Annons:
Etiketterböckertidskrifter
Läst 2299 ggr
[rolnor]
2014-03-27 10:24

Ceramics Monthly

Fick Mars-numret i lådan! Omslaget är intressant, en typ av kruka/vas som jag gillar att göra. En sån här pjäs är ju gjord för att väcka känslor upplever jag, behöver inte vara enbart vacker. Ett konstverk helt enkelt. Min ångest över vad man ska hålla på med i sin ateljé, om man ska dreja muggar som är lättsålda eller sånt som utmanar mej som keramiker lindras. Finns såklart även muggar som är konstverk ska sägas, men jag tycker det är svårt att få in passion och känsla i en så liten sak. Vill man ha inspiration till sitt skapande och kolla lite vad som finns att köpa för materiel/utrustning så tycker jag att den här tidskriften är bra, men den är inte billig och mycket är reklam ska sägas. Här är en länk med bilder;

http://ceramicartsdaily.org/ceramics-monthly/back-issues/

Annons:
LenaR
2014-03-30 21:57
#1

Det finns de som lyckas med att få in lika mycket känsla i en kopp som i en pampig urna. Men jag håller med om att det är ovanligt. Det handlar väl om ekonomi? - koppar kan man inte sälja lika dyrt som större pjäser, även om de är konstverk, så de måste gå snabbare att tillverka. 

Någon som har en bild på en kopp ni skulle betala några tusen för? 

Jag har ingen tyvärr, fast det finns koppar jag skulle värdera så högt.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2014-03-30 23:20
#2

stefanandersson får bra betalt för sina teskålar tror jag, finns en bra marknad för såna, mest i östasien tänker jag. Tycker det här är väldigt intressant att fundera runt, väcker en del frågor om keramikkonsten och dess villkor ur många aspekter, estetiskt uttryck, ekonomiska frågor, den "stil" och "nisch" man väljer och varför.

Keraleij
2014-03-31 09:39
#3

För mig är bruksaspekten en del av drivkraften, att göra något vackert som också är användbart. Tänk, just nu sitter kanske hundratals människor och njuter sitt förmiddagskaffe ur en mugg som jag har gjort! Det är en tanke som verkligen ger gjlädje i arbetet, även om jag tyvärr inte kan ta ett par tusen per mugg.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

MaudSkobyKrukmakeri
2014-04-02 09:33
#4

Jag kan rekommendera tidningen på nätet. Jag har Ceramic Mothly på min iPad och då har den dessutom extra funktioner som tex att man kan snurra en bild ibland, så att man kan se godset från alla sidor. Ibland har de små filmer också. Väldigt fin grafik. Och billigt!

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

[rolnor]
2014-04-02 10:05
#5

Vad kostar det?

[rolnor]
2014-04-02 10:31
#6

Kollade och en pappersprenumeration till utlandet kostar 60$/år

en digital prenumeration 34,95$ och en tablet-prenumeration kostar 24,99@/år

Annons:
pyromanen
2014-04-02 14:51
#7

Är inne på samma sår som Kajsa H. Tycker det är roligare och på något vis mer tillfredsställande att göra koppar som används än prydnadspjäser. Och nåt av det bästa beröm som jag uppskattat mest är de som kommer fram o berättar att dendär koppen hen köpte av mig, den är favoritkoppen som hen dricker kaffe ur varje morgon. Då känner jag att jag lyckats med inte bara utseendet utan även funktionen, känslan när man håller i och dricker ur koppen. Angående storleken så förstår jag inte att den skulle ha betydelse för känslan. Tänker t. ex. På de som nördar in sig på miniatyrer spm kan vara fantastiska. Motsatsen kanske är såna som Herta Hilfon. Tänker att det är en individuell skillnad vilket format man helst arbetar med.

[rolnor]
2014-04-02 16:01
#8

Det är nog bara så att mina händer är avsedda för minst 5-kilosklumpar men jag skulle förmodligen kunna träna mej på att göra mindre saker. Jag får mycket feedback på mina prydnadssaker och jag ser ingen skillnad egentligen, när man upplever att en vacker sak tillför rummet något så "använder" vi ju den.

MaudSkobyKrukmakeri
2014-04-03 09:21
#9

#6

Det kostar 189 kr/år och 38 kr för ett nr.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

[rolnor]
2014-04-03 10:29
#10

Ja det är ju ett bra pris, 60$ per år för pappersupplagan är saftigt, speciellt med tanke på hur mycket reklam det är i den.

Upp till toppen
Annons: