Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1657 ggr
Kerstinbpersson
2014-11-20 21:23

Trasigt elemnt i min ugn!

Hej! Ett av elementen i botten på min ugn har brunnit av och jag har fått nytt tillverkat av ett företag som tillverkar element av olika slag. Det nya elementet är glesare lindat än det gamla. Min händige man har mätt motståndet i det nya elementet till  3,6 ohm mot det gamla som hade 5,6 ohm. Alltså borde  det bli mycket varmare av det nya elementet?  (Elementen på sidorna har 3,8 ohms motstånd) Då är min fråga/slutsats att mitt nya ganska dyra element inte går att använda då temperaturen då blir alldeles  för hög i botten på ugnen?  Å hur mycket högre effekt blir ugnen på och kommer då säkringarna att gå? Hjälp, är det så? Nån som vet?  Hälsningar Kerstin

Annons:
Ride84XL
2014-11-21 01:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

3,8 Ohm är väldigt lågt. Om motståndet för en hel slinga är 3,8 ohm så får ugnen 41,8 kW vid Y-koppling och det är ju rätt mycket om det inte är en väldigt stor ugn. Med 5,6 Ohm per slinga får man 28,3 kW. 

Det är rätt höga effekter - något säger mig att det bara en av flera "värmespiraler" som är seriekopplade. I det läget blir det faktiskt tvärtom att det nya elementet kommer bli kallare. Gjorde en lite skiss för hur det blir med 3 "elementserier" som exempel - det är svårt att förklara med text:

Den högre resistansen beror ju på att dom gamla är slitna också - som syns bör man byta alla element som är seriekopplade med varandra om man ska byta - annars får man ojämn värme (speciellt om det är som i det här fallet att det bytta elementet är i botten)

Bo§e
2014-11-21 10:59
#2

Ja, som Ride84XL säger, måste man sätta in elementet i sitt sammanhang, och här verkar det ju onekligen som att här finns flera seriekopplade element i samma grupp.  Och ja, byter man ett element i en sådan serie, blir det oundvikligen litet "snett"….kanske ok som tillfällig nödåtgärd, men långsiktigt är det inte så lyckat.  Och, nej, några proppar kommer inte att gå….ugnens effekt kommer ju aldrig att kunna överstiga "märkeffekten", dvs vad som står angivet på typskylten (dvs om det nya elementet är av korrekt typ).

Kerstinbpersson
2014-11-21 12:56
#3

Stort tack till er båda som tagit er tid att svara och så snabbt! Jag ska be min händige:) att läsa och begrunda. Jag återkommer om vi har fler frågor, hoppas det går bra! Tack igen och ha en trevlig helg!/Kerstin

Upp till toppen
Annons: