Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1397 ggr
Boel Töpel
2014-04-22 10:01

rakubränning

Är det någon som vet var felet är när rakubrända skålar blir alldeles knottriga  och bubbliga i botten? Föremålen var fina för övrigt men den bubbliga botten gör att de känns misslyckade. Min ugn är ganska liten och jag funderar över om tempeteraturen blivit för hög trots att de bara stått inne mellan 15-20 minuter.   

Boel Töpel

Annons:
Ulla
2014-04-22 22:12
#1

Menar du att glasyren är bubblig i botten? Det skulle kunna bero på att den ligger tjockare där så att den inte hunnit bli riktigt utsmält.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Boel Töpel
2014-04-23 00:24
#2

Tack för svar. Och det kan vara så och glasyren varit tjockare i botten och att den därför blivit bubblig.  I så fall har de inte stått inne i ugnen tillräckligt länge. Jag vet inte vad det annars skulle bero på.

ramjambam
2014-04-24 13:24
#3

Det kan också vara att du har inte bränt tillräckligt länge. Att det blir knottrigt i botten kan ha att göra med att bottnet förlorar värme till sättplattan. Glasyren har inte hunnit bli av med alla extra gaser som bildas under bränningen t.ex koldioxid som blir över när man bränner karbonater.

Jag brukar titta och se att alla glasyrer har jämnad ut. Se till att de besvärliga glasyrerna är synliga.

Upp till toppen
Annons: