Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3159 ggr
olersholmen
2015-03-02 23:08

Naber N50 -80tal

Hej alla hjälpsamma keramiker.Jag har skaffat en egen ugn och jag undrar nu om den endast går att bränna lergods i. Eller går det att hotta upp den lite på något sätt. Det står Max 1200 på den .Jag har en automatik som heter SE 600 från Cebex.

Blir det lite högre temperatur om man täpper till ventilationshålet på sidan??

Tacksam för svar.

Stefan

Annons:
Bo§e
2015-03-03 09:16
#1

N50 är en "stengodsugn med viss tvekan".  Modellen med 3,2 kW  "går" visserligen  att bränna stengods med, men den låga effekten gör ugnen tämligen trög som stengodsugn.  Man får minska topptemperaturen till lämplig nivå (kolla med käglor) och låta värmearbetet (tidsfaktorn) göra jobbet.  Inte så stabilt, m.a.o.  

Men….det finns en lösning:  Pga ovanstående finns en 5,5 kW elementsats att beställa till N50, och det förändrar allt.  Rekommenderas.

En annan sak:  Tidigare modeller hade ett innertak av keramisk fiber, som inte håller "för evigt".  Om ugnen har ett fiberboardtak som är sprucket/krympt/deformerat, bör det bytas ut.  Man kan skära till boardtaket själv, men det finns en komplett reparationssats att beställa.   De senaste modellerna av N50 fick dessbättre ett riktigt tegeltak.  Kolla.

Ventilationshålet upptill på sidan bör vara öppet, för att t.ex. undvika blanka fält på matta glasyrer, och andra oönskade glasyrförändringar.  Vill man ändå "snåla" på energin är det ok att hålla öppningen "halvöppen", t.ex. genom stoppa in en liten tuss fiber eller en lerplutt som blockerar en del av öppningen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MiEkberg
2017-08-22 08:28
#4

Wow, imponerande.#1 Bosse har du umgåtts mycket med den ugnen?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

M
2022-03-24 07:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

#1: Jag har en Naber50 till salu med denna automatik. Den är knappt använd och har tegeltak inuti. ( KAn man se vilken sorts element det är inuti ugnen om den är upphottad eller inte? ) Nu vill jag sälja denna för att delfinansiera köp av en större ugn, men har svårt att veta vad som är rimligt pris att begära?

Bo§e
2022-03-24 13:09
#6

Det är svårt att se om ugnen är "upphottad" med elementsatsen på 5,5 kW.
Men en elektriker kan lätt mäta fram den verkliga effekten.

Kanske bäst att tills vidare utgå från att ugnens effekt är den som står på typskylten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: