Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2964 ggr
L.A.E
9/19/14, 9:59 PM

Senaste vedbränningen

Tar och testar om det går att lägga in från senaste vedbränningen i  torpet

Annons:
L.A.E
9/19/14, 10:08 PM
#1

Här öppnar vi ugnen  2 dagar senare.

L.A.E
9/19/14, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här en bild på Nuka glasyr vin stocks askan kommer från ett tysk vinberg

LenaR
9/20/14, 10:17 AM
#3

Nu längtar jag efter att elda krukor jag med! Nuka är en av de glasyrer jag vill testa nästa gång. Det är en bra vacker en ni fick till… Tack för att ni visar!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ride84XL
9/20/14, 11:46 AM
#4

"Den var 1 meter när du satte in den - nu är den 8-… Ser det bra ut".  "Lite hot", "Va" - "du brände lite högt", "Ja - vad stod det på mätarn, 1365 - skulle va 1320 max", "Aaaa - lite extra heat", "Ja, du är jäkligt hot när du får elda"

Haha - så jävla skön ju. Det var fan inte dåligt heller med 1365°C (vasen lär ju säkert sjunkit ihop lite då kan man tänka). Det är ju mer än man kan ha med metallelement i en elugn (även om man når det så slits elementen så fort att det inte är praktiskt användbart).

Den där "burken" som står på gräsmattan och brinner och glöder invändigt (i första filmen) - är det också nån form av ugn eller? Verkar ju lite smal för ändamålet (om man ska få plats med grejer)

L.A.E
9/20/14, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu är det så att  mätaren visade i ugnen 1365  grader men den är ju bara ett hjälp medel och kan inte visa den exakta temperaturen  i vedugnens  dansande lågor . I alla fall så var  Orton 12 helt ner smält . Här en bild när jag fick fram kameran  så var temperaturen nere på 1251 grader. Så  Annika har rekordet på att elda  och blev helt för skräckt över temperaturen ,men herregud  hon har rekordet i familjen  .

L.A.E
9/20/14, 8:57 PM
#6

#5 Oj då men  visst  ska det vara  1351 grader.

Annons:
Ride84XL
9/20/14, 10:56 PM
#7

Det visar ju rätt där termometern sensor sitter (förutsatt att pyrometern är korrekt förstås) - men det är ju svårt att få precis jämn temperatur i ugnen kan jag tänka mig och då kan det ju skilja mellan sensorns placering och godsets.  Vid såhär höga temperaturer så sprids dock värme mestadels genom strålning - så lågornas rörelser lär spela mindre roll. 

Jag brukar ofta ta ut temp-sensorn när min ugn svalnat ner till ca 400°C (sen kör jag undan den - den går på hjul och jag har den i ett skåp när jag inte använder den) Det tar typ 5 min innan sensorn mätt upp rummets temp - speciellt sista 10°C tar en väldig tid. Blåser man på den går det fortare - men tar fortfarande lång tid. 

Men om man ställt effekten så ugnen ligger hyfsat still i temp på ca 1200°C - och sen tar man ut sensorn så faller ju mätt temp väldigt fort (inget konstigt med det). Efter en 10 sek är man väl nere på en 700 - om man då stoppar tillbaka den i ugnen tar det inte lång tid innan den "mätt upp" ugnens temp på nytt - typ 30 sekunder tar den ställt in sig "på graden" rätt. Man bara ser hur det stiger fort och nästan bara stannar direkt på rätt temp. Men det är bara vid höga temperaturer det blir så - gör man samma sak bara vid t ex 700°C så tar det kanske 2-3 min istället innan den mätt upp ugnens temp på nytt (och sista graderna tar påtagligt längre tid). Vid 400°C är sensorn nere på nästan samma "svarstider" som vid rumstemp. Den kan då ligga och "stiga" i flera minuter efter man stoppat tillbaka den - även fast man stängt av värmen och ugnens verkliga temp istället faller sakta.

Man kan ju t o m blåsa på sensorn och ändå inte komma ner i samma svarstider vid rumstemp som vid 1000+°C och stillastående luft. Blåsa rakt på sensorn lär ju ge betydligt mer effekt än lite konvektionsströmmar från lågor. På det ska ju tilläggas att luftens densitet är typ 1/5 vid 1300°C jämfört med rumstemp - det minskar också dess värmeöverföringsförmåga. Värmestrålningen drar däremot iväg exponentiellt med tempen. Intressant fenomen…

L.A.E
9/21/14, 8:34 AM
#8

#7 Visst är det intressanta fenomen som händer olika ugnar  ,men i vedugnar är det lite mer .   Ljust den här vedungen har jag byggd så att volymen i ugnen kan minskas och ökas. Alltså är det golvet som kan höjas till olika  höjder från, ca 0 - 50 cm eller mer med ett antal sten och annat .Men för stora förändringar kanske det inte fungerar så bra, men vem vet det. Man måste också se till att utgången till skorstenen inte kommer i obalans och blir för liten. För att få in den stora vasen fick jag sänka golvet med en stens tjocklek 6,5 cm

Ride84XL
9/21/14, 10:10 AM
#9

Jo - så är det ju. Men om inte ugnen funkar som tänkt kommer det ju visa sig genom att t ex golvet i ditt fall blir svalare - och då minskar ju värmestrålningen därifrån med motsvarande mängd. Placerar man då termoelementet långt ner kommer tempen bli lägre där än högre upp (= problem med temperaturjämnheten). Det kanske även tar längre tid eller är svårare att få upp tempen alls (=minskning av den totala värmestrålningen från ugnens insida).

Det jag menade var mer bara att merparten av värmeöverföringen vid dom här temperaturerna sker genom värmestrålning - mit experiment visade bara att verkligheten stämmer med teorin. Strålningens ökning med tempen är verkligen inte linjär utan drar iväg exponentiellt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkropp

Luftens och rökgasernas värmeöverföringsförmåga minskar istället eftersom densiteten sjunker jämfört med lägre temp - så den lär ju va rätt försumbar i förhållande till värmestrålningen vid temperaturer 1000+°C

Ride84XL
9/21/14, 10:21 AM
#10

Däremot en sak som kanske kan påverka är ju om man reducerar och det bildas massor med kolstoft i ugnskammaren - dom kolpartiklarna avger ju också rätt mycket värmestrålning. Då kanske man kan få betydande påverkan av själva lågorna också trots allt. Det var ju nåt jag inte tänkte på

stefanandersson
9/22/14, 7:50 AM
#11

#10: där har du något kanske. Teori åt sidan ser man lätt hur temperaturen skiljer 50 grader mellan fram och baksidor på krukorna (i vedugnar). Det finns ugnar och bränningar som minskar detta markant men det är oftast för dessa "skillnader" som lockar keramiker till vedbränning.

Ride84XL
9/22/14, 12:05 PM
#12

Jo, men dom skillnaderna beror ju på just värmestrålningen - om framdelen av ugnen blir varmare än bakdelen så kommer ju mer strålning komma framifrån än bakifrån och keramik leder ju som bekant inte värme speciellt bra - så den sidan som får ta emot mer strålning blir ju varmare än den andra 

Med tanke på hur tätt man packar många vedugnar så lär ju skillnaden förstärkas eftersom strålningen skärmas mot bakdelen.

Termo-elementet mäter ju egentligen bara snittet av inkommande och utgående strålning - men med en kruka t ex så kommer det bli en skillnad mellan sidorna beroende på vilket håll värmen kommer från. Det är därför det är att föredra att ha element på alla väggar i elugnar (för att få ungefär samma värmeinstrålning från alla håll)

Så visst - termoelementet berättar ju inte hela sanningen - men det betyder ju inte att det mäter felaktigt.

Upp till toppen
Annons: