Annons:
Etiketterundersökningartopplistor
Läst 3689 ggr
[emeliethornadtsson]
2014-05-19 18:07

Frågeformulär - handgjord keramik i hemmet

Hej!
Jag håller just nu på med ett projekt där jag skapar mina egna bruksföremål (i keramik), mestadels krukor och koppar, som jag tar hem till mitt eget hem för användning. Det är ingett jag föredragit att göra tidigare, därför ville jag utforska den delen.

Det jag nu är intresserad av era åsikter och funderingar kring ämnet!

Till dig som är keramiker:

  • tar du hem/använder du dina verk/objekt/föremål i ditt hem? Om ja: varför gör du det? hur upplever du det? hur förändrar det ditt hem? eller upplevelsen av användningsområdet?

  • om nej: varför inte?

  • upplever du att vänner och bekanta "förväntar sig" att du ska/borde ha din egen keramik i ditt hem?

Till dig dom inte är keramiker:

  • använder/har du något annat i ditt hem som du själv har skapat? om ja; vad är det? och hur känns det?
  • Köper du handgjord keramik?
  • Upplever du en skillnad i ditt hem av att använda dig utav industrigjord eller handgjord keramik?

jag uppskattar alla svar jag kan få! såklart behöver du inte besvara alla frågor, och du får gärna berätta annat du kommer att tänka på kring ämnet!

tack på förhand!

Annons:
abbis
2014-05-19 19:01
#1

Självklart använder jag min egen keramik hemma.

Det är ett sätt att produkttesta sakerna.

Sen kan jag väl erkänna att jag har väldigt mycket udda saker .Inte en hel servis..

Mina bekanta tror jag förväntar sig att det finns en del saker såsom muggar  i alla fall..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keraleij
2014-05-19 19:30
#2

Kommer ihåg att vi hade en tråd i ämnet för inte så länge sedan, men minns inte rubriken…

Instämmer med Abbis på alla punkter:

Vill också testa att sakerna håller måttet, har mest uddasaker och andrasortering från olika tidsperioder av mitt "keramiska liv" i köket.

Sedan är det ju så, att eftersom jag gör keramik som jag själv skulle vilja använda, så passar sakerna också (oftast) in i min personliga inredningsstil!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[rolnor]
2014-05-19 19:51
#3

Jag har inte drejat så mycket bruksgods, men skulle gäörna ha en servis som jag gjort, är ju genant att ha IKEA-skit som jag inte gillar i köket när jag kan göra egna saker, nått att jobba på!

pyromanen
2014-05-19 20:30
#4

Ja, jag har ett o annat hemgjord både i köket, på fönsterbrädan mm. Udda saker, prover och sekunda… Ja. Folk förväntar sig det ska finnas och ofta skäms jag lite för att det är när jag har gäster jag set att hmm,, just det, tekannan är trasig och den muggen är sne och dendär skålen jag gjorde på kvällskurs för 20 år sedan den är allt tung i botten.. :-) Nångång kanske det blir av att göra en större upsättning 1:a klass åt egna hemmet.

ramjambam
2014-05-19 20:39
#5

När jag studerade gjorde jag en uppsättning muggar, skålar och tallrikar värje år, och gav bort dem i slutet av året. I fyra års tid, om ni undrar. Bra övning.
Jag använder egna, men ofta blir det andra sortiment, eftersom de andra sakerna går att sälja..

Annons:
annslycka
2014-05-19 22:27
#7

Jag är inte keramiker utan har keramik som min hobby:

  • Jag gör saker jag behöver i köket. Fler skålar, en ny gratängform. Några nya koppar, en mortel. Jag är barnsligt förtjust i vissa saker jag gjort. Kan inte sälja/skiljas från dem helt enkelt.
  • Köper du handgjord keramik? Japp
  • Jag blir ledsen om min skål som jag köpt på IKEA går sönder men skulle skålen jag köpt på Påskrundan gå sönder skulle jag blivit bedrövad. Det är lite fåfängt kanske men handgjorda saker liksom pratar med en på ett annat sätt.
  • Det är därför fatet kostar 600 kr och inte 350 kr.

Det tycker jag.:)

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Eva-Karin
2014-05-20 08:09
#8

Hemma får jag höra kommentaren: Mamma, kan du aldrig ta hem något som är fint och som det ska? Ett symtom av att det som är lite snett eller 2:a sortering oftast hamnar hemma medan det som går att sälja säljs. Så visst har jag saker som jag gjort hemma. Massor, men mest 2:a sortering. Hade en plan på att göra tallrikar men den sjönk som en sten efter 4 st. Det är definitivt en del i produktutvecklingen.

Att jag har mina saker hemma förväntar sig folk men det tror också att all handgjord keramik i mitt hem är min vilket inte stämmer eftersom jag älskar att ha andras fina grejer hemma och använda. Fint vardagsgods förgyller din vardag.

[rolnor]
2014-05-20 08:42
#9

Jag har inte ens en kaffemugg, usch vad dumt!

abbis
2014-05-20 09:07
#10

Men Rolnor ,då 🤪

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Keraleij
2014-05-20 09:13
#11

# 6 Ja, det var den tråden jag menade 🙂

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

MaudSkobyKrukmakeri
2014-05-20 13:19
#12

Jag har mycket av mitt hemma, av olika anledningar. Det är både prima gods och andra sortering. Ibland tar jag hem något jag behöver eller vill ha och ibland är det andra sortering som jag inte ids sälja. 

Vänner och bekanta är ofta nyfikna på vad jag har gjort av keramiken i mitt hem och vad andra har gjort. Ibland blir de förvånade av att jag tycker om att samla på mig andras keramik. Men när jag förklarar att som keramiker är man ju ofta väldigt intresserad av keramik över huvud taget så brukar de förstå.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

laurelin
2014-05-24 19:07
#13

Nästan allt bruksgods som jag använder har jag gjort själv. Det har nästan blivit en fix idé, om det går att tillverka själv så gör jag det. Ofta är det saker som är ok men som har något litet fel, eller saker som blev så ruskigt fina att jag inte kan skiljas från dem. Ibland passar de inte heller ihop, men det är bara kul. Industritillverkade saker undviker jag så mycket som möjligt, jag vill ha vackra och ovanliga saker.

Andras keramik köper jag ibland, men jag försöker lägga band på mig för att mitt hem inte ska bli helt överfullt av keramik…

Att ha egentillverkad eller annan handgjord keramik påverkar verkligen känslan i hemmet tycker jag, det är mycket härligare med lite omatchade och unika föremål än en perfekt service från Cervera.

Annons:
[rolnor]
2014-05-25 09:09
#14

Ett fruktfat har jag..

lerfan
2014-05-25 10:08
#15

Udda muggar, andra sortering i hemmet. Tänktbså många gånger jag ska göra mer till mig själv. Får ta tag i detta!

Upp till toppen
Annons: