Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 992 ggr
HelenaAR
2014-04-15 16:11

Avbränd kabel till element

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste glasyrbränningen jag startade stod på 1000 grader i två dygn utan att komma upp till topptempen 1275.

När den svalnat öppnade jag och kollade och såg då att en kabel till ett element hade bränts loss, kabelskon blev till pulver till och med.

Jag funderar på om det går att köpa delar och byta själv lite smidigt, det är nog inte lätt att få ut ugnsreparatören nu innan påsk och helst vill jag få igång ugnen snarast.

Eller kan det vara något allvarligt fel som gjort att det bränts sönder? Det kanske inte alls bara är att klippa till kabeln och sätta ny sko på den och montera fast igen och sen starta?

Jag bifogar två bilder en på den brända och en på en som är hel.

Tankar, tips och förslag mottages gärna. :-)

Annons:
HelenaAR
2014-04-15 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den hela

Ride84XL
2014-04-16 02:12
#2

Det där verkar som metallen oxiderat av värmen tills kontakten brutits helt (att kabelskon blev till pulver är för den oxiderat helt igenom). Det kan ju t ex vara kabelskon som inte hade perfekt kontakt från början, vilket gör att den värms upp då det blir resistans vid övergången. Då oxiderar den ännu mer - vilket gör att den värms upp än mer osv, i allt snabbare takt tills den oxiderat så mycket att kontakten bryts helt.

Man ser att det varit varmt vid kontakterna, även på muttern vid andra kontakten som oxiderat (stålet börjar ju oxidera vid betydligt lägre temp än kanthaltråden)

Det ska inte va nåt problem att sätta dit en ny. Ett trick brukar ju annars va att vika ändarna på kanthaltråden dubbel, värma och tvinna. På så sätt får ju kanthaltråden dubbla tvärsnittarean i strömmens väg närmast kontakterna (vilket gör att kanthaltråden utvecklar mindre värme där). Börjar det väl oxidera blir det ju snabbt värre. Här verkar det ju dock inte va möjligt att vika den dubbel, eftersom kontakterna är formade för att "greppa änden" på tråden. 

Btw - att ugnen stod på i 2 dygn är ju galet - snacka om att elda för kråkorna. Om man vet aktuell temp och klockar hur mycket det stigit efter 5 min kan man ju beräkna hur lång tid det skulle ta till måltempen om man kunde fortsätta med samma stigning hela vägen. Normalt kan man ju inte det eftersom det blir svårare och svårare att värma ju högre tempen blir - men det kan ju aldrig gå fortare än den uträknade tiden (om man inte höjer effekten). Om man gör så vartefter så ser man rätt fort hur den uträknade tiden börjar "gå mot oändligheten" när ugnen inte orkar högre. Jag kan tänka mig tempen var konstant på 1000°C hela dygn 2

Men det blir väl lätt sådär när man lämnar ugnen obevakad och t ex drar igång en bränning över helgen. Jag som byggt snabbuppvärmda ugnar för hobbybruk kör dom ju inte på det sättet. Men att kolla stigtiden är ju och andra sidan lätt för en automatik - så med en schysst automatik borde den ju kunna indikera felkod och stänga av ugnen om den inte orkar.

HelenaAR
2014-04-16 09:22
#3

Nä det kändes inte alls roligt att den stått på över en hel helg, men det var en miss av mig som inte sa till helg personalen att kolla den. Ugnen har gått som en klocka sen den renoverades för ett år sen så jag kunde inte tro att detta skulle hända, men man lär sig av sina misstag.

Jag har exakt koll på hur långa program jag ställt in så hade jag varit där så hade jag sett att det var galet.

Nu ska jag försöka få tag på delar lite snabbt också.

Finns det delar i vanliga butiker? Tänker typ K-rauta, Biltema eller liknande som man kan svänga förbi nu på stört?

abbis
2014-04-16 09:28
#4

Kabelskor och värmebeständig kabel hittar du hos bäst hos någon elbutik som även gör eljobb.Då kan du fråga efter rätt grejer.Åker du till typ Biltema bör du veta exakt vad du ska ha för grejer..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

HelenaAR
2014-04-16 10:05
#5

Nu har jag pratat med min ugnsgubbe och han skickar delar, det blir bäst då med original och rätt saker.

Grejerna i ugnen får vänta till efter påsk på att brännas, sånt är livet när man har nya glasyrprover som man är nyfiken på. ;-)

Upp till toppen
Annons: