Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2981 ggr
Giema
3/18/15, 8:56 PM

Raku-ugn, Cebex

Cebex har ju en liten raku-tunna i byggsats ……… hur funkar den? Jag har bara bränt i vedugn men det här verkar praktiskt. Hur lång tid tar det att få upp värmen och vad ska det vara? Behöver man kägla eller annat? Jag är på vippen att köpa en men behöver info, tack.

Annons:
limeenergy
3/19/15, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har den ugnen och gillar den verkligen är jättenöjd. Bra är ju ex att du kan lyfta av ugnen när du ska ta ut stora och svåra saker och kunna greppa ex stora fat från sidan.  Den är ju även lätt att hantera och ex ta med i ex bil om man behöver det.
Det tar 35 minuter att få upp värmen använder inte käglor, går på känslan :)

Giema
3/19/15, 8:04 PM
#2

Åh tack va roligt att höra! Jag har beställt en! Jag hoppar jämnfota, kan knappt vänta!

35 minuter o värma upp?! Det är annat än vedeldning det! Ska bli så kul :)

karmun
3/20/15, 10:19 AM
#3

Jag har också en sån och är jättenöjd! Lycka till #Giema! Kör så det ryker..! 🙈🔥😋

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Giema
3/26/15, 9:20 PM
#4

Jaminsann här ska köras så det ryker! Men hade varit kul att höra hur NI gör då? Värmer ni verkligen upp den på en halvtimme? Sätter ni i grejor i kall ugn i första sättningen? Om man bara har en sättning, sätter ni in i varm eller kall ugn då? Hur mycket gas i vikt beräknar ni till en bränning?  Mer tips från er? 😉

ntg
3/27/15, 6:31 AM
#5

Ursäkta trådkapningen! Har köpt en sådan ugn och får många bra svar här. Jag undrar också: räcker det att komma upp i rätt temperatur eller ska den gå en viss tid i "måltemperaturen"?

monicabylander@yahoo.se
#6

Jag har också en sådan ugn och har använt den i många år :) kanonbra! Första ugnen man sätter när alla stenar är genomkalla tar lång tid att värma upp. Jag uppfattar att det går snabbare att värma upp den efterhand som bottenstenarna blir varma och om man är snabb till att sätta nästa ugn. Man lär sig se när det blir glansigt då tar jag  det iaf :) men ibland hänger det på minuter att det blir "överbränt".

Morhoppan

Annons:
monicabylander@yahoo.se
#7

#4 Jag sätter alltid första i kall ugn :)

Morhoppan

Upp till toppen
Annons: