Annons:
Etikettresor
Läst 3962 ggr
stefanandersson
10/20/13, 8:58 PM

Jingdezhen, Kina om ett par dagar!

På lördag åker jag till Kina! Vi är 15 personer som tack vare kulturrådet kan åka. Med på resan är även  en dokumentärfilmare. Jingdezhen, porslinstaden, är platsen för våran månadslånga vistelse.

Jag förstår det som att dokumentären kommer på tv framöver men om ni är intresserade innan dess så ska jag försöka använda instagram (användarnamn: potterstefanandersson). 

Jag vet fortfarande inte hur bra internet kommer vara men jag skulle vilja få upp lite filmer under vistelsen oxå. Om jag lyckas med detta kommer jag lägga upp dem här.

Annons:
L.A.E
10/20/13, 9:37 PM
#1

Lycka till det kommer att bli kanon bra det kan jag lova. Internet fungerar på visa ställen väldigt bra andra inte . Du kommer att bli en expert på ät pinnar och äter man varmt tillagad mat så blir man inte sjuk i första taget.

pyromanen
10/21/13, 4:41 AM
#2

Spännande!

[ekdama]
10/21/13, 7:33 AM
#3

Önskar dig en riktigt trevlig resa! Jag kommsr följa ditt ävenyyr på instam!

Ulla
10/21/13, 12:02 PM
#4

Spännande! Jag hoppas verkligen att du har möjlighet att lägga upp bilder och filmer så att vi kan följa dig.

Önskar dig ett fint äventyr!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
10/23/13, 9:28 AM
#5

Åh, lycklig resa Stefan! Ska bli spännande att få höra mer när du kommer tillbaka.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
10/28/13, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu är jag efter tre flyg framme i Jingdezhen, närmare bestämt på The Pottery Workshop. Utanför boendet och studion ligger keramikverkstäderna packade. Idag fick vi en rundtur och hälsa på "the mold man", "the glaze man", "the kiln lady", "the … ja det är bara att fylla i vad dom gör av hela keramikprocessen. I morgon ska vi träffa "the green ware lady" (rågods-damen) och "the glaze shop".

Det finns stora moderna keramikindustrier också men i andra delar av staden.

Porslinsleran här är något helt annat än jag känt i Sverige och möjligheterna känns otroligt inspirerande.

Annons:
Månvind
10/29/13, 6:00 PM
#7

Vad jättespännande!!! Lycka till!

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

stefanandersson
11/2/13, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har vi varit i Kina en vecka. Några kanske har följt mig på instagram och sett lite. Igår såg jag världsrekordshållarna i drejning. Dom drejar sektioner på 300kg styck (ca. 2m i diameter) som dom sedan sätter ihop. Fyra delar blire en hel kruka. Jag säger dom för de är tre som hjälps åt att dra ut leran och ett halvt dussin för att transportera delarna. Jag kan inte förstå hur dom lyckas sätta ihop delarna – dom är tunga.

Dom kan det här med storlek som plattan på bilden här nedan. De görs i ett stycke. Jag tror mycket ligger i leran, den är väldigt speciell. Jag har börjat förstå hur den kan drejas.

På bilden ser ni en carry man som är längst ner på keramik hierarkin.

Jag har filmer på lite av varje men jag kommer inte kunna ladda upp dem här i Kina (youtube är censurerat)

stefanandersson
11/2/13, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Handgjord platta

kinnekulle
11/3/13, 1:46 PM
#10

Men åhhh stefan, klar att det var denna vägen som jag skulle gå för att se vad du gör å tar vägen…blir så lätt fast på F.B!

Godsagare
11/3/13, 2:37 PM
#11

Härligt att få se bilder från en av mina favoritplatser!
Tre gånger har det blivit, allt från fyra dagar till fyra veckor. Alldeles för kort.
Om du skaffar dig VPN kommer du kunna surfa som om du befinner dig utanför Kina och då kommer du åt allt du behöver.
Jag använder Astrill och det går att köpa för 30 dagar bara om man vill.

På Pottery Workshop funkar wifi nästan överallt.

Du har säkert hört talas om "Scruffy", hunden som strök omkring där tidigare. Det är bl.a. jag som brukade köpa korv åt den och sist jag var där följde den varje steg jag tog.

Fick förklaringen från en av de anställda på PWS (Kinesiska) "-Hundar som Scruffy hamnar ofta på matbordet kalla vintrar som denna".
Rått och brutalt sagt kan vi tycka. Jag saknar honom enormt men, i Kina finns en enorm fattigdom och de ser inte på hundar som vi gör. Behöver de så stryker en "herrelös" vovve med. :(

Det var sååå nära att jag plockade hem honom… Ångrar jag mig?

Hälsa Malin, AnnaSofia och Mats från mig!
Tror även att Carola och Juz finns där nu, hälsa även dem!

Till alla på forumet som ännu inte varit där, spara, gneta, prioritera, sök pengar! Åk! Det är underbart!
Reggar ni er hos SAS, Finnair och Air China's nyhetsbrev kan ni få tag på billiga biljetter, allt från 3800:- till Shanghai. Sen går det att ta buss och tåg därifrån billigt sista biten till Jingdezhen.
Har ni frågor är det bara att höra av er, jag delar gärna med mig!

stefanandersson
11/9/13, 12:35 PM
#12

#11: tack för tipsen. Kör med vpn men med de upphastigheterna jag har tror jag att det kommer bli svårt. Carola var här tills nyligen och jag har framfört dina hälsningar :)

Jättebra att du kan dela med dig av dina erfarenheter till dom som är intresserade. Hoppas vi ses på nästa symposium så att vi kan språkas lite mer!

Ulla
11/9/13, 3:24 PM
#13

Nu är det nog halvtid för dig i Kina. Du skulle bara veta hur nyfiken jag är. Tur att det finns kameror så att du kan visa litet av allt du är med om.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
L.A.E
11/9/13, 5:29 PM
#14

En sak som slår mig är vad många keramiker , man har träffat och andra man känner som har varit har varit i Jingdezhen  . Det finns ju faktiskt också andra städer som är mycket bra på keramik.  Har själv blivit inbjuden att jobba hos en familj med en stor keramik verkstad med inriktning på glasyrer som oxblod och andra sorter. Familjen har i flera hundra år jobbat med keramik tillverkning  och har  en del små ugnar och några riktigt stora .  När jag visade bilder på  den lilla vedugnen med oxblod vaser och fat fick vi direkt en stående inbjudan att komma och jobba i deras verkstäder i ett par månader🤔.

Var i Jingdezhen för 25 år sen och det glömmer man inte ,där träffade jag ju Annika.🙂

A
11/22/23, 8:53 AM
#15

Hejsan allihop!
Jag sitter här och scrollar information om keramisk kunskap. Såg inlägget om resor och Stefans inlägg om Jingdezhen. Wow 10 år sedan!

Jag såg dokumentären Porslinsstaden, och har inte kunnat släppa tanken på att resa dit sedan dess. Nu när pandemin har lagt sig, har tanken dykt att det snart kan bli verklighet.
Behöver jag nämna att jag är kär i porslin…

Jag undrar om ni kan lägga upp några tips?
Var kan en bo? Jag tänker på stadsområden med typ 3 stjärnigt hotell i stan som är säkra för ensamresande kvinna?
Går det att bo på the Pottery workshop? Någon som jag kan kontakta där?
Någonting annat som jag borde veta?

Skulle kunna tänka mig att resa hösten 2025. Kanske lägger upp förfrågan om reskamrat i något keramikforum.

Ha det fint
Vänliga hälsningar,
Anna Andersson

sofiebrg
11/27/23, 5:01 PM
#16

Hej Anna!
Så kul att du vill åka till Jingdezhen - det är en fantastisk stad! Jag var där våren 2018 och bodde på The Pottery workshop. Jag rekommenderar att kolla med dem, för de har boende, verkstadsplats och matsal - allt du behöver. Dessutom kan de hjälpa till med kommunikation med hantverkare, översättning och logistik - vilket är till stor hjälp! Det är inte så många som kan engelska, är min erfarenhet. Du kan antagligen nå dem bäst via mail, från deras hemsida.

A
11/30/23, 11:15 AM
#17

Hejsan Sofiebrg.
Tack för svar 🙏
Bra nyheter. Så taggad nu! Då kontaktar jag dem direkt.
Jag skulle gärna åka till mindre byar också. Får väl försöka ta reda på dem när jag är på plats.

Ha det fint!

Upp till toppen
Annons: