Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 5382 ggr
loislane
4/21/14, 8:13 PM

Järnoxid

Hej. Jag vill blanda järnoxid med vatten och pensla på skröjdbränd stengods.

Undrar vilken temperatur jag ska bränna i sedan?

En annan fråga……

Kan man blanda järnoxid i transp. blank och glasera med? 👋

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
[davidskeramik]
4/21/14, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då skall du nog bränna den till stengodstemperatur, alltså ca 1280 grader, lite lägre eller lite högre.
När jag gjort det på Fylelera, en något mörkare stengods, så har färgen blivit som på bilden.
Lycka till!

ramjambam
4/24/14, 10:08 PM
#2

Visst kan man blanda järnoxid i transparent blank och glasera, men var beredd att färgen inte  är stark innan man kommer upp i 8-10%

Kanske bättre att hitta recept till en klassisk Temmoku eller Kaki glasyr någonstans (kanske här i forumet?)

Eva-Karin
4/24/14, 10:34 PM
#3

I en transparent glasyr kan du få fina gula toner av järnoxiden. För en mjuk varmtonad glasyr räcker det med typ 3% järnoxid. Kan bli väldigt snyggt.

Claymore
4/24/14, 11:22 PM
#4

Det är glasyrens upplösningsförmåga som avgör resultatet, inte om det är en lergods eller stengodsglasyr. På den gamla goda tiden räckte med en tesked järn i blyglasyr för gul ton i 900 C, numer behövs det ofta lite mer. Om du använder ren järnoxid direkt på leran räcker 1000 C för att det ska sitta kvar men du kan ju blanda en tesked glasyr i järnoxiden så bränner det fast bättre och ger aningens mer glans.

ramjambam
4/26/14, 10:02 AM
#5

Apropos små mängder järn i glasyren: sant att det gör skillnad och kan bli attraktiv. Föreslår att man gör prover med transparent glasyr med t.ex 2%, 4%, 6%, 8% och 10% järnoxid tillsatt.

loislane
4/27/14, 5:10 PM
#6

Tack för alla goda tips jag fått. Ska testa 😃

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: