Annons:
Etikettövrigt
Läst 10429 ggr
Nikkis
7/29/14, 5:50 PM

Lerskulptur - råd tack.

Hej,
Jag vill göra en egen skulptur i lera, för att ha som prydnad här hemma. 
Men jag är helt grön på detta, förutom det man gjorde i skolan. 😉

Jag skulle behöva lite råd från er som kan det här mer än mig.
Vilken lera är bäst att ha? Om den ska härdas, kan det göras i vanlig ugn hemma?
Behövs några basic redskap, vilka i så fall?

Skulpturen jag har i åtanke som jag vill göra är inte så detaljerad och kommer nog vara ca 20-30 cm hög,  kanske större.
Vill helst att den ska vara vit.

Tar tacksamt emot alla tips och råd.

Annons:
LenaR
7/30/14, 6:51 PM
#2

Oj, det är en stor fråga! Vilken lera? Ja, det beror på hur skulpturen ska se ut. Du pratar om lera som härdar, och de flesta här arbetar i lera som man bränner i minst 800 grader. Jag vet ingenting om självhärdande lera (om det ens heter så), vet inte hur hållbar den blir eller om den håller formen bra. Om du har en keramikugn att bränna i är lergodslera vanligast till skulptur. Den bränns lågt och håller därför formen bra. (Högbrännande leror mjuknar lite i bränningen.) Lergods tål däremot inte att vara utomhus i vårt klimat. Vill du ha skulpturen utomhus i frostgrader är det stengods som gäller. Chamotte är bra i skulpturlera, även om man ska få fram detaljer. Vilka redskap? Det beror på hur det ska se ut… Fingrarna räcker långt, men det kan behövas något finare verktyg till små detaljer. Prova med smörkniv och tandpetare om inte fingrarna räcker till! Om det inte fungerar vet du säkert sen vad du behöver för verktyg. Vanlig lera är billig, kring 10:-/kg. Så sätt igång och skulptera, materialet kostar inte förrän det ska brännas! Låt inte leran torka förrän du är färdig bara, utan svep in i plast eller fuktigt tyg tills form och yta är klar. Var det någon hjälp? Annars får du fråga mer!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

VildaVittra
7/30/14, 7:57 PM
#3

Vill du hoppa över att bränna skulpturen så kan jag tipsa om att använda das lera istället. http://www.kontorsmagasinet.se/modellera-pronto-p-9134107.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nikkis
7/30/14, 11:12 PM
#4

Tack för båda era svar! Någon keramikugn har jag inte, bara vanlig ugn.
Jag tänkte ha den inomhus, det jag har i åtanke att göra är ett bullterrier huvud. Så det blir inte så mkt detaljer egentligen.

VildVittra, jaaa men du! Den där köpte jag när jag skulle göra ett tassavtryck på min hund innan han gick bort. Går det att köpa flera och sätta ihop till en enda stor lerklump?

VildaVittra
7/30/14, 11:17 PM
#5

#4 Det lär gå utmärkt. Eller så gör du en basform av hönsnät och papier mache som du sedan bygger ovanpå med leran. Då kommer det torka fortare också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nikkis
7/31/14, 3:50 PM
#6

#5
Jaaa men gud vad smart! Det ska jag nog göra faktiskt, så blir det inte så tungt.
Papier mache, hur gör man sånt då?

Annons:
VildaVittra
7/31/14, 6:54 PM
#7

#6 Tidningspapper och tapetklister. Bara att riva som i smala längder och doppa i tapetklistret innan du applicerar det på formen. Tapetklister kan man koka av socker, potatismjöl och vatten. 

En annan variant är att lägga på gipsbindor istället. Det går fortare än papier mache.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

evaform
8/6/14, 3:35 PM
#8

det finns vit lufttorkande lera som funkar bra til skulpturer i din önskade storlek att ha inomhus. Den luktar lite plastigt och är lite seg jmf med keramiklera. finns tex på cchobby(webbutik), kan även finnas på panduro hobby (butik och webbutik)och slöjddetaljer(webbutik)

Ulla
8/8/14, 9:08 PM
#9

Undrar om det var en sådan jag testade för ett tag sedan? Jag kom i alla fall inte alls överens med den. Den kändes jättekonstig att arbeta med. Det kan ju förstås ha berott på att jag är van att arbeta med vanlig keramiklera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: