Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2148 ggr
Bitte Westgårdh
2014-08-26 15:44

ugnskrångel

Hade krångel med min naber ugn som inte startade. Fick tips av Bosse att elda med cigarettändare på porslinspinnen, thermoelementet. Det fungerade, fantastiskt. Tack Bosse!!!! vi är många som saknar dig, tur att man kan hitta dig här.

Annons:
[ekdama]
2014-08-27 07:17
#1

Nu blir jag nyfiken! Fick du veta vad felet kunde vara och vad som hände i termoelementet när du värmde upp det? Jag tänkte börja samla på tips om felsökning och åtgärder när det gäller ugnar. man vet aldrig vad som kan hända med gamla ugnar…..

Bo§e
2014-08-27 10:50
#2

Hej,

Så fungerar det:

Termoelementet alstrar en mycket svag likström (mätt i millivolt), som varierar i spänning beroende på den omgivande temperaturen. Det är så mätningen går till.

Föreställ er att strömmen i mätkretsen är en slinga där strömmen normalt cirkulerar "medsols".  Om nu ugnsrummets temperatur (eller vad automatiken "uppfattar" som rumstemperatur)  sjunker så lågt att givarspänningen går ner till "noll", och t.o.m. passerar förbi "noll", vänder strömriktningen, och vår imaginära strömslinga cirkulerar nu stället "motsols", dvs "åt fel håll", och skapar därmed ett minusvärde. 

Men i automatikens "sinnevärld" finns inga "minusgrader", så den tolkar i stället det som inträffat som om någon har installerat termoelementet fel, dvs polvänt, och visar därmed felkoden för "polvänt termoelement", vilket omöjliggör start.   Precis som sig bör. Säkerhetsfunktionen har fungerat som den skall.

För att vända det tillfälliga minusvärdet till ett plusvärde, räcker det då med att värma termoelementets spets en aning, och därmed vända tillbaks strömcirkulationen så att automatiken åter känner att allt är ok, och medger start. 

Detta är m.a.o. inget "fel".   Det är riktigare att kalla det ett "fenomen", som kan dyka upp t.ex. i ett kallt ugnsrum, eller där fukt och kondens i bland kan spela spratt med rumstemperaturen. 

Av naturliga skäl är detta förstås vanligare under den kalla årstiden, men inget hindrar att fenomenet kan inträffa när som helst, när betingelserna i ugnsrummet är "de rätta"… 

Blev det begripligt…?  🤔

Susanne Sundström
2014-08-27 11:07
#3

Tack.
Jättebra beskrivet för ett så pass krångligt ämne att förklara :)
Du lyckade förklara det, i alla fall för mig ,  väldigt tydligt.
//Susanne

//Susanne Sundström

Kissinger
2014-08-27 13:03
#4

Tack Bosse, även jag, en stackare som inte gillar fysik, fattade det jag behöver.

[ekdama]
2014-08-28 07:51
#5

Tack Bosse! Det blev väldigt begripligt! Och bra att veta OM något sådant skulle hända. Särskilt som vår ugn står i en lada som inte är uppvärmd alla dagar.

Katjawest
2014-08-31 22:18
#6

Hej alla Finns inte Bosse på cebex i Göteborg kvar längre? Var handlar alla göteborgare då? Jag skulle behöva köpa ny automatik till min gamla cebex hobby 75 med infotemp automatik och tar gärna emot tips om vart jag bör vända mig. Tack på förhand för eventuella tips. Katja

Annons:
Bo§e
2014-08-31 23:01
#7

Hej Katja,

Jag är pensionär (!) numera…🤔…och dyker upp här med ojämna mellanrum.

För att inte göra "smygreklam" har jag skickat dig ett PM angående ditt problem.

/Bosse

LenaR
2014-09-02 22:33
#8

#7 Svar på direkta frågor ses inte som smygreklam, så det är okej att svara i forumet. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

agraff
2014-09-06 23:52
#9

Funkar fint med hårtork också😃

Upp till toppen
Annons: