Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2028 ggr
Anna HB
2015-07-22 11:13

Hur hanterar jag denna Scandiaovn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har fått tillgång till en elektrisk ugn, som tillhört en nu bortgången keramiker. Tyvärr kom inte någon bruksanvisning med vid köpet – den fanns kanske inte kvar. Nu står vi inför utmaningen att placera, installera och så småningom köra ugnen, men ingen av oss har tillräckliga kunskaper för att klara dessa moment helt utan vägledning. Hur nära en vägg kan ugnen stå? Vad krävs vid elinstallationen? Hur fungerar automatiken? Om någon har en bruksanvisning att dela med sig av vore det fantastiskt! Alla övriga råd och tips kring den tekniska hanteringen av denna Scandiaovn tas också tacksamt emot!

Annons:
Bo§e
2015-07-22 13:22
#1

En sådan här ugn bör stå minst 40-50 cm från närmaste vägg.   Se till att rummet har god ventilation.  10 kW  betyder att 16A säkringar räcker.   

Vad heter automatiken…?  (bild..?)

Ride84XL
2015-07-22 14:58
#2

Ja dom ser ju inte ut att ha snålat på isoleringen på den ugnen iallafall 😃Men det behövs nog om man ska kunna gå upp i 1300 med bara 10 kW på en så stor ugn (antar att det är en ugn som man ska kunna bränna stengods i). Eftersom man bara behöver 16 A säkringar med den effekten, så behöver man inte tänka så mycket på att ha tillräckligt med ström framdraget (förutsatt man inte har andra grejer med hög effekt man måste köra samtidigt som man bränner) - 3 x 16 A brukar ju finnas tillgängligt på dom flesta ställen utom ett fåtal lägenheter med pissiga 1-fasinstallationer. Möjligvis kan man få dra fram ett 3-fasuttag om man inte har något man kan använda (då kan man få ta in elektriker)

Mycket isolering betyder ju dock också att det förmodligen inte blir så varmt på utsidan. Men 50 cm är nog en bra tumregel iallafall - då är man ju säker..

Bo§e
2015-07-22 18:06
#3

50 cm väggavstånd är inte bara ett säkerhetsavstånd.  Den dag då man behöver komma åt baksidan för service, är man glad att slippa flytta på en så tung ugn….

[rolnor]
2015-07-23 16:11
#4

Har haft en scandia, fin kvalite. Vore bra med en bild på styrautomatiken.

Anna HB
2015-07-24 21:12
#5

Stort tack så här långt för bra och användbar information! Jag befinner mig just nu 80 mil från ugnen, men väntar på att mina "kompanjoner" ska ta några bilder på styrautomatiken och skicka till mig. Jag återkommer!

Anna HB
2015-07-25 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer bild på automatiken! Säger den er någonting, ni kloka och erfarna?

Annons:
Bo§e
2015-07-25 19:48
#7

Ja, den styrningen har åtskilliga år på nacken…faktiskt så gammal att jag inte riktigt känner igen den.  Den ser dock ut att vara helautomatisk, och man kan se att den jobbar med mätsystem av typ "S"…

Anna, jag har skickat dig ett PM med tips om hur du tryggast får igång alltsammans.

🙂

PS    Om den här Scandiaugnen är tillverkad före 1976, är dörrtätningen gjord av asbest.  Men, så länge man låter tätningen "vara ifred" och är medveten om det, tycker jag inte att det finns någon anledning till oro.    För övrigt har dessa gamla Scandiaugnar mycket hög kvalitet, och det här exemplaret ser inte ut att ha använts mycket.  DS

Anna HB
2015-07-26 00:25
#8

Tack så hjärtligt! Jag känner att jag är i trygga händer i detta forum! 😊

Upp till toppen
Annons: