Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1675 ggr
Månvind
12/10/14, 6:37 AM

tips på ugnsflyttare

Hejsan! Är det någon som kan rekommendera en bra flyttfirma (helst billig) i stockholmstrakten? Behöver flytta två 120 liters frontmatade ugnar från stockholm till mariefred.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Annons:
abbis
12/10/14, 9:15 AM
#1

Mitt tips är att inte ta en billig utan någon med vana att flytta just ugnar. Dom ska inte dragas på palldragare  utan bäras med bärremmar .Kräver minst 4 gubbar..

Man slet min ugn över 4 trösklar sist spräckte ryggen och dörren helt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bo§e
12/10/14, 10:00 AM
#2

Och man får inte lägga ugnen ned, hur frestande det än må vara….

Ride84XL
12/10/14, 11:56 AM
#3

En 120 liters ugn väger väl sällan mer än 200 kg - då borde man ju inte behöva va 4 st. Räcker ju bara att man är en på varje sida - sele gör det ju också mycket lättare att lyfta än att bara hålla under. Sen kan man ju använda rullbräda (så länge man bär den förbi trösklar och andra ojämnheter). 

Men "medelsvensson" är ju inte så stark, haha  (det får man betala för i det här fallet). Men palldragare är förstås ingen höjdare - smäller ju till rätt bra över trösklarna

Månvind
12/10/14, 10:25 PM
#4

tack för råd! :-) Har varit i kontakt med några tungalyft-flyttfirmor som kan åta sig det och vet vad det handlar om. dyrt… men säkert värt det som du sa abbis.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Bo§e
12/10/14, 11:07 PM
#5

Ett starkt skäl till att anlita "proffs", trots priset:  

Om något händer med ugnen eller med personer, är sådana firmor försäkrade

…viktigare än man orkar tänka sig….

Giema
12/14/14, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Varför får den inte dras på pallkragar?

Jag är lite på gång att köpa en sån här ugn, vad kan den vara värd och är den värd att köpa om den sägs fungera bra?

Annons:
abbis
12/15/14, 6:56 PM
#7

För min del så drog dom ugnen med palldragare över flera trösklar ..ryckte och slet med en ugn som va rätt skör..och då sprack den.

Men självklart kan du dra på en palldragare om golven är släta och håller för tyngden..Men så fort det ska nerför en trappa skulle jag aldrig tillåta att man balanserar på en spång med en palldragare eller andra kanter  t.ex..

När vi tog in den stora ugnen som inte gick igenom en vanlig dörr lyfte vi ur ett skyltfönster och hade en truck med gafflar som försiktigt kunde ställa ner den på golvet innanför..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: