Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 7188 ggr
Julia Ö
2/24/15, 9:13 PM

Hur göra egen knådskiva i gips?

Jag tänkte gjuta en tjock gipsskiva att torka/knåda lera på. Nu undrar jag om ni har några tips på hur stor den ska vara. Brukar det räcka med en eller är det bra att ha två? Är det något annat som är bra att tänka på vid gjutningen?

Annons:
Keraleij
2/24/15, 9:19 PM
#1

Hur många och stora beror nog mest på vilka behov man har i sin verkstad, fast man får tänka på att de blir ganska tunga. Själv har jag två som är ca 5 cm tjocka, drygt A3 format som jag enbart använder att torka återvinningslera på.

Jag byggde en Gjutform av formplyfa med skruv som var lätta att ta ur igen (underlättar när man ska ta loss den färdiggjutna plattan) Skarvarna tätade jag med lera.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

missan9
2/25/15, 2:15 PM
#2

Jag bad om  pappkartonger från affärerna där burkar stått i ca 10 m höga lagom stora och svampar såpa i den sedan häller i gipset som brinner däri under en tid. Perfekt tyckte jag. Lätt och inget krångel tyckte jag. De blev bra.

pyromanen
2/25/15, 5:23 PM
#3

Jag har gjutit i kökslådor från ett kasserat 80-tals plastlaminat-kök. Ca 5 cm tjocka.

Julia Ö
2/25/15, 8:27 PM
#4

Tack för era svar! Jag tänkte mest ha gipskivan/skivorna till att torka lera på men kanske också knåda leran ibland. Jag har inte drejat på länge så nu tänkte jag sitta och nöta och återanvända all leran till att börja med.

ramjambam
3/1/15, 2:41 PM
#5

Ett lätt sätt att göra runda gipsskivor är att gjuta i t ex ett diskfat i plast. Tänk på att ställa det plant för bästa resultat. 
Blanda gipsen i förhållandet 1 l vatten - 1,4 kilo formgips. Tillsätt gipsen till vattnet lite i taget så att gipsen hinner sjunka undan.

Bo§e
3/1/15, 3:14 PM
#6

Om gipsen är av typen "Heidelberger Cement" (som är mycket vanlig), står det exakta blandningsreceptet på säckens kant.  Här kan t.ex. stå Primosupra 70.  Det betyder 7 dl vatten till 1 kg gipspulver.  "60" betyder 6 dl vatten, osv…..

Annons:
karmun
3/3/15, 12:15 PM
#7

Jag har gjutit mina i en vanlig plastlåda för typ leksaker/förvaring osv. Ca 5 cm tjocka. Har en för ljus lera och en för mörk/röd/gul. 😊

"Att skapa är mitt sätt att leva"

usd
3/4/15, 10:01 PM
#8

Bra att armera om de ska vara riktigt stora. Lacka armeringsjärnen  först. Om du ofta lägger mycket blöt lera och slurry på gipset kan du bygga en ram att lägga gipsskivan i så att den kommer upp. Eller så lägger du på ett par träreglar under två motstående sidor. Då kommer den upp och lufttorkar på blötaste sidan medan du använder den torrare för ny blöt lera. Bara att vända ofta :)

Julia Ö
3/7/15, 9:10 AM
#9

Nu har jag gjutit två ganska stora skivor (ca 40*50*5cm). Problemet är att de inte verkar vilja torka. Den ena gjorde jag för snart två veckor sedan och den känns fortfarande väldigt fuktig. Brukar det vara så? 

Sen undrar jag hur mycket man ska röra i gipset innan man gjuter. Läste att man ska röra försiktigt för att inte få in luft men resulterade nog i att jag rörde för lite med sista skivan så att gipset blev väldigt ojämnt. Blev också stressad över att det börjar bubbla/komma upp bubblor ur gipsblandningen efter en stund (innan jag hade hunnit hälla i allt gipset eftersom det skulle strös ut över vattnet) och kändes som att det var bråttom att få i den i formen innan den började bränna.

HelenaAR
3/7/15, 9:18 AM
#10

När man blandar gips så ska pulvret få suga åt sig vattnet i sin takt och sen skakar man bunken så att luftbubblor tar sig upp till ytan.

Det tar väldigt lång tid för en så stor skiva att torka. Ha ett element bredvid eller ha den i samma rum som ugnen så torkar den fortare.

Julia Ö
3/7/15, 9:25 AM
#11

Ok, tror du att jag ska räkna med flera veckor innan skivorna torkar? 

Brukar du inte röra i gipset alls? Testade metoden med att hälla i gips tills det blev öar som inte ville sjunka ner med andra skivan och sedan rörde jag lite grann men då blev en del av gipsblandningen väldigt tunn (så att det rann ut lite ur formen trots att den var tätad) och skivan blev väldigt mjuk efter att gipset bränt.

pyromanen
3/7/15, 10:27 AM
#12

Strör i tills det blir öar (som täcker halva ytan), väntar nån minut, använder handen att röra med och börjar med att röra i botten och sen blanda så det är lika tjockt allting. Väldigt lite röring behövs. Stora fördelen med handen är att man känner om det skulle vara nån klump. Brukar torka i pannrummet på en hylla ovanför pannan. Bruker vara helt torr efter 4-5 dagar.

bir
3/7/15, 11:44 PM
#13

hej

Jag brukar ha en bit lakansväv

Annons:
bir
3/7/15, 11:50 PM
#14

mellan gips o lera, Ca 25-30 cm större än själva gipsskivan åt alla håll.

Lätt att ta bort leran från plattan och klumpa ihop den. Men om den ska drejas måste man ha lite extra koll på bomullstrådarna.

Julia Ö
3/8/15, 9:37 PM
#15

Tack för alla tips! Då ger jag inte upp skivorna än, den ena har börjat torka i hörnen nu i alla fall. Nu känns det som att jag har lite bättre koll om jag ska göra ett nytt försök med att gjuta med gips någon annan gång. 

Låter praktiskt med lakansväv, det ska jag prova (om skivorna blir torra någon gång;-)).

Måste bara passa på att fråga om någon vet hur lång tid man har på sig innan gipset börjar stelna.

Bo§e
3/8/15, 10:52 PM
#16

Julia Ö: >> Måste bara passa på att fråga om någon vet hur lång tid man har på sig innan gipset börjar stelna. >>

Det varierar med alla olika gipstyper.  Leverantören kan informera.  Obs! De tider som anges i produktfakta  gäller kallt vatten.  Varmt vatten ger kortare tider.

sisela
3/10/15, 2:26 PM
#17

jag har lärt mig att gipset blir starkare om man rör mer, så nån minut eller två med effektiv omrörning, utan att vispa ner luft, brukar jag tycka är bra. Min gipslärare var så himla duktig, men efterhand som jag har lärt mig känna och se vad som funkar har jag glömt hålltider och sånt, som hon lärde ut. 

Det bästa sättet att röra i gips tycker jag är att luta hinken lite, ha en rejäl slev och röra kraftigt nere i gipset, utan att sleven kommer upp till ytan. Man kan skumma gipset några gånger och ta bort diverse bubblor och sånt som kommer upp. Sen ställer man ner hinken och bankar lite på sidorna så de sista luftbubblorna pluppar upp.  Vänta med att hälla upp tills man kan se ett spår om man drar ett verktyg rakt över ytan.

Cax
3/12/15, 6:48 AM
#18

Hur får man gipsskivan att lossna från plastlådan? Ska man lägga något i innan man häller i gipset?

Cax-catrineskeramik.com

Plena
3/12/15, 6:49 PM
#19

Smörj med matolja eller såpa så lossnar det fint.

Upp till toppen
Annons: