Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 5952 ggr
Thenic
2015-03-30 13:10

Glasyr-problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, ny här och ny på det här med keramik, bränningar och glasyrer. Läst massor av inlägg men inte kunnat hitta svar på min (dumma) fråga. När jag doppar i min färdiga glasyr, vit blank, köpt hos Seemann, så blir det rinningar. Tycker jag är supersnabb och noggrann, men likväl. Glasyren är blandad enligt instr. Den känns väldigt tjock när den torkat till, dammar och släpper pulver så fort man tar i den efteråt. Vad gör jag för fel?! Har jag blandat fel, eller är jag bara värdelöst på att glasera?! 😳😖

Annons:
Rerum
2015-03-31 08:33
#1

Först vill jag säga att det finns inga dumma frågor. Läser ofta inlägg i detta forumet att det ursäktas för dumma frågor, varför? Alla är vi väl nybörjare någon gång. Det är lätt att det blir rinningar som syns när man glaserar med transparenta glasyrer. Försök med att glasera tunnare, antingen späder du glasyren eller håller föremålet nere kortare stund. De rinningar du ser kan du sen försiktigt skrapa tunnare med en liten kniv. Många glasyrer dammar och släpper pulver när glasyren torkat till

Kissinger
2015-03-31 20:15
#2

För mig blev det rinningar som syntes hur jag än bar mig åt. Prövade att tunna ut glasyren ganska ordentligt. Prövade även att sänka topptempen från 1250 till 1235. Och si! Det blev mycket bättre resultat. Glasyren är Vit tenn 955 från Cebex.

Thenic
2015-04-03 18:03
#3

Tack för svar! Ska testa att späda ut lite till och fortsätter att experimentera. Sänkte temperaturen från 1250 till 1150, men samma resultat, så jag misstänker att det är min blandning som är tokig isf.

TonjeTonje
2015-04-14 19:31
#4

Jag har samma problem och jag har också köpt vit glasyr av seemaan, bc13. Det blir även porer i glasyren när jag doppat den och jag fattar inte varför! De där porerna smälter inte ut heller!

Thenic
2015-04-15 11:44
#5

Jag ringde Seemann och frågade, samt var inne hos honom, men han hänvisade till"skit bakom spakarna", så jag antar att jag gör nåt fel när jag blandar mina glasyrer. 😖

[qwertyu]
2015-04-15 13:53
#6

för hög skröj temp. kanske

Annons:
Ride84XL
2015-04-15 14:35
#7

#5

Nu har ju inte jag så mycket referenser då jag inte hållit på så mycket med glasyrer och liknande själv (är mer tekniskt intresserad av ugnar och annat).  

Men det där med värmearbete fattade man ju rätt snabbt ändå att tiden såväl som tempen har betydelse. Slänger man ner en isbit i kokande vatten så smälter ju inte den heller omedelbart. Skillnaden är ju bara att keramiken inte har nån fast definierad smältpunkt som vatten eller t ex metaller har och då blir det ju blivit en del diskussion om hur det egentligen beter sig. Men då har vi ju käglorna som visar precis efter hur brännresultatet blir - även om man inte har perfekt koll på brännkurvan. Så då skulle köpa några stycken att experimentera med i min snabba ugn. 

Då jag bor i Stockholmsområdet så blev det ju att man åkte till Seemans. När jag frågade om käglor blev han typ sur och sa: "Alla vill köpa dom där för dom vill testa sina ugnar, men jag försöker få folk att ge fan i käglorna för dom stämmer ju inte med temperaturen. Man måste gå upp och stänga av direkt - ingen utjämning för då böjer dom sig vid för låg temp" osv och jag sa "ja jag vet hur dom funkar och med min ugn så behöver jag utjämning ändå för annars böjer dom sig vid för hög temp istället - jag kan gå från rumstemp till 1300 på under 40 min. Men det vet jag om och vill experimentera med utjämningstiderna för vi hade en diskussion i ett forum om det", "ja men det är ju inte så bra…". Sen tog upp nån annan han kände som hade tillverkat tabletter som smälter istället och att det var mycket bättre att använda. 

Min tanke var att köpa Orthon 7, 8 och 9 för att experimentera med - men alla dom var slut för dom hade han helt sonika skitit i att köpa in. Det fanns dock några Orthon 10 kvar som jag köpte (det är väl högre än dom flesta brukar köpa så dom gick väl inte åt lika snabbt). Inte värst professionellt om man frågar mig iaf. Så vad säger att han behöver vara bättre när det gäller glasyrer egentligen…

Ulla
2015-04-16 09:20
#8

En liten fundering - ligger glasyren jämnt när du glaserat och du får rinningar när du bränner? Eller är det så att du ser rinningarna redan när du doppat, innan bränningen?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

susanne.k.wall
2015-04-16 19:37
#9

#4 Porer i glasyren kan vara besvärliga. Är det porer eller små kratrar? Porer kan uppstå om det är mycket chamotte i leran och glasyren ligger tunt.  Är det som små kratrar kan det va så att glasyren inte riktigt är färdigbränd.

susanne.k.wall
2015-04-16 19:44
#10

Undrar också som ovanstående om glasyren rinner när du doppar eller rinner den i ugnen? Rinningar när du doppar kan du försiktigt skrapa bort med en vass kniv. Jag skulle nog inte tunna ut glasyren utan jag skulle doppa godset i glasyren, ta upp det försiktigt och ha krukan stilla tills den torkat och sen ställa ner den på bordet och när den är ännu lite torrare skrapa bort rinningar i glasyren med en vass kniv. Sen skulle jag testa och sänka temperaturen. Lycka till !

Derst
2015-04-17 09:36
#11

#0 Hej! Prova en annan vit blank, o berätta när du beställer om dina problem så att du får en "snäll" glasyr! Fråga efter en liten provmängd. Alla glasyrer är olika i karraktär, men rinningar blir det så gott som alltid när du doppar godset. Lite bearbetning behövs efteråt. Tänk på dammet o använd mask vid glasering. Nålstick (porer) kan bero på små bubblor i glasyren. Skumma av dom om de syns på ytan. Att prova lite olika glasyrer i små mängder lönar sej i längden, lycka till

Eevvaa
2015-04-19 09:33
#12

Hej! Jag har precis samma problem med Bc13. Det syns som rinningar redan innan bränningen. Men man tror inte att det ska synas så mycket. Jag frågade på Seemans och han föreslog att jag skulle spä ut glasyren och doppa två gånger. Men det blev mycket mera problematisk. Speciellt syns det på godset där man håller glasyrtången. Nu ska jag prova med kniv. Hittade på själv att slipa lite med Torky, det blev lite bättre. Jag har hållt på med keramik då och då i mitt liv. Nu har jag en liten verkstad med en ugn. Det är så kul, men det riktigt svåra är glaseringen. Tack för att denna sida finns med alla goda råd😊

Upp till toppen
Annons: