Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1666 ggr
mariahagman
2014-11-26 11:44

Glipa i ugnsdörr

Hej alla!

Är hobbykeramiker och jag har en fundering kring min gamla Ruben Lind ugn. Den är inte helt tät när man stänger ugnsdörren, spelar det någon roll? Jag bränner bara lergods och har istort sett aldrig haft några problem med bränningarna men jag funderar ändå på om jag borde täta dörren så att det blir helt tätt.. Nu sitter det någon form av vävd list rund som börjar sjunga på sin sista visa. Vart hittar jag material till detta?

//Maria

Annons:
stefanandersson
2014-11-26 22:20
#1

Hej Maria,

Glipan innebär kanske inga större problem, sätt hand över och känn hur mycket värme du förlorar. Om det är riktigt hett hade jag bytt den vävda tätningen – du minska så klart kostnaden för en bränning men jag tänker kanske främst på brandrisken. Sådana lister finns hos flera av våra keramikleverantörer men då du kör i lergodstemperatur kan man säkert köpa sådana hos sotarfirmor och jag har tom. sett dem på Clas Ohlson någon gång (de är gjorda till kaminer men är kanske för korta då)

Tänk på att listen du har är gjord av fiber och dammet från den kan vara mycket ohälsosamt. Mask och kanske tom. en engångs-overoll i plast kan vara på sin plats vid bytet. Inte för att skrämmas men något jag själv är försiktig med 😐

Ride84XL
2014-11-26 22:35
#2

Tror inte heller det är så farligt - värme sprids ju mer genom strålning än konvektion vid dom här temperaturerna. Man kan hålla en remsa tidningspapper precis ovanför springan också när man har en sådär 1000°C i ugnen - börjar den inte brinna inom kanske 5 sek så är det förmodligen inga förluster av betydelse😃

Det är ju inte som t ex ett kylskåp att det ska va helt lufttätt helst och att minsta springa kan ge stora förluster.

mariahagman
2014-11-27 21:00
#3

Tack för svaren.

Tycker ni att jag ska sätta dit ny keramisk filt eller köpa tätlist menat för kamin? Det sist nämnda verkar bättre ur hälsosynpunkt. Den keramiska filten, är den bara farlig vid hantering?  Kan man försöka mura till otätheten med eldfast murbruk istället?

stefanandersson
2014-11-30 13:08
#4

#3: tätlisten är gjord av filt den med. De är i regel ofarliga innan bränning så det är snarare bortmonteringen som kan vara obehaglig (men härom tvistar de lärde). Det låter inte som någon bra idé att mura… Allt rör sig i en sådan här ugn och det som är tätt vid 21° kan mycket väl glipa vid 1000°, eller tvärt om.

Bo§e
2014-11-30 14:39
#5

Hos somliga ugnar kan man justera dörrgångjärnen så att dörren hamnar något närmare ugnskroppen, och alla glipor minskar.    Kolla !                                               Bränner du bara lergods kan det räcka med en så liten åtgärd.

Upp till toppen
Annons: