanske att köpa dem via ebay (hongkong/amerika). Berätta hur det går eller kom med följdfrågor om jag är otydlig :)

Annons:
sarah@slagstedt.se
2013-01-16 23:36
#7

Stefan, tack..

Tack för tipset om PID etc. Det vart länge sedan jag haft så roligt. Fick läsa på lite vartefter för att uppdatera mig på elektroniken. Men det är ju fantastiska grejor. Köpte samtliga delar på ebay och byggde in dem i gammalt apparatskåp i metall  så att SSR't fick kylning.

Det hela gick på ca 500 kr och det funkar helt som det skall. Bara att ställa in gradtalet

och vänta tills ugnen är uppe i rätt temp. Ställer jag den på 1218 grader så blir det 1218 grader.

Skitkul och den här tekniken kan jag ju använda i en hel del andra applikationer

Sarah

stefanandersson
2013-01-17 03:35
#8

Roligt att det gick bra Sarah! Jag handla från ebay häromdagen. Otroligt att småsaker skickas från hongkong utan fraktkostnad. Köpte en pyrometer för 25kr allt som allt (utan thermocouple).

Ride84XL
2013-03-14 07:53
#9

Kul att styrningen blev bra - nu var väl ugnen här mestadels färdig men om man bygger en egen ugn så går det att få ner uppvärmningstiden rejält.

Det genom att använda lätta material i insidan på ugnen så att värmelagringen blir mindre. Jag håller inte på med keramik men har byggt en ugn på ca 60 L (som en stor köksugn ungefär) för att göra experiment och leka med och kanske göra likande saker som TS. Jag har bara keramisk fiber och använder inte sten - den kommer upp i 600°C på ca 15-17 min med bara 4,4 kW effekt (jag har haft problem med att få tag på tråd som är tillräckligt tjock så därför har jag bara gjort ett par testelement med tunn tråd för att kunna mäta uppvärmningstiderna och effektbehovet). När den är klar ska den ha ca 8 kW och kommer kanske lägga upp bygget i nån tråd här sen. Effekten styrs i procent steglöst med dutycycle mellan ca 5-95% pådrag (samt 0 och 100% med en switch) - men man får dock hålla koll på tempen manuellt (förutom att man kanske kompletterar med nåt överhettningsskydd senare för att slippa nersmälta element om man glömmer dra ner, haha)

Keramikugnar är inte byggda för att värmas upp snabbt eftersom keramik ändå inte tål det - men ska man t ex smälta metall, eller hetta upp saker för härdning osv (som i detta fall) är det ju bara jobbigt att vänta några timmar på att det ska bli varmt - dessutom går det mer ström eftersom den måste vara igång längre och sen när man är klar har man en "kamin" som värmer rummet några timmar efteråt.

Upp till toppen
Annons: