Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2921 ggr
EmilyMay
2014-10-31 14:37

Glasera om

Hej! Nu kommer jag med en teknikfråga igen. Jag läste någonstans på internet (om det kanske var här?) att man kunde få glasyr att fästa på ett redan glaserat föremål om man värmer upp det först. Vi har ingen hushållsugn där jag har min verkstad, så jag undrar lite vilt om det kanske funkar att värma upp keramiken i micron - vad tror ni?

Annons:
sisela
2014-10-31 19:05
#1

Varför värmer du det inte i keramikugnen?

purmamarca
2014-11-01 11:11
#2

mikron fungerat bra för mig 🙂

värmepistol ?

EmilyMay
2014-11-01 16:58
#3

Jag tänker att det drar onödigt med el och tar onödigt med tid att använda keramikugnen. Har lite respekt för micron, tycker att den fortfarande känns lite oberäknelig. ;-) Men testar nog det! Tack för era svar.

attis kakelugnar
2014-11-04 04:38
#4

Glasyren kan fästa om tar ett vattenbaserat typ bygglim o tunnare det m vatten,o doppar i.låt torka då blir ytan mer absorberande.limmet brinner upp.prova tex tungt tapetklister. Attis Kakelugnar

Ulla
2014-11-04 08:33
#5

Det var ett nytt sätt att använda limmet på. Har du testat det själv?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
2014-11-04 09:31
#6

Annars kan man ju tillsätta lite socker i glasyren och låta det lösas upp. Sedan fäster glasyren på den tidigare glasyren.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Ulla
2014-11-04 11:21
#7

Eller sirap. Den är ju redan flytande.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ride84XL
2014-11-04 17:33
#8

#3

Det drar förmodligen mindre el med keramikugnen än en hushållsugn. Iallafall sett till storleken och tempen man ska upp i - det är klart att har man en ugn på 1000 liter så drar den ju mer till t ex 200°C än en normalstor hushållsugn och ska man upp i 1000°C drar det så klart betydligt mer än en hushållsugn till 200 (även med samma storlek på ugnen).  Men vid samma ugnsstorlek och temp så drar keramikugnen mindre.

Förmodligen går det även fortare att värma upp keramikugnen - om man kör full effekt på en gång (en del regulatorer gör väl inte det i standard). Därav hinner ju inte värmen "vandra utåt" i väggarna lika mycket och uppvärmningen drar mindre energi Sen när man är uppe i temp behövs ju knappt nån effekt för att hålla tempen uppe - till skillnad mot hushållsugnen som är sämre isolerad och måste värma på en del för att hålla sina 200°C eller vad man nu vill ha.  Men det är ju rätt obetydlig energi som behövs för dom låga temperaturerna som en hushållsugn kan komma upp i oavsett.

Tycker det är rätt kul med min ugn som går till 700°C på samma tid som köksugnen tar till 200 med full effekt (grillvärme och undervärme på samtidigt) - ca 7-8 min. Men den är ju lite snabbare än en normal keramikugn också.

Derst
2014-11-06 09:05
#9

Det räcker med 80-100 grader om du är snabb! Använd keramikugnen! Strunta i micron! Tycker ialla fall jag!

Upp till toppen
Annons: