Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1528 ggr
sagabus
2015-01-26 11:41

transparant bly- vilken temp??

Hej. Har ett antal påsar med transparant 061 från Cebex, har bara vågat använda den i pyttelite för jag vet inte om det är ler eller stentemp som gäller.

sen har jag också en transparant med bly antagligen från Cebex med och finns det nån regel som säger att tex bly alltid är ler temp?

jamenar hur ska jag annars veta?

Annons:
Bo§e
2015-01-26 15:08
#1

"061" är en blyfri transparent lergodsglasyr, som "typiskt" skall brännas mellan ca 1020-1100°C.   Den kan vara litet benägen att ge borslöjor, men brukar bli bra om inte glaserar för tjockt och inte bränner för lågt.   061 går också bra att färga in. 

Om den blyhaltiga glasyren ursprungligen kommer från Cebex, har även den ungefär samma temperaturmariginal, dvs ca 1020-1100°C.  Står det något nummer eller beteckning på påsen..?  

🙂

sagabus
2015-01-26 18:01
#2

nä inga nummer eller så. antagligen har de små lapparna ramlat bort med åren. det är bruna tjocka påsar o det står  061 på den ena och transparant bly på den andra. vad händer om man glaserar i 1220 grader med en som är avsedd för max 11oo?

pyromanen
2015-01-26 18:14
#3

Im du bränner bly högt så lär det bli bly-ångor. Det tror jag inte man vill ha!

sagabus
2015-01-26 18:51
#4

fast jag är ju inte i verkstan när jag bränner.

 tänkte mer på om den flyter iväg och ut på plattor o element.

pyromanen
2015-01-26 19:48
#5

Bly ska inte ut i naturen, i verkstan, i fläktsystemet o.s.v. Det "försvinner" inte, det förflyttar sig bara.

Ride84XL
2015-01-26 20:48
#6

Bättre göra sig av med blyglasyren i nån insamling för miljöfarligt avfall istället. Det lär finnas så mycket man kan ersätta den med - om den är transparent har väl blyet ingen funktion alls. 

Jag har förresten lödtenn som jag köpt billigt för länge sen som består av 60% tenn och 40% bly. Där står det varning "do not heat above 500°C" (vilket man dock sällan gör vid mjuklödning ändå) - så det finns nog risk att det börjar förångas redan där. Kokpunkten för bly är ju 1750°C - men som nästan alla ämnen börjar det ju förångas redan vid betydligt lägre temp och sen går det ju fortare ju närmare kokpunkten man kommer. Så det sker ju säkert viss förångning även vid "lergodstemperaturer" - även det är mindre än vid "stengodstemperaturer"

Annons:
sagabus
2015-01-27 09:56
#7

aha så egentligen ska den till återvinningen? för det finns ingen anledning att ha sånt liggande.

men när jag kollat på tex tyska o polska sidor så innehåller deras glasyrer bly, alltså från firmor som säljer till kunder.. fast den kankse är bunden på nåt kemiskt sätt så den går att använda på prydnadssaker?

Upp till toppen
Annons: