Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 9281 ggr
Malsjo
2015-07-21 18:00

Val av drejskiva

Hej! Jag skulle vara jätte glad om någon skulle vilja dela lite råd när det gäller att köpa drejskiva. På cebex finns två stycken, som vad jag ser i texten bara skiljer i pris och utseende… (Shimpo RK 3E och Shimpo whisper T) Den ena är 3600 kr dyrare. http://www.cebex.se/drejskivashimpork3e-p-6853.html?cPath=60_85_430 http://www.cebex.se/drejskivashimpowhispert-p-6854.html?cPath=60_85_430 Jag hittar bara två alternativ när det gäller att köpa en drejskiva antingen via cebex eller om man hittar second hand. Är det någon som vet omr det finns fler alternativ tex, att köpa utomlands? Tack för hjälpe! /malin

Annons:
Ulle
2015-07-21 22:27
#1

Hejsan!

Det finns flera alternativ när det gäller att köpa drejskiva förutom Cebex. 

Dels har du Lars Tärn i Tomelilla. Sedan finns Brännpunkt i Örebro. Seemans i Stockholm. Lermakeriet i Gävle.  Edab i Strängnäs. Jag tror att det finns länkar till de flesta i länksamlingen här på Keramik iFokus annars kan du googla på namnen så hittar du hemsidorna. 

Lycka till!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Malsjo
2015-07-22 00:01
#2

Tack så jätte mycket för tipsen!

alftabo
2015-07-22 17:51
#3

Skriv gärna här igen när du köpt en skiva! Varifrån det blev, vilken modell och varför. Jag är i samma sits som dig! :)

alftabo
2015-07-22 17:51
#4
MaudSkobyKrukmakeri
2015-07-23 10:54
#5

Jag har en utav den första länken och två av den andra länken. Dessutom har jag två gamla Shimpo's. Jag är väldigt nöjd med de två nyare modellerna och när man har kursverksamhet/events så är det trevligt att de nyare skivorna är så tysta. Jag valde Shimpo's för att jag visste att de var bra och för att de var billigare än Brent (som ju också är ett bra märke). Jag köpte dem hos Cebex för att de då som en lite större aktör på marknaden kunde ge mig ett bättre pris än de mindre företagen och jag köpte tre skivor samtidigt och var alltså ute efter lite mängdrabatt.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

stefanandersson
2015-07-27 21:36
#6

Jag är jätteglad i min rk-3e men jag vet inte inte riktigt vad skillnaden är mot den billigare whispern. Har du känt någon skillnad mot whispern Maud? Känner du att den är svagare som någon sagt mig (siffrorna säger väl inte det)?

Att dom är tysta är så skönt men frilägesmöjligheten är superbra också. Skulle tro att det blir många av de gamla tröskverken till salu när man inser hur tyst det kan vara att dreja.

Annons:
Ulle
2015-07-28 00:16
#7

Jag har en Brent CXC och ett par Shimpo Whisper T. Shimpo whisper T är tyst, som ni andra har sagt och en stor fördel är att den har friläge. 

Men den har en mindre platta, 30 cm, vilket jag tycker kan vara en nackdel ibland. Shimpo RK 3e har en platta på 35 cm och Brents är 36cm. Dessutom är stänkskålen till Shimpo riktigt kass jämfört med Brent, tycker jag. 

Brent är mycket starkare och har mer fart än båda shimpo-modellerna men sen är ju frågan om man verkligen behöver den styrkan. Jag har drejat ganska stora saker på T-skivan utan problem.

När man jämför priser är valet lätt. Brent är hutlöst dyra att köpa idag, 23400kr ex moms hos Cebex. Det är ju helt sjukt!  Man får nästan 3 Shimpo Whisper T för det priset…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Malsjo
2015-08-06 18:28
#8

Hej tack vara alla tips på hemsidor så blev det lättare att researcha lite mer om drejskivorna. tack för alla svar! :)
Jag tror att jag har bestämt mig för en ” Roderveld Max 30”. Vill kunna ha min drejskiva i många år framåt och det känns som om det är en drejskiva i mycket bra kvalitet… Är det någon som har erfarenhet av denna drejskiva? Hur länge kan man räkna med att den håller?
Bästa alternativet tror jag skulle vara SHIMPO RK-3E pris 14.375kr inkl moms på cebex. Men kanske värt att lägga ca 3500 till för en Roderveld Max 30, vad tror ni?

usd
2015-08-11 19:08
#9

Jag använder en max 30 sedan minst tio år. Jag valde en vit som har en hel skål man slipper tömma. Överskottsvatten rinner ut i ett hål och nedanför har jag en hink. Men det blir nästan inget vatten över när jag drejar. Jag kör min vanliga produktionslera på den, fungerar perfekt. Köpte en max 30 röd av en kompis för några år sedan. Drejskålen är två aluminiumhalvor som aldrig kan gå sönder ( till skillnad från plast på de flesta andra modeller). Den använder jag till andra leror (arbetar med fem olika) och städar ur när jag byter lera. Min allra första skiva är en Venco som ochså har en hel drejskål man inte delar utan ett hål för vattnet+ hink. Den har hängt med sedan 1992 och fungerar än men eftersom den har kon- istället för remdrift går den nu efter alla år lite ojämt när kknen är sliten. Den har en pedal fäst på sidan av drejskivan som man måste trycka ner ganska hårt mekaniskt vilket är lite drygt när man drejar mycket som jag gör. Alla tre använder jag under mina kurser. Så mitt råd är: köp en skiva som har en pedal med sladd som du kan lägga var som helst på golvet där det är bekvämt för dig att ha foten. Köp inte kondrift ( utan pedal med sladd). Kolla att den inte låter så mycket. Köp en begagnad och prova dig fram. Den kan du sälja utan att förlora så mycket pengar om du vill byta modell. Själv är jag helnöjd med mina två max 30 som jag använder hela tiden. Lycka till!

MaudSkobyKrukmakeri
2015-08-11 23:19
#10

#6 Kan inte säga att jag drejat så mycket på de Wispern jag har eftersom dem köptes till kursverksamheten. De tycker ju dem är rena lyxen jämfört med de två gamla shimposarna jag har. Jag brukar nästan bara använda RK-3e. Den har som sagt en större skiva också.

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

Upp till toppen
Annons: