Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2651 ggr
marbea
3/22/15, 7:06 PM

Ugn startar inte

Ugnen verkar ok men när jag trycker på start händer inget. Det står heat och 15 grader men den värmer inte. En toppmatad nabertherm. Läste i handboken att det kunde bero på att locket inte är stängt.

Hur känner ugnen av att locket är stängt. Låset vid handtaget kan väl inte påverka automatiken? Eller var sitter kontrollen för att locket är stängt?

Jag har tidigare frågat om mitt skeva lock och fick svaret att jag kunde lägga lite chamotte där det är som störst glipa och det har jag gjort. Sedan stänger jag locket och trycker start men inget händer. Tycker inte att jag har lagt speciellt mycket chamotte så att det skulle påverka.  
Än en gång vore jag tacksam om någon som haft liknande problem vet hur jag löser detta!

Annons:
Bo§e
3/22/15, 7:51 PM
#1

Om lockbrytaren inte "klickat" ok när locket stängdes, känner automatiken av det, eftersom värmen inte stiger trots att den försöker (=heat).   Så småningom dyker felkoden "F1" upp på displayen (dock inte på en gång). 

Om ugnen är på 60 liter eller mindre, kolla först propparna i husets säkringscentral, och därefter elementen, innan du i tredje hand kollar brytaren.  Om ugnen är på 100 liter eller uppåt, undersök lockbrytaren på en gång.

marbea
3/22/15, 7:56 PM
#2

Du är guld värd, vet du det? Tusen tack för snabbt svar.

Jag ska gå ut och kolla direkt.

marbea
3/22/15, 8:07 PM
#3

Det enda jag hör är fjädern som spänns. tror det är en c280 och jag kollade proppskåpet och såg ingen som ramlat ur, men jag skruvade inte ur dom för jag hade inte koll på vilken de gick på.

Hur lång tid innan F1 dyker upp? Hade den nog igång en halvtimme utan att den varnade. Stod bara still.

Ska prova i veckan utan chamotte emellan men hinner inte nu.

Om det nu är lockbrytaren som det är fel på. kan jag beställa ny och byta den själv? eller är det elektikerjobb?

marbea
4/3/15, 9:19 AM
#4

Nu har jag provat att ta bort all chamotte för att avgöra om det var det som var felet. Men ugnen värmer ändå inte. Hur hittar jag en ugnsreparatör i Borås? För om det är låset till locket lär det väl inte hjälpa med en elektriker?!

Bo§e
4/3/15, 11:00 AM
#5

Maila Thore Lundqvist,  thore@havsvik.nu.    Han fixar din ugn.

🙂

TonjeTonje
4/14/15, 7:26 PM
#6

Själv har jag en nabertherm toppmatad 140 l  med felkod F7, VetBosse möjligtvis något om det, eller en reparatör i hässleholm/kristianstad?

Annons:
Upp till toppen
Annons: