Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3502 ggr
Kissinger
2015-03-03 23:32

Kägla eller gradantal?

Undrar varför man väljer att skriva "satta till kägla 8" istället för att skriva ut grader celcius när man beskriver hur hög temperatur en glasyr behöver?

Annons:
Bo§e
2015-03-04 00:02
#1

Att ange kägla i stället för temperatur är ett mer exakt sätt att beskriva hur en glasyr skall brännas.  Men det kräver att man lär känna sin ugn.  Kägla 8 kan böja sig vid 1210, 1250, 1270°C osv,  beroende hur den aktuella ugnen bränner.  En riktigt långsam ugn kan böja kägla 8 redan vid 1200°C, medan en snabb ugn kan kräva 1270-80°C  för att åstadkomma samma värmearbete.  Enbart en temperatursiffra säger m.a.o. inte så mycket, om man inte tagit reda på hur en viss ugn bränner.  Och alla ugnar är olika i det här avseendet.

Ett kägelvärde visar däremot precis var glasyren bör brännas, oavsett gradtal.

Om du kollar vid vilket gradtal kägla 8 är "snyggt böjd" i just din ugn, har du en lämplig siffra att ange som topptemperatur i brännprogrammet. Gör om testet då och då (åtminstone ett par ggr per år), eftersom brännkurvan förändras när elementen slits.

Kissinger
2015-03-04 15:12
#2

Tack för svar Bosse. Jag måste nog läsa många gånger för att förstå även om jag tycker att du är en mästare på att förklara alla klurigheter i keramikens värld.

Hur ska jag se när min kägla har den rätta böjen då? I min lilla runda toppmatade 100-litersugn har jag inget kikhål.

Så om jag har en riktigt långsam ugn ska jag anta att mina glaserade föremål är klara redan vid 1200 grader om någon har angett i ett recept att glasyren behöver typ 1240-1260 grader?

Hur är en snygg böj? Är det när tippen har nått i backen eller är det när den har böjt sig i 90 grader eller är det mitt emellan?

Bo§e
2015-03-04 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, tyvärr saknar många ugnar ett riktigt kikhål numera.   Att borra upp ett kikhål är väl värt det lilla jobbet.  Höjdmässigt är "strax ovanför mitten" lämpligt.  Se till att hålet inte "krockar" med något element.  Lämplig diameter är 2 eller ännu hellre 3 cm.   Tillverka sedan en liten plugg av grovchamotterad lera, som passar i hålet.

Placera käglan/käglorna en bit in i ugnen, så att du kan se hela händelseförloppet genom hålet.

För mig ser en "snygg kägelböj" ut ungefär som på bilden. Toppen pekar nedåt, men har inte nått plattan.

🙂

Kissinger
2015-03-06 21:30
#4

Tack igen. Böjen ser ut precis som jag trodde att den skulle göra. Det där med att borra i vår lilla ugn kommer jag inte få gehör för tror jag. Delar ugn.

När jag köper en egen ny (eller en bättre begagnad) ska jag tänka på kikhål.

Ride84XL
2015-03-07 06:40
#5

Bosse förklarade ju det hela ganska så exakt…

Jag har dock byggt en ugn som stiger 5-10°C/minut (beroende på hur mycket man har i) på slutet av uppvärmningen (att stiga från t ex 1250 till 1260 tar bara ca 1-2 minuter). Använder den mest till annat än keramik - men om jag ställer in en Orthon 10 kan jag gå till 1280°C utan att den böjer sig överhuvudtaget. Stänger jag av ugnen där så faller tempen fort och käglan förblir oböjd. Men om man istället bara reglerar ner effekten så att man stannar kvar på 1280 (utan att fortsätta stiga och utan att tempen faller heller) så ser den ut som på Bosses skiss efter att man "legat still" på 1280°C ca 17-18 min. Det visar ju verkligen på värmearbetets effekt.  Skulle jag göra samma fast vid t ex 1265°C skulle den nog också böja sig men man skulle kanske få utjämna 30 min istället eller så.

Men med en trög ugn (eller bara en "normalsnabb" keramikugn) så blir ju sista delen av uppvärmningen som min utjämning - men eftersom tempen ändå inte är riktigt konstant blir det ju svårare att bara beräkna hur lång utjämning det motsvarar. 

Det blir ju en funktion av hur fort man stiger då istället och det är ju olika för olika ugnar - därav är det ju inget bra att mäta gradtal bara utan man får ju "lära sig" hur det beter sig med den ugn man har. Det kan ju bli lite olika också beroende på hur högt man bränner - ugnar har ju inte linjär stigning och stigningen är ju alltid snabbare vid t ex 1200 än 1280.

Cax
2015-03-07 08:41
#6

Min ugn har ett program som heter Cerama G9000. Om ugnen följer kurvan på det förinställda programmet för stengodsglasyr ? Är den väl inte varken för snabb eller trög? Behöver jag skaffa en sån där kägla då?

Cax-catrineskeramik.com

Annons:
Bo§e
2015-03-07 13:42
#7

Det är inte elektroniken som i slutändan bestämmer "hur" en ugn bränner.  Varje ugn har en "inneboende tröghet", eller "karaktär"🤪, som varierar från ugn till ugn, pga tegelmängd, tegeltyp,  beräknad effekt, verklig effekt (elementens skick), verklig lokal nätspänning, sättning m.m. 

Att med hjälp av käglor lära känna sin ugn - dvs kalibrera programmets topptemperatur till de verkliga förhållandena - är väl värt besväret.  Alldeles för många överbränner sin keramik helt i onödan…

L.A.E
2015-03-07 13:59
#8

Vi bränner alltid  med käglor och när man jämför olika bränningar så kan det bli rätt stor skillnad mellan elektronik och kägla.

Kissinger
2015-03-08 21:25
#9

Jag fattar bättre och bättre. Men visst blir det knepigt med tanke på alla variabler och så ändras ju ugnen när elementen slits. Undrar om man generellt kan säga att man borde sänka topptempen när ugnen börjar ta längre tid på sig att nå den och kanske ta bort utjämningstiden.

Bo§e
2015-03-08 22:49
#10

Kissinger:  >> Undrar om man generellt kan säga att man borde sänka topptempen när ugnen börjar ta längre tid på sig att nå den och kanske ta bort utjämningstiden. >>

Jepp…precis så…  🙂  Som du nämner, finns här många variabler, men det är rätt sätt att tänka.  En kägeltest då och då ger värdefull information.

Upp till toppen
Annons: