Annons:
Läst 6047 ggr
marfag77
10/21/13, 7:30 PM

Ang fattigmans litografi

Hej är det någon som har info om denna bildöverföring, tips och trix
eller om det finns någon bok och vad den heter? Svårt att hitta någon info om detta.

Annons:
[davidskeramik]
10/21/13, 9:42 PM
#1

Jag tror, på ett ungefär, såhär (rätta mig om jag har fel):

Du skall skriva ut den bild du vill överföra med laserskrivare. Bilden behöver ha starka kontraster för att färgåtergivningen på leran skall bli bra.

Blanda en liten mängd gummi arabicum med svart färgkropp på en glasskiva till en tjock smet. Rulla ut på skivan till ett jämt lager med en liten roller.

Lägg din utskriva bild på den svarta färgblandningen och tryck på baksidan med en svamp så att färgen fastnar på bilden ordentligt.

Ta sedan upp bilden och tryck fast den på ett läderhårt föremål. Dutta/tryck till med svamp på baksidan och dra sedan bort bilden.

Nu skall du, om allt funkat korrekt, ha den utskrivna bilden överförd på leran. Du kan skrapa/putsa bort eventuell färg som kommit utanför själva motivet.

inakeramik
10/22/13, 6:45 AM
#2

Hej

När jag letade info om denna teknik hittade jag detta, 

!http://www.printandclay.net/printandclay/techniqueslp.htm

Lycka till

Hälsar

inakeramik

Eva-Karin
10/22/13, 1:39 PM
#3

Jag har hittat en film som beskriver tekniken som #2 länkar till. Hittade den inte direkt nu men har länkat den från min blogg.

marfag77
10/22/13, 9:02 PM
#4

Tack snälla ni för informationen :) Nu tror jag äntligen jag har hajat

hur jag ska gå till väga!

lotilda
9/14/16, 3:39 PM
#5

tänkte följa davidskeramiks beskrivning av hur man gör fattigmanslitografi. ska man skröjbränna som vanligt sedan i 980 grader?

Upp till toppen
Annons: