Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3035 ggr
LindaLunda
2014-09-19 18:23

Vad är högsta temp vid full fart på era ugnar?

Undrar lite.
Jag har aldrig kört min ugn på program med full fart.
Men nu är det dags.
Vad är troligt att högsta tempen i timmen är vid full fart???
Min säger 500 grader vad säger era?

Har ceramas frontmatade lilla ugn.

LindaLunda

Annons:
[Ante333]
2014-09-19 18:31
#1

500 grader i timmen de e nog bara första timmen de

[TooLoover]
2014-09-19 18:42
#2

Haha trodde först det stod ''Vad är högst temp på era ungar?'' 😂

LindaLunda
2014-09-19 18:44
#3

Min programatik säger 500 grader i timmen som topptemperatur.

LindaLunda

abbis
2014-09-19 19:12
#4

Jag kan programmera så min går 100% från 0- topptemp..jag har en naber..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
2014-09-19 19:20
#5

Vad som är "programmerbart" är en sak, och vad ugnen verkligen klarar av är en annan. 

Som Ante antyder, kan temperaturen stiga väldigt fort i det lägre temperaturområdet, men det har man sällan någon användning för. Där vill man ju oftast att det skall gå långsamt.   Högre upp avtar orken väsentligt, och kurvan blir markant flackare.

Det temperaturområde där det är mest intressant (rentav nödvändigt) att känna till "fullfartshastigheten", är från ca 1100-1150°C och uppåt.  Det är hastigheten under denna sträcka som avgör brännresultatet (gäller stengods).  Eftersom det inte finns två ugnar som jobbar likadant, rekommenderar jag att man då och då tar tiden från 1100-1150°C fram till topptemperaturen (mät en gång i kvarten eller så, och anteckna), och sedan omräknar resultatet till "grader per timma".  Då blir det lätt att avgöra var på Ortonskalan man skall "hålla fingret" när  kägelresultatet tolkas.

LindaLunda
2014-09-19 19:45
#6

Bosse jag kör det programmet vi pratade om i en annan tråd.
100 g till 300 grader
Full fart till 1240
15 min utjämn

LindaLunda

Annons:
Bo§e
2014-09-19 20:02
#7

Ja det låter ju vettigt.   Med en någorlunda frisk ugn, får du på det sättet tämligen "normala kägla-8-bränningar" eller där omkring.  Helt ok för de flesta köpeglasyrer och många andra. 

Till kristallglasyren funderar jag på om du skulle våga sänka ytterligare 5°C till 1235°C "programtemperatur", och….kanske….öka utjämningen med ytterligare 5-10 minuter…    Jag är dock inte tvärsäker på detta, men det är ju ofarligt att testa.  Du kan ju passa på att bränna litet andra saker samtidigt, vilket säkert går alldeles utmärkt.

LindaLunda
2014-09-19 20:18
#8

Ja jag kör blandugn med massa olika saker i ugnen så …

LindaLunda

LindaLunda
2014-09-19 20:45
#9

Vidare finns inget titthål i min ugn för att kolla käglor.

LindaLunda

Bo§e
2014-09-19 21:20
#10

Ganska få ugnar har "riktiga" titthål numera, och det är synd.  Det skulle kunna hjälpa många att styra upp sitt resultat, och eliminera många "chansningsbränningar"…

LindaLunda
2014-09-19 21:35
#11

Nu är den igång i alla fall.. bränningen.
1240 som högsta. temp.
Mitt i mellan förslagen :p

LindaLunda

Ride84XL
2014-09-19 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag kan hålla ca 7-10°C/minut momentant förbi 1250°C med min hembyggda hobbyugn (beroende på hur mycket man har i) och det motsvarar ju ca 420-600°C/timme. Tar man snittet från rumstemp till 1280 blir det motsv 1800°C/timme, i genomsnitt med 2 kg "gods" i (men kan inte gå mycket högre än 1300 då jag också har kanthaltråds-element).

Men det är en liten ugn (ca 28 l) som har betydligt mer effekt i förhållande till insidans area än en "normal" keramikugn. Jag har inte så mycket erfarenhet av färdiga ugnar då jag i princip bara byggt egna ugnar för att leka med (smälta metall, glas, förbränna mindre grejer etc.) och sen har man ju praktisk nytta av en ugn. 

https://www.youtube.com/watch?v=QUBOlZtbmDo

Sen blev det att man kom in här och diskuterade ugnar. Annars brukar man ju ange tempen på käglor vid 60-150°C/timme sista 100°C. Så jag antar det är där dom flesta keramikugnar brukar ligga - stigningshastigheten påverkas ju dock av många faktorer så men kan ju inte bara förvänta sig att den blir ett visst antal grader per timme ens för en och samma ugn (vill man ha exakt får man ta med käglor man kollar på). 

Men i genomsnitt kan ju säkert rätt många ugnar hålla 500°C/timme - det betyder ju t ex att man går från rumstemp (25°C) till 1275 på 2,5 timmar.

Hur man kan konstruera ugnar utan kikhål övergår mitt förstånd som ugnsbyggare - riktigt idiotiskt. Speciellt på en ugn som är tänkt till kermikbränning där man inte får öppna luckan när man är uppe i temp.

LindaLunda
2014-09-20 08:33
#13

Ja inte höll min ugn några 500 gr i timmen… snarare 200? på högsta fart om man räknar efteråt.

8 timmar tog programmet

LindaLunda

Annons:
abbis
2014-09-20 09:15
#14

trötta element 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ride84XL
2014-09-20 09:36
#15

#13 

Jo, haha - men om du har en extra pyrometer eller kan se aktuell temp i realtid från automatikens termoelement, så är det ju bara kolla när du bränner nästa gång. Kolla tempen, notera och kolla sen igen efter 1 minut (eller om det inte hinner ändras så mycket på den tiden kan man ju vänta t ex 3 eller 5 min) - sen är det ju bara räkna ut. 

Säg att den ändras 9°C på 3 min - det ger ju 9 / 3 *60 = 180°C/timme. Att det står "per timme" är ju inte så relevant. Det man är intresserad av är ju hur fort tempen ändras. Det är ju samma princip som att hastigheter anges i km per timme - även om man snackar om momentana hastigheter (det är ju i praktiken nästan omöjligt att hålla samma fart 1 hel timme med ett fordon).

Jag såg ju lite bilder på din ugn på nån facebooksida - schysst förövrigt med elementen på rör (elementen håller mycket bättre då än när om ligger i spår då skillnaden mellan ugnens och elementens temp minskar), men om man ska klara 500°C/timme när man närmar sig topptempen så hade ju kanthaltråden behövt vara rätt grov - över 3 mm tjock, för att klara den effekt som behövs med den storleken på ugnen. Sen hade man ju såklart behövt rejäl strömmatning också - säkert 50 A säkringar…

[rolnor]
2014-09-20 12:10
#16

200 i timmen är bra fart sista biten.

Bo§e
2014-09-20 12:25
#17

Ja….då skulle sträckan 1140-1240°C  gått på en halvtimma, och det skulle ha varit ovanligt snabbt.   Jag tvivlar på att det gick så fort.   Ta tid på just den biten nästa gång, Linda.

LindaLunda
2014-09-20 13:25
#18

Nää de är inte trötta mina element för de är nya!
Däremot en full ugn. på 120 liter.
I alla fall det är den tid det tog med det programmet jag satte in.
100 grader i timmen till 300 grader
Sedan full fart till 1240 gr. med utjämning på 15 min.

LindaLunda

Bo§e
2014-09-20 14:45
#19

Om bränningen tog 8 timmar, och det tog 3 timmar till 300°C, återstår 5 timmar då temperaturen steg de sista 940 graderna.   

940°C på 5 timmar innebär en snitthastighet på ca 157°C/timma.   

Hastigheten var helt säkert högre än så under den första biten upp från 300°C, för att sedan avta mot de högre gradtalen, vilket då gav snittet på 157°C/timma.

Jag gissar att hastigheten under de sista 100-150 graderna (dvs den avgörande biten) var ca 75-90°C/timma.  Och det känns ju ganska normalt.

Ta gärna tiden för de sista 100 graderna nästa gång, så får vi se hur nära jag gissade…🙂

LindaLunda
2014-09-20 16:20
#20

Japp om jag bara är vaken så…

LindaLunda

Annons:
Bo§e
2014-09-20 18:00
#21

Du kan ju starta bränningen på morgonen…🌛

Ride84XL
2014-09-20 20:29
#22

Tänkte på en annan grej också som är högst relevant när man jämför uppvärmningstider. Hur mycket gods (inkl sättmaterial) får man in i t ex en 120 liters ugn)? 

Stenmaterial brukar ofta lagra runt 0,8-1 kJ/kg/°C. Med t ex 30 kg gods och sättmaterial i så behövs det ju då (om värmelagringen är 0,8 kJ/kg/°C och man värmer från 20°C till 1240°C), 30 * 0,8 * 1220 = 29,28 MJ eller ca 8,13 kWh. Så även om ugnen teoretiskt inte hade nån egen värmelagring och kunde värmas upp helt utan förluster skulle man inte kunna understiga t ex 49 minuter med 10 kW effekt - eftersom det tar den tiden att tillföra energin som behövs bara till godset..

Så man kan ju verkligen inte jämföra sig mot en "fullastad" keramikbränning när man kör ugnen tom eller med bara lite saker i heller. I det här fallet är det ju också bra att köra en typisk "normal" bränning när man testar - med ungefär den mängd gods man "brukar ha" så att säga.

Bo§e
2014-09-20 20:54
#23

Det är riktigt.  Ugnens innehåll påverkar bränningens karaktär en hel del.

En "full" ugn kan - skenbart - stiga snabbt i temperatur, men då visar det sig att bara luften i ugnen (inklusive termoelementet) har värmts upp, och att godset och sättmaterialet, som inte "hängt med",  agerar "kylande faktor".  Detta är särskilt märkbart under bränningens tidiga del.

Det "kalla" godset gör sig mer gällande ju högre temperaturen stiger, och bromsar uppvärmningshastigheten  allt mer, under bränningens slutfas.

Att testköra en tom ugn ger oss en ganska mager information om dess funktion.  För att t.ex. få en någorlunda ackurat kägeltest, måste ugnen belastas ungefär som i det praktiska livet.

Ride84XL
2014-09-21 00:27
#24

Så är det ju helt klart - men stiger snabbare i början  gör det ju inte enl min erfarenhet med mycket "last". Snarare blir det tvärtom att den där "skjutsen" man får första 400-500°C inte blir lika kraftig (då den kalla "lasten" dämpar den hastiga uppvärmningen av luften i början) och stigningen jämnas till en aning. 

Man ser det väldigt tydligt på mina diagram också (den där "böjen") - bara när jag testkörde med 2 kg tegelbitar. Dock har jag ett visst fel i början som uppstår pga termoelementets svarstid också (termoelementets temp "släpar efter" en aning).

Dock när det gäller käglor så lär det ju finnas en punkt där stigtiden inte längre har betydelse. Om man tänker att man skulle ta en kall kägla och stoppa in i en redan varm ugn som håller en konstant temp (vet inte om nån provat det). Då blir ju ingen stigning att ta hänsyn till, utan bara konstant temp och tid - samma blir det ju om man har ugn som stiger tillräckligt fort och "stannar" på måltempen.

Men det är ju inte så relevant för dom med normala keramikugnar egentligen - bara kul att att veta om det finns nån praktisk minimi-gräns där man inte behöver tänka på stigningsfaktorn. Men oavsett så ska man ju alltid köra med den last som man ha tänkt ha för att få mest exakt test.

[rolnor]
2014-09-21 16:14
#25

Jag har en 3-liters gasugn som jag gjort, isolerad med board längst in och en fet brännare. den ger 77kW som mest men jag tar bara ut en liten bråkdel av effekten, den går upp till 1311grader på tjugo minuter, nästan linjär tempökning vad jag kan se, där är väl stigningen mindre viktig men det är ju en asymptotisk ekvation, tiden upp till topptemp blir ju aldrig noll den kryper bara närmare?

Ride84XL
2014-09-21 17:14
#26

Coolt som fasen det - kan du inte prova köra den med en kägla. Sen kör du full fräs - t ex till 1285 med en 10:a i (försök sen och "stanna" kvar på 1285). Om det tar ca 20 min innan den böjer sig så betyder det ju att min teori stämmer. Även om din ugn kanske t o m spöar min ugn med en faktor 2 med den "bauta-brännaren" så går båda ugnarna så fort att stigtiden har liten inverkan - i stort sett allt värmearbete sker under utjämningen.

Värmearbetet går ju alltid långsammare vid lägre temp så om sista 100°C går med 60°C/timme så motsvarar ju 1,5 timme bara 20 min utjämning - med min ugn tar sista 100°C bara 11 min (med 2 kg last), så om förhållandet är samma där betyder det ju att stigningen får samma inverkan som drygt 2 min utjämning  . Men visst - du har ju helt rätt att påverkan aldrig blir noll. Men i praktiken är skillnaden mellan 18 min utjämning och 20 min ganska försumbar - det påverkar mer bara i vilket läge man läser av käglan. I mitt test stod den 90° med spetsen efter 15 min och var helt nere efter 20 min.

Det här tillhör ju verkligen kategorin "onödigt vetande" -  men det är ju roligt bara att se

Bo§e
2014-09-21 17:33
#27

På min gamla vedugn kunde jag få pyrometern att visa 900°C efter mindre än 30 sekunders eldning……dvs om jag futtade på några gamla papperssäckar eller liknande….

Men det var förstås gasernas temperatur som mättes…..definitivt inte "lasten"….

S.k. "onödig kunskap"… 🥳 …kände bara för att nämna det….

🙂

Annons:
[rolnor]
2014-09-21 19:50
#28

Hi, hi, lite "snoppmätning" blir det allt, du vinner Bosse! En sak jag undrar är om man har t.ex. kägla 10 och värmer den snabbt till låt säga bara 1000grader, kommer den att böja sej alls inom rimlig tid eller tar det flera år vid den temperaturen? Käglor är väl i princip sammanpressat glaspulver och glas är ju en superunderkyld amorf smälta och har ingen definierad smältpunkt som kristallina material. Glasyr som inte innehåller fritta är ju lite annorlunda, där är ju ingredienserna kristallina(eller?) och var och en av dom har en definierad smältpunkt, sen har en del flussande egenskaper och det blir ganska krångligt.

Bo§e
2014-09-21 20:46
#29

Det du förklarar är intressant, och det hjälper också till att förklara "magin" (som inte alls är särskilt magisk) med kägeltolkning.  

Att ange en specifik "smältpunkt" i grader celcius på glasyrer är en pedagogisk katastrof, som tyvärr seglat runt i litteratur, utbildningsverksamhet och kataloger så länge jag kan minnas.
Begreppet värmearbete har nästan helt tonats bort, vilket skapat så många missförstånd (som vi ju ofta diskuterat här).

Det kan vara värt att nämna att de temperatursiffror som ibland anges för FRITTOR, avser vad man kallar "mjukningspunkt", dvs den punkt då molekylerna BÖRJAR frottera sig med varandra…alltså inte någon smältpunkt (som ju är omöjlig att ange, eftersom vi alla har olika uppfattningar om "hur smält är smält..?").
"Mjukningspunkt" är en vetenskaplig och hederlig angivelse, som underlättar jämförelsen mellan olika frittor.

Ride84XL
2014-09-21 21:43
#30

Just det - vanligt "soda-glas" är ju i den meningen fortfarande inte helt stelnat ens vid rumstemperatur. Men det handlar ju inte bara om att det är extremt trögflytande för det går ju inte att t ex deformera det med stora mekaniska krafter (då krossas/spricker det ju istället) - men om det skulle få typ 10 000 år på sig kanske t ex en fönsterruta skulle kunna bli tjockare nertill

Men vad händer när man höjer temperaturen - men inte så pass att det mjuknar på en gång.  Det borde ju ändå "speeda upp" processen - men undrar hur kurvan ser ut så att säga. Dom som håller på med glaskonst brukar "avspänna" glaset runt 500°C - så det tyder på att små rörelser sker inom rimlig tid. Men skulle man kasta ett sånt glas i golvet är det nog ändå så pass hårt att det går i bitar. Men om man lät det stå flera år i 500°C - vad händer då. Intressant tanke bara..

Käglor för stengodsbränning kan ju inte vara vanligt glas iallfall. Möjligen specialblandat glas med extra hög andel ren kvarts.

Ride84XL
2014-09-21 21:59
#31

#29

Så är det ju helt klart - försök t ex förklara det där för gubben jag träffade på på Seeman här i Stockholm. http://www.seemann.nu/ När jag köpte mina 10:or för att experimentera med. Han blev sur när jag frågade efter käglor och sa att "alla frågar efter dom där käglorna för dom vill testa sina ugnar - men jag har inte köpt in några fler för jag försöker få folk att ge fan i käglorna. Man ska gå upp och sen stänga av direkt, annars stämmer dom inte…" (inte en tanke på att olika ugnar går olika fort, att godsmängden påverkar osv) - jag sa att jag vet hur dom funkar med att jag tycker det är kul att experimentera. 

Då började han ta upp lite hemgjorda metoder som folk han känner hade gjort med att lägga saker in saker som smälter vid en viss temp osv - och sa att det var så mycket bättre. Jag fick iallafall typ 3 av dom sista 10.orna som fanns kvar (7, 8, 9 var slut - förmodligen för det är dom dom flesta köper). Nu lär det inte finnas några käglor alls kvar där.

Upp till toppen
Annons: