Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1612 ggr
[davidskeramik]
2014-08-26 17:43

Köpa ugn

Nu är jag snart på gång att köpa en egen brännugn men känner mig aningen vilse i ugnsdjungeln. Precis som de flesta andra som skall investera i en ny ugn vill jag naturligtvis ha en som vid rätt skötsel håller länge.
Har ni några tips på vilken ugn jag skall välja? Märke, återförsäljare mm? Jag tänker el, oxidation och stengodstemperatur.
Tackar på förhand! 🌈

Annons:
[davidskeramik]
2014-08-26 17:56
#1

Det är många som tycks ha goda erfarenheter av Naber. Vad säger ni?

Kissinger
2014-08-26 18:25
#2

Kolla om det är bäst att elementen är på rör. Det ska jag tänka på när jag köper ny ugn.

[rolnor]
2014-08-26 19:55
#3

Naber har ett fint rykte, själv köpte jag en uterm för ett halvår sen men elementen kryper ut lite så jag är inte imponerad av kvaliten på så vis, men den funkar såklart. Den jag har kan man reducera i också, kostade 15000:- extra, en fin funktion. En sån med elementen på rör är att föredra men vad jag förstår så kostar dom mer, förmodligen värt varje öre i längden. Har du bra med el, 16A? Mer? Du må´ste kanske kolla hur mycket du kan säkra upp till, beror på anläggningen till fastigheten. Jag har 16A till ugnen och 25A säkringar till fastigheten så jag kan använda spisen och bergvärmepumpen även när jag bränner.

Ride84XL
2014-08-27 16:15
#4

Jag som byggt ugnar själv skulle ju definitivt säga att - köp en ugn med elementen på rör. Speciellt om man ska bränna mycket vid hög temp (1260+°C). Elementen får lägre temp i förhållande till ugnskammaren och håller längre.

Rören kostar ju några kr - men är väl värda det för en ugn man bygger själv. Speciellt om man ska bygga en snabbuppvärmd ugn med hög effekt (då finns det inte utrymme till att kompensera sämre värmeutstrålning med att sänka "ytbelastningen" på tråden). Jag vet dock inte om tillverkarna "fläskar på extra" på priset för ugnar med rör då jag aldrig köpt en ugn, bara byggt - dom måste dock va rätt mycket dyrare för att det inte ska va värt det.

Annars kan det ju som rolnor säger va bra att kolla strömmen (vad man behöver för säkringar) - t ex:

16 A = 11 kW

20 A = 13,9 kW

25 A = 17,3 kW

Upp till toppen
Annons: