Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3268 ggr
[rolnor]
2014-08-14 16:09

Glasyrprov

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Porslin spricker lätt i torkning men det blir bra prover

Annons:
L.A.E
2014-08-14 17:28
#1

Snygg glasyr, men att porslin spricker det verkar skumt .Har då inget minne att porslin har spruckit  på detta viss för mej .

[rolnor]
2014-08-14 18:11
#2

Det är varmt i verkstan och det torkar för fort tror jag, stengods är inte samma problem, kanske beror på porslinsleran jag använder, heter TM nånting från Cebex

stefanandersson
2014-08-14 19:33
#3

Vild glasyr! :)

Konstig spricka L.A.E. som säger, aldrig sett något liknande. Skiftar den kanske i tjocklek där?

LenaR
2014-08-14 19:53
#4

Men känns det inte tråkigt att glasyren blir så bra på en sprucken vas? Eller räknar du med att återupprepa resultatet? (Jag kan inte Kristallglasyrer alls, så jag vet inte hur mycket man kan kontrollera dem. Har bara sett att det verkar vara hög slumpfaktor.)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
2014-08-14 20:31
#5

Kristallerna ser lite ut som citrusfrukter…

[rolnor]
2014-08-14 21:28
#6

Det är ett prov bara, jag räknar med att det går att upprepa,. Ska försöka få den lite mer enhetlig så jag har ökat mängden TiO2, bränner ytterligare en sprucken vas. Jag vet inte hur den beter sej på stengods, ska göra ett försök på Söndag,. Roligt at kunna styra storleken på kristallerna och kul att jag får så fina halos utan att gå upp och ned runt 1100 som dom flesta i diane crebers bok gör.

Annons:
LenaR
2014-08-14 21:34
#7

#5 Ja, det gör de! Halverade citrusfrukter.

#6 Du får visa på en "riktig" vas sen. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2014-08-14 21:37
#8

Det där med citrusfrukter tyckte mkin mor ockå, ska test andra oxider än koppar, men den blir extra fin pga litiumet i glasyren. Man kan ha i Barium då kan man få svarta kristaller av koppar, sugen på at testa.

HelenaAR
2014-08-14 22:22
#9

Det ser helt fantastiskt ut!

Jag vill också lära mig Kristallglasyrer. 😎

[rolnor]
2014-08-15 21:09
#10

Kul att du uppskattar glasyren HelenaAr, det du behöver är en ugn med möjlighet att stanna ett tag runt 1100 grader, dom allra enklaste automatikerna och dom gamla analoga klarar inte det. Sen får du vidta åtgärder för att dom rinner kraftigt som regel, du får dreja en lös fot till krukan om duill ha glasyren utvändigt, foten fäster man med lite lim blandat med t.ex plattengobe och den tas bort med en glaskärare och lite knackning efter bränning. Skaffa Diane Crebers bok, crystaline glazes, en mycket bra bok både för novis och expert.

HelenaAR
2014-08-15 22:02
#11

Jag måste helt enkelt skaffa Dianes bok och sätta igång, resten har jag redan förutom erfarenhet. :-)

[rolnor]
2014-08-16 10:36
#12

Jag tror jag köpte den på Amazon, lycka till!

[rolnor]
2014-08-18 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är senaste fatet jag bränt, 4 timmars utjämning vid 1100, kristallerna är ganska stora jämfört med 1 timmes utjämning. Jag är nöjd nu men kan inte låta bli att undra hur stora dom kan bli? Vore läckert med en jättekristall mitt i fatet, jag funderar på att ympa, att släppa ned en liten bit kristall i mitten av ett fat när tempen är straxt under smältpunkten för zinksilikat som är det som kristalliserar..

Annons:
Ride84XL
2014-08-18 18:23
#14

Det blir ju snyggt det där - kul att labba med lite olika temperaturer också. Trodde sprickan på bilden högst upp var skarven mellan krukan och ett lock först, men sen såg jag att den inte går hela vägen runt. Ovanligt att det spricker "horisontellt" sådär

pyromanen
2014-08-23 06:14
#15

Har nog pluggat för mycket mikrobiologi för att upskatta stora kristaller i glasyrer. Ser bakterier i petriskålar 🤔

[rolnor]
2014-08-23 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag tycker det ger alla möjliga associationer, rymden, mögel, bakterier som du säger, det är ju naturen som dekorerar slumpmässigt och det tror jag vi känner igen intuitivt. Bifogar en bättre bild tagen med finkamera.

Ride84XL
2014-08-23 15:27
#17

Fläcken längst ner där ser precis ut som nåt som torkat in. Om den skulle va brun istället för grön skulle det se ut precis som man hällt Coca Cola eller Pepsi i skålen och sen låtit det stå tills all vätska avdunstat. Men övriga fläckar påminner ju precis som föregående säger om bakterieodlingar 😃

[rolnor]
2014-08-23 15:31
#18

Please, inte dissa min nya glasyr, "bakterier" "coca-cola" faan, vad begär ni?? Den här typen av glasyr ser ju ut såhär, give me a brejk!

[rolnor]
2014-08-23 15:54
#19

Se ni inte Big Bang, COSMOOOOOS!! (gott med lite vin på Lördag..)

HelenaAR
2014-08-24 11:26
#20

Så jäkla coolt tycker jag!

Påverkas andra glasyrer på nått sätt vid en bränning med så lång utjämning vid 1100 grader?

Jag har en ganska stor ugn så om jag ska testbränna lite Kristallglasyrer vore det bra om det går att ha lite vanliga saker med i ugnen. :-)

Annons:
Kebnekaise
2014-08-24 14:11
#21

Det går alldeles utmärkt att få dm-stora kristaller. Men är det så vackert egentligen?? Jag föredrar de lite mindre.  Det är ju inte heller vackert med en pool i mitten.

[rolnor]
2014-08-25 19:42
#22

Har inget emot poolen i mitten, den blir en kontrast men smaken är som baken. Jag vet inte heller om det är vackrast med stora kristaller, är kanske mer en sport, har jobbat som synteskemist i många är och då var det sport att få stora kristaller. Jag tänker solförmörkelse när jag ser på mina fat med pool.

[Ante333]
2014-08-26 16:02
#23

90208=riktigt stora kristaller en dm på 4timmars hålltid

[rolnor]
2014-08-26 16:54
#24

Funderar lite, min tanke med den här tråden var att dela med mej av vad jag jobbar med just nu, gillar man inte den här typen av fat som jag gör ska man såklart göra egna som man tycker om, sen gärna starta en tråd om det och förklara lite, det tycker jag vore kul, känner mej mest kränkt av diverse kommentarer. Ante, var kan man köpa den här frittan? Det är väl en degussa? Har sett formeln på nätet så den går såklart att göra själv men det är en del jobb sen har jag ingen kulkvarn.

Ride84XL
2014-08-27 15:34
#25

Värst vad du var "lättkränkt" då - man måste väl tåla nån kritik också (oavsett det gäller glasyrer eller kvalitet på filmer). I mitt fall var det ju inte ens menat att "dissa" glasyren - var ju bara var jag associerade till direkt när jag såg det. Det är ju en snygg glasyr - cool effekt. Dessutom gillar jag cola.

[rolnor]
2014-08-27 21:12
#26

Det blev för mycket när en tungviktare som kebnekaise också sågar min konst, din kommentar ensam stod jag ut med. Tack för att du korrigerar, jag överlever..!

skallsjo
2014-08-27 22:07
#27

Rolnor jag tycker det är så kul att följa vad du gör sluta inte visa det för att vissa tycker det ör roligare att tycka än att visa upp sina egna verk.  Jag önskar jag var lika duktig som du och jag lär mig massor  TACK TACK tack

Annons:
[rolnor]
2014-08-28 14:47
#28

Nu mår jag deffinitivt bra igen skallsjo, tack!

Kebnekaise
2014-08-30 14:12
#29

Det är inte meningen att "såga" dina saker, Rolnor, men du måste ju också tillåta andra att tycka, även om de inte tycker precis som du. Det är ofta när man får uppmärksamhet på något som man utvecklas. Jag tycker du är väldigt ambitiös i dina försök och det är bra! Fortsätt så!

[rolnor]
2014-08-30 16:12
#30

Trevligt att du klargör, visst tål jag kritik men du sa ju att fat med pool inte är vackra punkt slut, du måste ju också vara ödmjuk trots din ställning i kristallglasyrvärlden, du har din uppfattning och det respekterar jag men du uttrycker dej som om du har ett absolut svar på vad som är vackert och därför skrev jag att det ju är en smaksak, oavsett vilken kompetens man besitter. Jag kan väl lyfta min svans lite och säga att jag tycker att mina kristaller är vackra jämfört med mycket som finns bilder på nätet eller i Dianes bok, Kristallglasyrer kan vara väldigt tjatigt och förutsägbart..

LenaR
2014-08-30 16:38
#31

Jag var tvungen att läsa om lite, och när jag läser #21 ser jag ingen hård kritik. Det är just åsikter. Dessutom, när jag träffat Kebnekaise har jag sett en människa med ödmjukhet. Om du tyckte Kebnekaises åsikter sved, rolnor, så var det nog pga din respekt för hans konst, inte för att Kebnekaise gav uttryck för att sitta med en sanning. Jag vet inte om jag formulerade det där särskilt bra, hoppas ni tolkar mig rätt…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Kebnekaise
2014-08-30 17:15
#32

Jag vill förklara en sak. Jag tycker inte en stor pool i mitten är så snyggt - min mening. Men kanske är det så att det mest är en teknisk fråga.  Om det poolar så mycket brukar glasyren spricka förr eller senare, ibland t.o.m. så det känns på ytan. Det är inte bra. Detta har hänt mig flera gånger (det har helt enkelt runnit för mycket - för tjock glasyr) och resultatet har inte blivit bra, även om man kanske från början tycker att det ser cool ut. Oftast har jag fått slänga grejerna efter ett tag. Sen finns det ju dom som lägger glas i botten för att just få fram en pool, men då är vi inne på något helt annat.

En annan sak, Rolnor, som jag funderade över. Du skrev att du inte lämnar ut det som du lagt ner stort arbete på. Gör det! Bra kunskaper blir inte sämre för att de delas med andra, tvärtom ger det andra möjligheter att utvecklas. Jag har alltid varit av den åsikten att man ska dela med sig av det som är bra. Ett glasyrrecept fungerar oftast olika beroende på vem som hanterar det, men det kan vara till hjälp för att komma igång. Jag delar alltid med mig av mina recept, förutsatt att de är utprovade ordentligt och fungerar bra. Däremot inte om de inte är färdigutvecklade, eller om jag har fått fram dem med hjälp av andra (vi är t.ex. några keramiker världen över som tillsammans jobbar med molybdenkristaller). Då ska alla vara med på att det kan publiceras.

Jag håller helt med dig om att många av Dianes Kristallglasyrer inte är särskilt bra. Det är fallet med många lite äldre böcker om Kristallglasyrer. Idag är det med tillgängliga frittor en ganska enkel sak att få fram fina kristaller med riktig bränning, och många har utvecklat tekniken med reduceringsintervaller under avsvalning, engober med inkapslade färgpigment (rött, gult), etsningstekniker, etc. Allt är inte vackert även om det är rent tekniskt intressant. Jag har själv inte tagit del av all senare utveckling, utan ser fortfarande mest till helheten. Det viktigaste för mig är att form och glasyr ska bilda en vacker enhet. Sen är det kul att experimentera, men det blir inte alltid praktiskt användbart resultat. Om du har sett några av mina bilder på FB på molybdenkristallglasyrer, så kan de vara helt underbart vackra - på insidan av en skål. Utsidan kan vara bedrövligt ful. Jag jobbar på det, men har ännu inte lyckats bra.

[rolnor]
2014-08-30 18:35
#33

Tack igen, jag har märkt att det spricker i botten efter ett tag men inte så det känns, ännu i alla fall. Det jag funderar på är om jag kanske kan göra ett pyttehål i botten och ställa en liten skål under i hränningen så poolen inte bildas, kommer nog att testa. Jag uppskattar mycket tonen i ditt sista inlägg, som jag ser det blir man aldrig fullärd och därför ska man vara ödmjuk oavsett hur länge man jobbat inom ett visst område. Boken av diane jag skrivit om är ganska ny och hon har flera andras verk och recept med i den men många av bilderna tycker inte jag är speciellt vackra, detta är min smak. Som du ser har jag en del halos och detta får jag fast jag ligger fast på 1100grader, dom andra jag sett går framochtillbaka en del men det gerkar inte som jag hehöver det, detta är jag nöjd med. Sen är kopparfärgade kristallerna lite turkosa delvis pga att jag har en del litium i receptet. Molybdenkristaller har jag sett, riktigt läckra men det är väl bly i dom glasyrerna? Det här med att dela med sej finns det en gräns för för mej, delvis pga att det just är ett projekt som inte är färdigt ännu, du är ju väldigt generös som lägger ut massa recept på din hemsida, bra, jag kanske kommer dit. Det hör med reduktion verkar kul men just nu känns det som jag vill ta en sak i taget..!

[Ante333]
2014-08-30 19:23
#34

90208 säljes inte längre tur att man har några säckar kvar på lager.. Molybden brukar orsaka vassa nålstickskratrar bäst är att glasera på bara ena sidan på exempelvis vaser skålar är värre.. Du behöver ej använda bly i molybden glasyrerna men då blir dom inte lika bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: