Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2211 ggr
sagabus
2014-11-01 09:29

Stengods vs lergods..hjälp!

Hej! Jag har typ 200 kg lergods i varierande tillstånd, mindre antal stengods o porslin nyinköpt.

Har gjort små fula saker i lergodset och glaserat med mina fådda URGAMLA glasyrer samt några nyare.

Är inte nöjd med resultatet.

målade med koboltoxid o mangan på skröjat gods och transparant över.DET var det enda som blev hyfsat bra!

 Tittade på Lars tärns glasyrer och nu måste jag välja….. stengods eller lergods.

Varför är lergodsen roligare? mer metaller, kul effekter mm??

känner att jag måste inrikta mig på nåt och funderar på underglasyrfärger eftersom jag gillar att måla små bilder på skålar tex.

är det mer "moget" att välja stengods eller varför har man det( förutom hållfastheten)? Jag är barnsligt förtjusti oljefläcksglasyrer och en massa skimrande o vackra färger.

näe kan inte välja! ska snart köpa nytt o det lär kosta några tusen o då vill jag lägga pengarna på det som jag tror jag kommer att använda mest.

är helt hänförd över Kristallglasyrer med men då är det ju stengods… hjäääälp!!

Annons:
[rolnor]
2014-11-01 12:01
#1

Ska du alltså köa ugn? I så fall kan du ju köpa stengodsugn så kan du ju bränna både lergods och stengods/porslin?

sagabus
2014-11-01 12:10
#2

hahahah nä ugnen har jag, den är ny o bränner till porslinstemp.

Frågan var om jag ska köpa lergodsglasyrer eller satsa på stengods?

har ju lergods som legat i många år omåste trampas likt grekiskt vin för den har legat i minusgrader. å då funderar jag på om jag ska köpa stengods ist.  alltså ett klassiskt dilemma. 

tycker stengodsglasyrerna blir mer finstämda med leran om jag tittar på andras verk medans mina lergods blir som en blank överrock i klatchiga färger….skjut mig jag kan i´nte välja!

sagabus
2014-11-01 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

första bilden: koboltoxid med lite mangan i vatten o transparant över= hyfsat.

Andra bilden: Lekskolan Stinkflyets kladdlektion i lergods

Stina A
2014-11-01 14:09
#4

Har ingen som helst aning om vilket Du ska välja men jag tycker Dina grejer utstrålar energi, lekfullhet och fantasi! Jättefina!

Bo§e
2014-11-01 15:38
#5

Jag gillar båda föremålen….🙂….dock kanske lekskolevarelsen vinner med en näbblängd…🙂

En faktor att väga in bland funderingarna:   Den som (enbart) jobbar med lergods, kommer att upptäcka att ugnselementen håller minst 5-10 gånger längre än om ugnen används till stengodsproduktion….skillnaden är påtaglig….   Här finns m.a.o. även en ekonomifaktor (förutom själva elförbrukningen, som ju också blir lägre…)

sagabus
2014-11-01 20:34
#6

tänk att den lilla skillnaden i grader kan göra så mkt.  ca 2-300 grader mer för stengods.

jag gillar ju lergodsglasyrerna mer måste jag erkänna. kanske hålla på med lergodset och sen börja på min Porslinslera för att se om det känns kul.

Annons:
Rerum
2014-11-02 07:35
#7

Nr 1: Följ hjärtat! Skit i va andra tycker och vad som anses rätt. Det finns inget rätt eller fel. När jag började arbeta som keramiker hade jag många idéer om att stengods var "finare" man skulle blanda sina glasyrer själv och helst hitta en "egen". Jag brydde mej också allt för mycket vad andra tyckte. Nu inser jag att detta tänk var riktigt hämmande och tråkigt. Nu när jag tagit upp keramikyrket igen har jag börjat med kursverksamhet. Jag började fundera vad som skulle vara tilltalande för en bred allmänhet. Jag bestämde mig därför gå en sommarkurs där vi jobbade med engobering och lergods. Nu kavlar jag för glatta livet, köper färgkroppar och blandar i färdiga vita glasyrer och oj va roligt jag har! Vilka möjligheter det ger! SLÄPP hämningarna och lek loss. Än en gång följ hjärtat!

sagabus
2014-11-02 08:59
#8

ja det har du rätt i! Jag är mer intresserad av att kunna få någotsånär säkra färger än att blanda helt själv.  har också för mig att stengods är lite finare så att säga.  men samtidigt så gillar jag ju att göra små o ibland stora skulpturer som ska stå inomhus å då känns det onödigt att köra stengods. jag blandar chamotte i lergodset o dinar lite o tycker det funkar fint.

så färgkroppar kan man blanda i vitt och i transparent va?

är det nån skillnad på underglasyrfärger o att måla med oxider +vatten?  oxoder kan väl ha flussverkan på vissa glasyrer..

ja kul är det men jag känner att jag är rädd om min ugn.

Rerum
2014-11-03 06:09
#9

Ja man kan färga in glasyrer. Jag upplever också att oxider flussar. Bättre med underglasyrfärg och sen transparent eller vit glasyr eller någon färgad och sen överglasyr

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: