Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2472 ggr
Piafiano1
2015-05-16 14:47

Fiberlim

Kan någon ge mig ett råd när det gäller Fiberlim?

Håller på att byta fibermatta, vid luckan. På Cebex rekommenderade de fiberlim för fastsättning av denna. Jag glömde tyvärr fråga hur detta lim härdar.  Som kontaktlim? Vid värme?  Idag är det lördag och jag skulle gärna få ett svar innan Cebex öppnar igen 😉  Så jag hoppas någon kunnig kan svaret! 

Mvh

Pia

Annons:
Bo§e
2015-05-16 16:03
#1

Nu vet jag förstås inte om limmet du nämner är någon "ny" produkt, men om det nu rör sig om det "gamla vanliga" limmet, är det vattenbaserat (innehåller vattenglas) och man skall bara låta det "självtorka" under press. Ge det tid att torka ordentligt.

L.A.E
2015-05-16 16:14
#2

Vattenglas med lite kaolin tog jag och limmade fast fiber  på en plåtkupa och det sitter fast än efter 8 år. Även Raku ugn  av lecablock med fast limmat fiber går mycket bra  och gör att ungen håller längre.

Bo§e
2015-05-16 16:19
#3

Jepp…det "gamla vanliga" limmet som jag nämnde, är just kaolin + vattenglas, som kommer i separat påse + flaska som man får mixa själv till lämplig konsistens.

Piafiano1
2015-05-16 16:36
#4

Tack snälla för råd och tips. Jag vet inte om det är något nytt fiberlim. Men jag fick det i en typ "honungsburk" färdigblandad. Strök på lite prov. Det torkade jättesnappt! Testar igen, Snabbare och med tryck!

Bo§e
2015-05-16 17:02
#5

Det är troligen baserat på vattenglas, och då finns en risk att det torkar väldigt snabbt, särskilt om limytorna är porösa och sugande (t.ex. fiber, tegel m.m.)

Om man limmar mot tegel, kan man blöta teglet för att limmet inte skall torka så snabbt.  Fiber, däremot, bör man inte blöta ner i onödan.

Ride84XL
2015-05-16 20:54
#6

Bra tips - jag har haft lite problem med att fibern i luckan hänger ner i kanterna på min ugn. Kanske får skaffa lite av det här limmet - eller vattenglas och kaolin och blanda till. Det verkar ju som det sitter rätt bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: