Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 5163 ggr
walraff
10/8/13, 12:48 PM

Öppna ugnen

Vid vilken temperatur kan jag glutta in i ugnen när jag har glaserat stengods.

Annons:
stefanandersson
10/8/13, 12:55 PM
#1

Glutta kan du göra vid 300° kanske men mitt generella råd är att vänta till under 100° innan du öppnar helt. (Vid 225° går leran igenom en ganska tuff omvandling)

walraff
10/8/13, 1:54 PM
#2

Tack snälla. Då får jag vänta ett tag till.

[feddersen]
10/8/13, 2:26 PM
#3

Vad händer vid 225 grader?

laurelin
10/8/13, 4:58 PM
#4

Och vad händer om man öppnar just då?

stefanandersson
10/8/13, 6:13 PM
#5

#3: det är kvarts i leran som omvandlas från en Form till en annan och dessa former är olika stora. I praktiken innebär det spänningar i godset om detta inte sker ganska jämt över hela krukan /skulpturen. Det som händer är vassa sprickor – ibland så stora att hela saken klyvs.

missan9
10/8/13, 7:01 PM
#6

Höll kurser i massor några år i min egna verkstad i Bromma från 800grader startade jag öppningen fram och tillbaks så på en 6-7 timmar. jobbade som bara utav helvete på den tiden men gick efter känsla med öppningen och det gick bra, inte att rekommendera kanske!!😃

Annons:
Ride84XL
10/8/13, 7:13 PM
#7

Intressant det där - men går inte färdiga stengods-saker att använda i en vanlig köksugn för bruksföremål? Den kan ju också komma upp i 225 utan problem - och man kan ju då ta ut sakerna utan att dom spricker?

Förresten så kan man ju säkert börja glänta på luckan redan vid typ 600° - om man bara öppnar den kanske 0,5 cm, sen lite mer och lite mer vartefter tempen sjunker. Bara man ser till att det inte blåser igenom kalluft som det gör om man öppnar mycket p g a konvektionen - jag körde den tekniken när jag lekte och formade glas i min ugn och det var inget problem med att det sprack. Dock kan det ju bli farligt ändå om det står saker intill luckan, vilket det ju gör på en fullpackad keramikugn. 

Under 300 sjunker det ju otroligt sakta även om ugnen är tom - kan tänka mig hur det blir med typ 10 kg keramik i en välisolerad ugn.

Är det nån mer här som öppnat en ugn med 1200°C eller mer förresten😃 Satan va hett - jag hade lite problem när jag skulle ha in och ut grejer ur min ugn. Öppningen är ca 30 x 40 cm men det var svårt att stå närmare än 1,5 m - man fick ducka när man öppnade och peta med en lång pinne.

missan9
10/8/13, 7:29 PM
#8

Japp känner igen det!

laurelin
10/8/13, 8:25 PM
#9

Jag brukar öppna lite grann vid 300, sedan lite mer vid typ 200… innebär det att jag undviker kvartsomvandlingen eller är det tvärtom så att jag öppnar vid helt fel tillfälle? Är det smartare att öppna lite mer tidigare och sen stänga/dra igen dörren vid 225 grader? Och när kan man i så fall öppna igen? Har aldrig haft några problem med att något spruckit hittills, men det vore ju trist om det skulle hända… Det är galet jobbigt att vänta när man har saker man är förväntansfull på i ugnen, och ibland har man ju lite bråttom om det är beställningar i bränningen.

stefanandersson
10/8/13, 9:04 PM
#10

#9: Det finns ett kort svar och ett långt svar (har ni läst vad är konst?). Det korta svaret är: spricker det inte så är det bra!

Det längre svaret: en ugn svalnar fort i början det ligger i sakens natur. Detta gör att man inte tjänar speciellt mycket tid på att öppna tidigt. Däremot så går det trögare och trögare och vid 300 kan det te sig som att det står still (detta är för övrigt motsatsen till vad som händer när vi försöker stiga med en ugn). Vi kan glänta från den punkt som ugnen går för långsamt neråt. Det som är viktigt är att krukorna svalnar jämt och detta beror på hur stora/ tjocka sakerna är men även hur tät ugnen är packad. Följ något generellt råd om du inte vill experimentera.

En klassisk köldsprickan är en vid skål som spruckit från kanten ner mot foten. sprickan är vass vilket tyder på att det skett i avsvalningen. Det som har hänt här är troligen att luften i ugnen gått under 225 grader men foten har förblivit mycket varmare. Det är lätt att tänka sig att foten var tjockare eller att en tjock sättplatta har hållit värme.

Vissa leror är känsligare än andra.

stefanandersson
10/8/13, 9:06 PM
#11

#7: Vanlig lera kan vara ganska känslig för det du beskriver, därför utvecklades det som kallas ugnsfast gods. Troligen skulle mycket mer spricka om vi gick något högre i temp i ugnen eller ställde ut formen på diskbänken som leder bort värmen fortare.

Derst
10/9/13, 11:33 AM
#12

Visst är det för JOBBIGT att undra vad som hänt där inne i ugnen!!!Brukar ta ur alla "pluggar" o lossa på dörren, inte öppna, vid 300 grader, o sedan glänta mer vartefter. kanhända åker ficklampan fram ibland vid lite högre temp.

stefanandersson
10/9/13, 12:11 PM
#13

#12: För mig är det lite av charmen och kanske en anledning varför jag jobbar som jag gör. 😃

Annons:
missan9
10/9/13, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det är jävligt hett!

Derst
10/9/13, 2:05 PM
#15

# Jag var lite ironisk, det går inte så bra i text, sorry! Jag håller med dej! Utmaningen gör arbetet till vad man vill ha det, det är ett fantastiskt yrke eller om man så vill, hobby.

Derst
10/9/13, 2:20 PM
#16

Nej, nej,  inte ironisk utan skämtsam från hjärtat!

Upp till toppen
Annons: