Annons:
Etikettvideo
Läst 8762 ggr
stefanandersson
3/27/14, 1:49 PM

Jag bygger ugn

En film från min verksamhet. Det här blir den första för att följa mitt bygge av en stor vedugn - typ Anagama.

Hoppas ni vill följa bygget 🙂

Annons:
[rolnor]
3/27/14, 1:59 PM
#1

Tack för att du delar med dej av dina planer! Skorstenen får mej att tänka på professor  Baltazar´s uppfinnarmaskin. Varför vill du gräva ned Anagaman?

Ride84XL
3/27/14, 3:59 PM
#2

Schysst bygge med värmesköldarna och grejer - ska bli kul att följa. Även om jag inte håller på så mycket med att göra keramik själv så är ju kul det där med bränningarna och konstruktion av ugnar. Jag har ju som sagt också byggt en mindre elugn och håller nu på med en bättre som ska få kortare uppvärmningstid och lägre energiförbrukning - jag har den mest att leka med (smälta saker och kolla hur olika material beter sig vid uppvärmning, ta bort inbränt fett från köksutrustning mm)

MaudSkobyKrukmakeri
3/27/14, 3:59 PM
#3

Haha!  😂 #1

Kul att få se, Stefan!

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

L.A.E
3/27/14, 8:17 PM
#4

En bra och kul film Stefan !  Hoppas att du inte får vatten som kommer att tryckas upp  vid  grävning för anagaman.

Rerum
3/28/14, 6:44 AM
#5

Ska verkligen bli roligt att följa. Jag har bara en vanlig elugn men tycker det skulle vara roligt att kunna bränna reducerat också. Kan man bygga en LITEN vedugn?

stefanandersson
3/28/14, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5: Jag har konstruerat den här ugnen som idag finns på HDK, Leksands, Hellidens, Sörängens och snart Mullsjö folkhögskola. Liten men inte den minsta man kan tänka sig (men väldigt lätteldad och rolig).

här finns ugnen i en sten för sten ritning

på min hemsida finns ett bildspel där du kan se hela bygget. Det behövs ca 2 pallar sten dvs 800 för denna ugn.

Annons:
j-aan
3/28/14, 8:33 AM
#7

#6 Ja den ugnen fungerar alldeles utmärkt. På Hellidens fhsk brände vi den tre gånger till kägla 10 förra veckan. Första gången jag såg den här ugnskonstruktionen var på 80-talet. Då i en mindre storlek avsedd för Raku bränningar. Jag byggde en rakuugn av den typen åt min praktikant . Den fungerade utmärkt men var mycket villig att stiga för högt i temperatur. Samtidigt som du höll på att utveckla din utmärkta ugnskonstruktion så hjälpte jag Frank Larsen med konstruktionen av en liknande ugn. Den blev något större och hade inget slaget valv. Den lär enligt Frank fungera alldeles utmärkt. Tror nog att han rådfrågade dig också. Frank byggde ugnen av stenar han fick över när du och jag byggde hans stora fastfireugn för 10 år sedan.

#5 funderar du på att bygga en liten vedugn så kan jag rekomendera Stefans ugnskonstruktion. Den är mycket bra!

pyromanen
3/28/14, 9:46 AM
#8

Har uppfunnit ungefär samma hjul i ungefär samma turordning he he. Är nog så det kan bli när man varken har kontakter eller något iFokus än :-) 2006 gich jag två veckors vedbränningskurs på Kyrkeruds fhs. Första veckan byggde vi en rakuugn och brände i den. Funkade jättebra och jag fick se hur lätt den svishade upp i temperatur om man la på lite för mycket ( för raku) ved. Veckan efter brände i befintliga saltugnen som var förskräckligt trög. Det tog oss 26 timmer och kopiösa mängder ved att få upp den til orthon 10. Så när jag därefter ville bygga min egen ugn så visste jag att jag ville ha en modell ungefär som rakuugnen men något större. Och efter grundlig läsning av Olsens ugnsbok ( där finns ingen sån modell, det som kom närmast var väl fastfire ugnen som eldas från två håll) så ritade jag min egna ugn. den är i princip samma som Stefans och funkar mycket bra.

L.A.E
3/28/14, 3:53 PM
#9

Efter att det har ståt still en tid så började med att fortsätta att gräva lite i går och fortsatte i dag också .Tog  en liten paus med hunden ,brände samtidigt en liten ved ugn på  6 timmar.

Man blir inspirerad av Stefan att fortsätta.

L.A.E
3/28/14, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ojdå, glömde bilden , har kommer den. Kommer att bygga en Top-Flat -Anagama som laddas uppifrån ,man börjar att bli gammal och orkar inte krypa i ugnar längre.

Ulle
3/28/14, 4:10 PM
#11

Jag ska följa ditt projekt med spänning! …och ett lagom mått av svensk avundsjuka. 😄

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

pyromanen
3/28/14, 7:18 PM
#12

Ska bli spännande att följa anagamabygget! angående det du säger på filmen med att det kan vara svårt att lyfta upp en stålskorsten när man inte har råd att hyra in en kran :-) så är ett tips ( vid måttliga höjder) snälla grannar med skogshuggarvagn med kran.

ramjambam
3/28/14, 7:20 PM
#13

#10 - är en Top-Flat Anagama något som liknar en Train Kiln? Enda referens jag kan hitta på nätet till en Top-Flat ugn  är en iFokus inlägg från 2010 - av dig

Annons:
L.A.E
3/28/14, 7:55 PM
#14

#13 Den liknar en Train kiln , men ser lite annorlunda ut i fronten på ugnen.

Rerum
3/29/14, 7:29 AM
#15

Tack då mycket för tipsen! I nästa projekt ger jag mej kanske på att bygga en sån

stefanandersson
4/11/14, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det här är 10 timmar inne i bygget (stjäl en timme här och där när väder och andra uppdrag är tillåtande) 😎

stefanandersson
4/11/14, 9:47 PM
#17

#1: Rolnor, glömde jag att svara dig om nergrävningen? I varje fall så finns det en rad bra anledningar att gräva lite :)

För det första ger man stöd åt valvet, ett valv blir faktiskt bara starkare av mer tyngd på sig. För det andra är det bra isolering, jorden kommer hålla värmen under avsvalningen och se till att man har bättre koll på syre som man kanske vill hålla ute från ugnsatmosfären. Den tredje anledningen är att få markfukt in i ugnen under bränningen, svårt att bevisa men många menar att vatten är viktigt för deras bränningsresultat.

Nackdelen är egentligen bara att det är en hel del jord som måste skottas på. (tror jag 😂😭)

[rolnor]
4/12/14, 10:48 AM
#18

Aha, då förstår jag. Det där att vatten kan ha effekt på glasyrer har jag hört, om man har fria kolpartiklar i ugnen tillsammans med vattenånga så bildas det vätgas (samma princip som när man gör stadsgas) och jag undrar om fri vätgas kan ha effekt på glasyr? Intressant är det.

L.A.E
4/12/14, 1:02 PM
#19

Och hos oss tog ugnsbygget tvär stop  ,stor sten kanske  1meter stor i backen .Lägger ner bygget ett tag måste nog få tag på en grävare. Alternative är att elda som bra den på sten och sedan massor av vatten så stenen sprängs som man gjorde för  innan dynamiten fanns . Har använt denna metod förut med framgång.

Ulla
4/12/14, 1:43 PM
#20

#19 Annars kan du testa snigeldynamit. Min man har använt sån med framgång. Men det beror nog på hur stenen ligger och hur den ser ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
4/12/14, 7:00 PM
#21

Jag hade sten i källaren som ett företag spräckte med snigeldynamit, smidigt.

stefanandersson
4/12/14, 8:05 PM
#22

#20 och #21: vad är det?

[rolnor]
4/12/14, 10:57 PM
#23

Man borrar ett hål i stenen och sen stoppar man i en laddning som expanderar, blir ingen explosion utan det vidgar sej över några timmar. Det är en 2-komponent massa som vidgar sej långsamt.

Ride84XL
4/13/14, 2:21 AM
#24

Hahaha - kul det låter att man VILL ha in fukt från marken in i ugnen. Normalt sett så är ju det nåt man försöker undvika vid diverse konstruktioner - husgrunder, källare, diverse tunnlar etc. När man kommer upp i temp kommer ju dock vatten "koka ur" ugnsväggarna och mer eller mindre fylla ugnen med ånga - men det kanske har positiv inverkan på bränningen. 

Intressant det där med att kol kan reducera även vattenånga - coolt. Kolet "snor åt sig" syret från vattnet då och bildar kolmonoxid och vätet "släpps" fritt. Effekten kan nog bli intressant. Det är ju faktiskt en del kemi när man håller på med keramik - i glasyrerna

Jorden isolerar ju, men den lagrar ju samtidigt väldigt mycket värme - det är ju billigare än t ex keramisk fiber och/eller extra isolertegel och man slipper ju allt jobb med att foga. Värmelagringen kanske snarare är fördel här, då man inte behöver så snabb uppvärmning/avsvalning och det blir lättare att hålla stabil temp när man eldar med ved.

Intressant bygge - blir kul att följa

j-aan
4/14/14, 8:15 AM
#25

#18 & 24

Jag har tillfört vatten i mina bränningar sedan 1992. Min erfarenhet är att det befrämjar blå färger. Vatten sänker även sintringspunkten i lerorna samt ökar trycket i ugnen vilket i mitt fall är önskvärt. Vi är några anagamabrännare runt om i världen som tillför vatten i våra bränningar och vi har alla mycket blå färger på vårt gods. En liten mängd vatten får ju alla vedbrännare in i sina bränningar genom luftfuktigheten samt det vatten som finns även i torr ved men det krävs tydligen mer för att ge dom effekter jag talar om. Den blågrå färgen som brukar benämnas Bizenblå fås ofta i nedgrävda ugnar troligtvis av fukt från marken.

stefanandersson
4/15/14, 12:33 PM
#26

Det rör sig framåt 🙂

L.A.E
4/15/14, 1:06 PM
#27

Vilken bra beskrivning på hur du går tillväga med ugnen och bra filmat. Vet inte om jag missat  lutningen ( grader) på ugnen och vad murar du med ,tror att en del undrar ?

Annons:
missan9
4/15/14, 3:39 PM
#28

Alvik vid Siljan påstår min man ligger vid Dalarna men det finns ju Alvik i Stockholm och tydligen finns det i Sundsvall också säger han. Undrar varför alla Alvik finns runt om i Sverige som namn? Kul att följa ditt professionella ugnsbyggande av anagamaugnar också!Tack!!

pyromanen
4/15/14, 8:10 PM
#29

#25 hur ser bizenblå ut? ( google visste inte heller)

Ostraka
4/15/14, 8:42 PM
#30

Pyromanen - vad är "Olsens ugnsbok"? Detta med vedugnar är en spännande diskussion för alla som älskar att lunta…

pyromanen
4/15/14, 8:56 PM
#31

#30 The Kiln Book, materials, specifications & construction heter boken och författaren Frederick L Olsen. Det är någon sorts klassiker.

j-aan
4/15/14, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#29

Bizenblå är en svagt gråblå nyans som du ofta kan se på gods från Bizen. Har försökt att hitta ett exempel på någon av mina krukor. Vattnet eller vätgasen färgar givetvis inte krukorna utan det omvandlar det järn som finns i godset till sin blåa form.

j-aan
4/15/14, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Ny bild

stefanandersson
4/15/14, 10:15 PM
#34

#27: Roligt att du uppskatta filmen! 

Jag minns inte graderna nu men golvet stiger 27cm/meter (=14 till 15 grader??). Vi murar med det vi får tag på. Jag förespråkar att använda cement så lite som möjligt men jag har gjort det på dom första varven för att jag har några säckar. De kommande varven kommer muras med chamotte och lera blandat. I vanliga fall nöjer jag mig med lite sand men då har ugnarna mer raka vinklar.

#28: Alvik låter som en vik med al och det bör det han funnits många 😃(för övrigt är al-ved ett ypperligt vedbrännar-bränsle). På väg till en mellansvensk studentstad fanns det en ort som hette Grupp som opassande nog låg 6 km från vägen. Den skylten satt aldrig kvar länge och var hårdvaluta under studentspex vad jag förstår🤐

Annons:
Ride84XL
4/16/14, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Det blir ju snyggt det där. Men det där med att bygga direkt på marken. Det kan kanske gå illa om man har otur.

Såhär såg en bit lera från marken under vårt torg ut efter en tur till 1230°C med ca 40-50 min "hålltid" i min nya elugn, som blev klar igår och som jag provkörde i natt. Jag trodde det skulle bli "keramik" av den - men det blev ju fan lava istället, hahaha. Jag plockade den från en byggarbetsplats där dom grävt upp marken.

Om marken har rätt sammansättning funkar det ju så klart att bygga ugn direkt på, men det blir nog lite av en chansning. Ett valv är ju inte speciellt starkt när stenarna längst ner börjar sjunka med insidan först.

Gruset på filmen ser det ju dock ut att va mycket granitkross i och det är ju i sin tur till stor del kvarts (vilket tål endel), så det kanske går bra - och är det ett tjockt lager så isolerar det ju så den högsta värmen inte når marken under. 

Btw - 27 cm per meter är 15,66° lutning och horisontalkraften blir ju 27% av stenarnas tyngd, så det var nog bra med diagonalförstärkningarna av valvformarna där.

stefanandersson
4/16/14, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35: fina uträkningar, tack. Det isoleras såklart ner mot marken men det sker i sista skedet av ugnsbygget. Det kommer ett innergolv på två stenar. Jag har byggt en del småugnar på lastpallar och det har gått bra med den mängden isolering där.

Nu är rökgaskanalen uppe tack vare min kollega/kompis och fru Matilda Haritz Svensson 🙂

stefanandersson
4/16/14, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Valvformen på plats 🥳

ännu en bild från mitt Instagram-konto

Ride84XL
4/16/14, 5:55 PM
#38

Haha - har man kunnat bygga på lastpallar är det ju inga som helst problem på marken med samma isolering iallafall. Det lär ju inte blivit mycket mer än 200°C då - annars skulle den ju rasa p g a att trät kolar och förlorar sin bärkraft.

En annan sak som kanske är mindre i sammanhanget, men ändå intressant - hur lastar man en sån där anagamaugn, om den lutar så pass? Det lär bli svårt att "bygga upp högt", saker glider lätt eller välter på plattorna osv. Dessutom bör väl grejer som bränns "stå i våg" för att inte deformeras?

Bygger man ugnsbotten som en trappa då? (när jag tänker efter tycker jag mig sett filmer på ugnar som är byggda så). Det är ju i såna fall en till anledning till att ha ett innergolv. Det man ser på bilden är ju rökkanalen, så där gör ju inget att golvet lutar.

stefanandersson
4/16/14, 8:19 PM
#39

#38: Ugnen är konstruerad för min frus skulptur i första hand. Dom välter inte och kan med fördel dras in i ugnen. det är för övrigt för hennes del som ugnsöppning är fullbred och inte smalnar av mot öppningen så som är brukligt i dessa ugnar. På så vis hoppas vi att det ska vara lättare att lasta in.

För egen del går det ganska bra att packa med kilar under pelare och sättplattor. Men golvet är ju ombytligt så vid något tillfälle kommer det säkert vara trappsteg i ugnen så som du beskriver.

[rolnor]
4/16/14, 8:55 PM
#40

Grattis att du hittat en livskamrat som delar ditt intresse för lera!

[ekdama]
4/17/14, 5:36 AM
#41

Det är verkligen intressant att följa hur du bygger din ugna Det gick snabbt med valvet! Från den ena dan till den andra! :-)

Annons:
Ride84XL
4/17/14, 3:53 PM
#42

Inte för att va tråkig - men det är ju rökgas-kanalen man ser på bilderna där. Det valvet är ju mycket mindre än det som kommer bli själva ugnen sen.

Men det blir ju grym design - man tänker ju på gamla tunnlar och broar. Där användes ju valvkonstruktioner just för bärigheten (och det används fortfarande för den delen, då man gör bågar av betong eller stål som fungerar som valv)

stefanandersson
4/26/14, 9:59 PM
#43

#40: Tack rolnor! 🙂

#41:Att bygga går ganska fort om stenen är på plats och man får arbeta ostört (lyx som jag snillat bort 😃). Ännu fortare om det är en och samma sten och inte ett pussel som vår ugn.

#42: valv är spännande!

För er som undrar hur det går kommer nästa filmsnutt här

stefanandersson
6/4/14, 2:47 PM
#44

Tiden går fort när det finns mycket att göra (när man har roligt).

Här är en uppdatering på bygget 👍

Ride84XL
6/4/14, 5:03 PM
#45

Riktigt schysst blir det - 15 ton sten va fan inte lite. Men välisolerat blir det med 3 lager sten. Smart med hålen för pyrometern också.

Så komiskt det där "den här höjden är bra att sluta på för här når inte mina barn att kasta ner leksaker". Jag tror dock inte det är så stort bekymmer ändå, med tanke på temperaturen - kommer möjligen bli lite aska och metalloxid kvar. Det lär ju inte riskera förorena keramiken heller då luft/gaser som går ut där redan passerat ugnskammaren. 

Fast om dom slänger ner stenar är det ju inte så bra eller mycket skräp så skorstenen blir tilltäppt, innan man hinner komma upp i temp.

stefanandersson
6/5/14, 11:36 PM
#46

#45: Min son gillar att stapla sten för tillfället och jag vet inte riktigt hur jag skulle får ur dom ur skorsten utan en massa bekymmer.

Jag tycker det ska bli jättespännande att se hur avsvalningen kommer bli i den här ugnen – förhoppningsvis med nya uttryck och möjligheter. Om vi bränner den i fyra dagar kommer jorden hålla en hel del värme hoppas jag.

Ride84XL
6/6/14, 12:33 PM
#47

Ja då var det ju lite värre. Staplar han massa stenar på varandra som sen rasar ner i hålet några ggr, blir det ju fort rätt mycket sten att få ut också.

Ugnen lär ju hålla värmen bra länge med 15 ton tegel och sen all jord runtomkring - vad är det för stenar du har längst in? Tungt eller lätt tegel? Med en ugn som är så stor att man måste gå in i den för att lasta ut grejerna är det väl ingen risk man lastar ut för tidigt iallafall. Skrattar

- man brukar väl rekommendera 100°C och är ju som en riktigt varm bastu.

Avsvalningen kan man väl styra med hur mycket man eldar också - precis som man kan styra med effektpådraget på en elugn. Det är väl bara ner till kanske 1150 (om man bränner stengods) som avsvalningen är intressant ändå - sen blir det ju bara väntetid samtidigt som det svalnar långsammare och långsammare ju lägre tempen blir. Så en ugn som svalnar alltför sakta är väl inte att föredra heller.

Upp till toppen
Annons: