Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2095 ggr
Cindy S
11/24/14, 11:50 AM

Går det att göra något roligt med köpt porslin?

Finns det någon glasyr eller dekorering man kan göra på köpta muggar och tallrikar, för oss som har konstnärdrömmar men inte har råd att göra från grunden. IKEAs 4krs muggar är mer realistiskt för mig, och jag vill göra mer än att rita/måla på dem.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Bo§e
11/24/14, 12:51 PM
#1

Det som ligger närmast till hands är att använda porslinsfärger, guld, platina, dekaler osv…..men det kräver förstås en ugn som åtminstone klarar 800°C.

Vad mer att göra…?….här får andra rycka in med förslag, för jag kommer just nu inte på något bättre än att krossa porslinet och göra något slags mosaik av skärvorna…

🙂

Ulla
11/24/14, 1:27 PM
#2

Hos många hobbyaffärer finns glas- och porslinsfärger som man kan bränna i 150° i en vanlig hushållsugn. De är förvånandsvärt tåliga, går tex att diska i diskmaskin. (Jag har testat.) Så om man inte har tillgång till keramikugn så kanske de är ett alternativ.

Finns på många ställen, bl a hos Panduro

http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2010-Farg/201035-Glas--och-Porslinsfarg

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
11/24/14, 4:55 PM
#3

Cindy S:  Keramik måste göras från grunden om man ska göra mer än måla och rita eller göra mosaik av den.  Om du ska bränna muggar från IKea, gäller det att du inte kommer i närheten av den temperatur de blev brända i från början för då blir de förstörda, skeva eller spricker.  Leta reda på en keramiker som har en verkstad där du kan få prova på, utan att lägga upp tusenlappar (spark på studieförbunden som tar såna hutlösa summor för en kurs).

De Lapsus Resurgam

[qwertyu]
11/24/14, 7:30 PM
#4

Måla och  bränn in guld eller platina modernt nu.. eller bränn dom med saltglasyr.. eller bygg om dom till små lampor och häng dom i fönstret..

Cindy S
11/24/14, 7:37 PM
#5

Tack, att lät roligast, det ska jag kolla upp. Men går det i vanlig ugn?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fru Vadmal
11/24/14, 11:07 PM
#6

Hej Cindy S. Porslinsfärger håller mycket bra och går att bränna i hushållsugn i 180 grader. Ibland skriver jag namn på sådana billiga muggar. Kul att ge bort. Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: