Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2028 ggr
elinsandstrom
2015-05-22 14:50

Creaton 254 egenskaper

Hej! Jag jobbar på en förskola där hittade vi lera av märket Creaton 254. Vi skulle vilja att barnen ska få skapa något med den men vi förstår inte hur den ska hanteras. Framför allt hur vi ska göra för att spara alstrena. Vi är alltså intresserad av lerans egenskaper och hur vi ska göra för att spara skulpturerna. Om den ska brännas så efter frågas även tips om hur man kan komma undan det eftersom vi inte har tillgång till en sådan. Tack på förhand, Elin

Annons:
sisela
2015-05-23 14:10
#1

Om den är mjuk fortfarande så är det ju bara att börja modellera, som i trolldeg. Ha lite vatten tillhands så man kan fukta leran med en svamp f ex, om den blir torr och börjar spricka, när ni arbetar med den. Eftersom det är en keramisk lera så ska den brännas för att hålla i längden, men ni kan ju bara låta sakerna torka och eventuellt låta barnen måla dem med akryl eller gouache. Det kommer inte att hålla till mat eller lek, men att stå på en hylla går bra. Jag har grejer jag gjorde för 20 år sedan som aldrig blev brända. http://www.creaton-direkt.de/product_details/product/Creaton_254/

sisela
2015-05-23 14:12
#2

Låt sakerna torka långsamt under plast, men inte helt tät plast. Lägg bara ett plastskynke över så det finns lite luftning. Om det torkar för fort så kan de spricka.

attis kakelugnar
2015-05-23 21:55
#3

Om ni vill bränna alster så måste de vara helt torra,kontakta er kommuns näringslivschef o fråga vilka företag ni har i närområdet som har keramikproduktion eller kanske någon av skolorna i kommunen har en ugn att bränna i. Leran finns på Lermakeriet i Valbo, ring och prata m Maria.

purmamarca
2015-05-24 20:23
#4

Keramisk lera är inte lika "barnvänligt" som annat man brukar hantera på en förskola och därför är det mycket viktigt med god hygien. Och tänkt att torra alster går väldigt lätt sönder vid transport… Barnen vill kanske ta hem sina alster… Lycka till!

Bo§e
2015-05-26 16:41
#5

Jag funderar på vad som egentligen är mest barnvänligt….     Om vi t.ex. tar Cernitlera som exempel, är detta en polymerprodukt, i grunden PVC-plast (!), som dessutom innehåller olja och syntetiska pigment av allehanda slag…..

Vanlig keramisk lera å sin sida, innehåller som regel inget annat än vad barnen normalt exponeras för under en vanlig dag vid stranden eller sandlådan…. 

"Barnvänlig" och "hygienisk" går inte alltid hand i hand.  Cernitleran kanske kan kallas "hygienisk" pga att inget kan leva i den…🙂…men barnvänlig…?

sisela
2015-05-26 17:41
#6

precis #5.

Det enda som inte är barnvänligt är väl om gegget torkar och det blir fullt av lerpartiklar i luften, men det är ju inte bra för nån, och dessutom hyfsat lätt att undgå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: