Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 4175 ggr
[rolnor]
1/16/15, 10:08 PM

Lerkran

Vad ska man köpa? Jag har ju ingen stor produktion men har problem med ojämnt torr lera som är jobbig att knåda. Cebex har Shimpo, är dom bra? Jag vill nog inte importera själv utan jag letar i Sverige. Jag behöver nog inte vacuum, det blir väl ganska dyrt? Please, ge mej lite råd, här är jag total novis.

Annons:
Rerum
1/17/15, 2:21 PM
#1

Jag köper min lera från Tärn och har inga problem, han är dessutom mycket kunnig både vad gäller glasyrer och leror. Han blandar de mest fantastiska glasyrer själv.

sisela
1/17/15, 2:45 PM
#2

#1 jag tror det är "lerkran" som efterfrågas.

attis kakelugnar
1/17/15, 11:16 PM
#3

Till rolnor.. Lägg leran i en plasthink m lock,fukta leran,lerspillet, rulla/ vänd på hinken då o då,leran blir då jämnfuktig,slå ihop leran på en stor spånskiva på golvet,släpp ner leran på plattan några gånger,så får du ur luften,du kan även trycka leran genom en hänkelpress några ggr,så blir den luktfri o mjuk. Attis kakelugnar

[rolnor]
1/18/15, 2:51 PM
#4

Jo, lerkran är rätt. Attis, jag gör så nu typ och det funkar men jag är lite lat, frågan är om jag ska lägga tjuge papp på en kran eller ta mej i kragen..!

Ulla
1/18/15, 6:22 PM
#5

Jag rättade din rubrik, rolnor. Du får väl klaga om du inte gillar att jag la mig i.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
1/18/15, 8:50 PM
#6

Bara bra, tack! Har du ingen kommentar till min fråga? Visst finns det några av er med lerkran som kan dela med er. Är en kran för typ 25 tusen för liten?

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
1/18/15, 9:14 PM
#7

Klart att du ska skaffa en kvarn även om du tycker att din produktion är liten, rätt vad det är så kanske den ökar.  Du sparar tid, axlar och handeder och får kanonfin lera. Själv har jag en Shimpo NVA 07 med vacuum, den är superbra trots att den snart trettio år gammal.  Om du har lite is i magen så dyker det upp kvarnar på blocket då och då. I regel är kvarnar robusta grejer så man behöver sällan oroa sig för att de är totalt utslitna. Fabrikat?….kapacitet?….här styr plånboken…..                         Lasse Östman, Vansbo, har en till Vicentini til lsalu just nu, en rktig dundergrej….men kostar nog en slant.

Ulla
1/18/15, 9:24 PM
#8

Nja, har inte kranat så mycket, men efter drejkursen hos Steven Jones i somras har vi gjort iordning vår gamla lerkran så att den verkar funka bra. Den har inte vakuum.

Steven körde sin vakuumkran utan vakuum för att han tyckte att den gick bättre då. (Snabbare?)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
1/20/15, 2:34 PM
#9

Jag köpte en såndör 25tusenkroners utan vacuum. Men eftersom jag alldrig provat andra kranar känner jag inte att jag har så mycket att komma med. För mitt behov funkar den utmärkt. Jag använder den mest att knåda ihop två leror med och sen för att knåda "återvinningslera". Skulle Inte orka knåda för hand ! Sen har jag med min mans hjälp tillverkat mallar och kan använda kranen som extruder 😃 och det har jag priodvis haft mycket kul med ( en kran kan mer än knåda …) Lera som inte ska blandas med annan lera brukar jag inte krana utan tar direkt från paketet. Fuktig bra jordkällare så inga problem med halvtorra paket. Lite projekt är det om man vill byta lera i kranen och får tömma ut den helt.

[rolnor]
1/21/15, 2:38 PM
#10

Tack för input, ja den shimpo jag såg hos cebex för 23 tusen, antagligen plus moms så fin ut, harkollat runt lite och det är svårt hitta någon som skulle vara mycket biligare om den inte är begagnad. Jag har ganska lycket lera och den torkat lite ojämnt även om min källare är ganska fuktig. Jag har blött upp lera i mindre bitar och knådar ihop den för hand, det blir mjuk lera men den går fint att dreja små saker av, ganska kul och leran räcker långt, inte så dumt, hm..

Derst
1/21/15, 2:47 PM
#11

Använde lerkran ett tag men det blev för krångligt när man ville jobba med olika leror. Används endast en sort är det ju bra!

[rolnor]
1/21/15, 10:22 PM
#12

En sak är säker, jag skulle få flera lyckade drejningar om jag hade en kran och spara mitt tålamod, hm.. Det vore nog bra med en sån, får se om det går att klämma in i min budget för året.

Hånsforsbrukskeramik
1/23/15, 12:37 PM
#13

Jag har precis haft turen att köpa en begagnad Venco super twin. Med vacuum. Har valt att ha lerkvarn av samma anledning som du rolnor och för att jag vill kunna extrudera större saker som pyromanen säger. Jag har inte haft den så länge, men än så länge fungerar den utmärkt. Värt de ca 20 tusen jag betalade så har du råd så köp!

Annons:
Upp till toppen
Annons: